برای خرید یک کابل HDMI با کیفیت و متناسب با نیازتان باید حتما معیارهای مختلفی را مد نظر قرار بدهید که به جد خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم.

HDMI چیست؟

HDMI مخفف کلمه High-Definition Multimedia Interface به معنی رابط چند رسانه ای با کیفیت بالا است و اولین بار در سال ۲۰۰۳ به بازار عرضه شد. از کابل‌های HDMI برای اتصال تلویزیون و مانیتور به پلیرهای معمولی و بلوری، کنسول‌های بازی، گیرنده دیجیتال، دوربین، ساندبار، گوشی، کامپیوتر و لپ تاپ استفاده می‌شود.

شود.راهنمای خرید کابل HDMI

انتخاب کابل مناسب به خاطر تنوع بالای آنها چندان ساده نیست. برای مثال نسل جدید این کابل‌ها با عنوان HDMI 2.0 امکان انتقال محتوای ۴K و HDR را دارد اما مدل‌های اولیه فاقد چنین قابلیتی هستند. مواردی نظیر طول کابل، نوع کانکتور و جنس مواد هم در تجربه کاربری و دوام آنها اهمیت به سزایی دارد.

در ادامه مطلب به بررسی مزایای کابل‌های HDMI، تفاوت بین نسل‌های مختلف، قابلیت های جانبی و معرفی برندهای معتبر پرداخته‌ایم.

مزایای کابل‌های HDMI

تا همین چند سال پیش صدا و تصویر از طریق پورت‌ها و درگاه‌های مختلفی مثل VGA و کابل‌های AV با سه سیم جداگانه منتقل می‌شدند اما HDMI امکان انتقال همزمان صدا و ویدیو با یک کابل را فراهم کرد. از مزایای این کابل‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال همزمان صدا و تصویر
  • ارسال محتوا با کیفیت بالا
  • پشتیبانی از ویدیوهای سه بعدی
  • اتصال به اینترنت

۱. انتقال همزمان صدا و تصویر

یکی از دلایل محبوبیت بالای HDMI این است که در بین تمامی پورت‌ها، تنها این رابط امکان انتقال همزمان تصویر و صدای چند کاناله از طریق یک کابل را دارد.

۲. انتقال محتوا با کیفیت بالا

دستگاه‌های فاقد پورت HDMI داده دیجیتال دریافتی را به آنالوگ تبدیل کرده و سپس منتقل می‌کنند. مشکل اینجاست که حین تبدیل داده‌های آنالوگ به دیجیتال یا برعکس، کیفیت صدا و تصویر اندکی افت می‌کند.

در کانکتورهای HDMI اما خبری از این تبدیل نیست و سیگنال‌های صدا و تصویر بدون فشرده سازی و در قالب بیت‌های ۰ و ۱ دریافت و به نمایشگر می‌رسند، در نتیجه کیفیت محتوا دست نخورده باقی می‌ماند.

راهنمای خرید کابل HDMI

HDMI نه تنها از ویدیوهای با رزولوشن ۴K و ۸K پشتیبانی می‌کند بلکه توانایی انتقال کانال های صوتی متعدد با کیفیت ۲۴ بیت و نرخ نمونه برداری ۱۹۲ کیلوهرتز را نیز دارد.

۳. پشتیبانی از ویدیوهای سه بعدی

انتقال سیگنال ویدیویی سه بعدی از کامپوننت‌هایی نظیر پلیر بلوری سه بعدی به پروژکتور یا تلویزیون‌های سازگار با آن از دیگر مزایای محدود به کابل‌های HDMI است.

۴. اتصال به اینترنت

یک پورت HDMI استاندارد با ۱۹ پین نه تنها داده‌های صوتی و تصویری بلکه انرژی الکتریکی، اطلاعات شناسایی و کنترل دو طرفه را نیز منتقل می‌کند. کابل‌های HDMI با برچسب ۱.۴ و جدیدتر از آن، حتی اتصال اینترنتی بین دستگاه‌های سازگار را نیز ممکن می‌کند.

استاندارهای مختلف HDMI

اولین نسل این فناوری در سال ۲۰۰۳ وارد بازار شد اما از آن زمان استانداردهای جدیدتری راهی بازار شده است. هدف از توسعه هریک از این نسل‌ها رفع نیازهای تازه و تطابق با تجهیزات مدرن چند رسانه ای است.

HDMI 1.4:

معرفی این نسخه در سال ۲۰۰۹ گام رو به جلوی مهمی به شمار می‌آمد چون از پهنای باند کافی برای انتقال ویدیوهای ۴K برخوردار بود، هرچند نرخ فریم ریت آن از ۳۰ واحد فراتر نمی‌رفت. پشتیبانی از HDR یا «گستره دینامیکی بالا» برای نمایش تصاویر با روشنایی و کنتراست دقیق‌تر یکی از ویژگی‌های HDMI 1.4 بود. البته این ویژگی هم برای محتوای ۴K به عمق رنگ ۸ بیتی محدود شده و از کیفیت ۱۰ یا ۱۲ بیتی خبری نیست.راهنمای خرید کابل HDMI

بسیاری از دستگاه‌ها از جمله PS4، مانیتورها و تلویزیون‌ها از این درگاه‌ها پشتیبانی می‌کنند و در نتیجه خرید کابل‌های جدیدتر از ۱.۴ برای آنها بی فایده است.

HDMI 1.4 با خود کانال اترنت HDMI یا HEC را به همراه آورد که امکان به اشتراک گذاری اتصال اینترنتی میان دو دستگاه متصل به هم را فراهم می‌سازد.

HDMI 2.0:

این استاندارد که به عنوان UHD HDMI هم شناخته می‌شود، به لطف پهنای باند ۱۸ گیگابیت در ثانیه امکان نمایش ویدیوهایی ۴K را با نرخ ۶۰ هرتز فراهم می‌سازد. در زمینه HDR هم عمق رنگ به ۱۰ و ۱۲ بیت افزایش یافته و با پشتیبانی از استاندارد Rec 2020 حدود ۸۰ درصد از طیف‌های مرئی را پوشش می‌دهد.

HDMI 2.0 قادر به پشتیبانی از ۳۲ کانال صوتی با فرکانس ۱۵۳۷ کیلوهرتز است که وضوح صوتی فوق العاده ای را میسر می‌سازد. قابلیت ارسال چهار جریان صوتی همزمان یا دو استریم ویدیویی در آن واحد نیز به شما اجازه می‌دهد مانیتور یا تلویزیون را به دو بخش تقسیم کرده و در هر یک محتوای جداگانه ای را به نمایش درآورید.

HDMI 2.0b:

مزیت اصلی این استاندار امکان نمایش پروفایل تصویر HLG است که توسط BBC و NHK ژاپن توسعه یافته و در قالب نسخه پیشرفته تر HDR رنگ‌ها را با کنتراست بالاتر و غنی‌تر به تصویر می‌کشد.

HDMI 2.1:

جدیدترین نسخه HDMI که حدود دو سال از معرفی آن می‌گذرد، طی سال جاری راه خود را به برخی از دستگاه صوتی و تصویری باز کرده است.

انجمن HDMI Forum) HDMI) که توسعه قابلیت‌ها و استانداردهای درگاه‌های HDMI را بر عهده دارد، در این نسخه دست به تغییرات قابل توجهی زده و در صورت خرید این نوع کابل‌ها تا مدت‌ها از به‌روزرسانی آن بی نیاز خواهید بود.

HDMI 2.1 نه تنها از ویدیوهای ۴K با نرخ فوق العاده ۱۲۰ هرتز و ویدئوهای ۸K با نرخ ۶۰ هرتز پشتیبانی می کند، بلکه از همین حالا برای انتقال داده‌های ویدیویی ۱۰K هم آماده شده است. این نسل به واسطه سازگاری با HDR داینامیک نمایش تصاویر با حداکثر کنتراست و رنگ مشکی واقعی را میسر می‌کند.

HDMI 2.1 برای گیمرها هم خبرهای خوبی دارد چون از طریق نرخ رفرش متغیر، لگ تصاویر را به حداقل رسانده و با انتقال سریع فریم‌ها به نمایش روان و سریع محتوا کمک می‌کند.

همه نسخه‌های HDMI با نسل‌های قبلی خود سازگاری دارند. به عبارت دقیق‌تر اگر شما دو سیستم با استاندارهای HDMI 1.4 و ۱.۳ را به هم متصل کنید، سیستم به صورت خودکار به ویژگی‌های نسخه ۱.۳ محدود می‌شود.

هرچند معمولا نسخه HDMI روی بسته بندی درج می‌شود اما بهتر است چندان به آن توجه نکرده و برای اطلاع دقیق از قابلیت‌های صوتی و تصویری یک دستگاه، فهرست ویژگی‌های آن را مد نظر قرار دهید.

نسخه HDMI محصول به تنهایی تضمین کننده پیاده سازی آخرین قابلیت‌ها در کابل نیست چرا که تعبیه ویژگی‌های هر نسل اختیاری است و تولیدکننده بر اساس اولویت‌های خود آنها را در محصول قرار می‌دهد.


حتما بخوانید: راهنمای جامع خرید کابل USB برای همه گوشی‌ها

HDMI و CEC

یکی از مزایای مفید HDMI برای لوازم خانگی CEC است. این قابلیت به شما امکان می‌دهد ابزارهایی را که از طریق کابل HDMI به هم متصل شده اند، با استفاده از یک ریموت کنترل کنید. برای مثال اگر پلیر بلوری و تلویزیون سازگار با CEC را به هم متصل کنید، منوهای بیشتری برای کنترل پلیر از طریق ریموت تلویزیون در اختیارتان قرار می‌گیرد.

این پروتکل در تلویزیون‌های سامسونگ، سونی و ال جی به ترتیب +Anynet، BRAVIA Sync و SimpLink ترتیب نام دارد. در HDMI 2.0 با استفاده از CEC می‌توان تا ۱۵ دستگاه را از طریق یک ریموت کنترل کرد.

HDMI و ARC

ARC یا «کانال بازگشت صدا» همزمان با معرفی نسخه ۱.۴ از راه رسید. این پروتکل به کابل‌ها امکان انتقال صدای دو طرفه را می‌دهد، بنابرین تلویزیون می‌تواند علاوه بر دریافت صدا از گیرنده صوتی و تصویری، صدا را به این دستگاه نیز بفرستند.

درگاه ویژه ARC در تلویزیون‌ها معمولا مشخص شده و با استفاده از آن دیگر نیازی به کابل اپتیکال مجزا برای انتقال صدا به پلیر نخواهید داشت. نسخه جدید ARC در HDMI 2.1 پشتیبانی از صدای ۳۲ کاناله، بالاترین کیفیت دالبی اتموس و فرمت‌های صوتی DTS:X را به ارمغان آورده است.

در صورتی که تلویزیون و پلیر یا کنسول بازی از طریق این پورت به هم متصل شده باشند، می‌توان از طریق یک ریموت دستگاه دیگر را هم کنترل کرد.

کابل‌های HDMI فعال

بیشتر کابل‌های HDMI پسیو یا غیرفعال بوده و سیگنال‌ها را در هردو جهت منتقل می‌کنند. با این وجود برخی مدل‌ها که از آنها با عنوان کابل‌های فعال یاد می‌شود، سیگنال‌ها را تنها از یک طرف دریافت و به سمت دیگر منتقل می‌کنند. دلیل این تفاوت در چیپ‌های پردازش و تقویت کننده‌های توان نهفته که سیگنال‌ها از سمت ورودی به طرف دیگر تقویت می‌کنند.

کابل‌های فعال قیمت بالاتری دارند اما بیشتر کاربران به آن نیاز ندارند. این کابل‌ها تنها در صورتی کاربرد دارند که فاصله بین دستگاه‌های گیرنده و فرستنده بیش از سه متر باشد چرا که در مدل‌های پسیو کیفیت سیگنال با افزایش فاصله به شدت کاهش می‌یابد. علاوه بر این کسانی که به استفاده از فناوری CEC برای کنترل چند دستگاه با یک ریموت علاقه دارند نیز بهتر است کابل HDMI فعال تهیه کنند.

توصیه‌هایی برای خرید کابل HDMI

برای اینکه از تعدد برندهای عرضه کننده کابل HDMI مطلع شوید کافی است عبارت خرید کابل HDMI را در اینترنت جستجو کنید. در این آشفته بازار انبوهی از محصولات نامعتبر و بی کیفیت جولان می‌دهند که شما را بعد از مدتی با مشکلاتی نظیر قطعی کابل، اختلال در نمایش تصویر، ناهماهنگی بین صدا و تصویر مواجه می‌سازند. بنابراین برای خرید کابل HDMI مرغوب باید چند نکته را مد نظر قرار دهید:

  • نسخه HDMI
  • نوع کانکتور
  • جنس کابل
  • طول کابل
  • برند تولید کننده

در ادامه هر یک از این موارد را توضیح داده ایم:

نسخه HDMI

اغلب کابل‌های HDMI موجود در بازار دارای استاندارد ۱.۴، ۲.۰ و ۲.۰b هستند. کابل‌های ۱.۴ به خاطر پهنای باند کمتر از ۱۸ گیگابیت با ویدیوهای ۴K/HDR با نرخ فریم مناسب سازگاری ندارند. بنابرین هرچند قیمت آنها معمولا پایین است اما توصیه می‌شود از خریدشان صرف نظر کنید، مگر اینکه پلیر، لپ تاپ و نمایشگر شما هم قادر به نمایش محتوای ۴K نباشند.

همانطور که گفتیم یکی از مزایای HDMI سازگاری نسخه‌های جدید با مدل‌های قبلی است، بنابرین بدون توجه به نسخه HDMI دستگاه‌ها می‌توانید از کابل‌های بالاتر یا پایین از آن استاندارد استفاده کنید؛ هرچند در این حالت قابلیت های صوتی و تصویری به نسخه پایین‌تر محدود خواهد شد.

نوع کانکتور

کانکتور HDMI به ۵ نوع تقسیم می شود که چهار نوع از آن در بازار به چشم می خورد. نوع A یا همان کانکتور استاندارد داری ‍۱۹ پین است و ۹۰ درصد کابل ها نیز با همین کانکتور عرضه می شوند. نوع B عریض تر است و ۲۹ پین را در خود جای داده اما در هیچ محصولی به کار نرفته است.

کانکتور C که با عنوان مینی HDMI هم شناخته می شود، هر ۱۹ پین اصلی را دارد اما ابعاد آن برای تعبیه در دستگاه‌های کوچکتر نظیر دوربین دیجیتال و تبلت کاهش یافته است.

کانکتور نوع D یا میکرو HDMI در نسخه ۱.۴ معرفی شد. ابعاد این مدل تقریبا مشابه پورت میکرو SD است و از آن برای انتقال محتوای صوتی و تصویری بین گوشی و ابزارهای دیگر استفاده می‌شود.

نوع دیگری از کابل های HDMI با کانکتور E عرضه می شود که در صنعت خودرو کاربرد دارد. مزیت اصلی آن وجود یک زبانه خاص است که کابل را از ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو و گرد و خاک محافظت می‌کند.

جنس مواد

بر خلاف ابزارهای مخابره آنالوگ ویدیو، تفاوت چندانی در کیفیت تصویر کابل‌های HDMI استاندارد وجود ندارد و همه آنها محتوایی واضح و شفاف را منتقل می‌کنند. با این حال در صورت خرید مدل‌های غیر استاندارد و بی کیفیت احتمالا بعد از مدتی با اختلال در نمایش تصویر و مواجه خواهید شد. همچنین به خاطر استفاده از مواد نامرغوب در این مدل‌ها بعد از مدتی نقطه اتصال بین سیم و کانکتور به راحتی شکسته و کابل بلا استفاده می‌شود.

راهنمای خرید کابل HDMI
نتیجه استفاده از کابل غیر اصلی

در کابل‌های با کیفیت معمولا از سوکت‌های فلزی، کانکتورهای با روکش طلا، رشته‌های مسی عیار بالا، لایه ابریشمی، روکش PVC، پوشش کنفی و فناوری دورافلکس استفاده می‌شود. برای جلوگیری از اختلالات ناشی از نویز هم چندین لایه محافظ برای سیم در نظر گرفته می‌شود. بکارگیری چنین مواد با کیفیتی به کابل اجازه می‌دهد تا ۱۰ هزار بار اتصال به پورت HDMI و چندین هزار بار خمش را تاب بیاورد.

طول کابل

برخی کابل‌ها با استفاده از تکنیک‌هایی ساخته شده اند که در فواصل طولانی کیفیت سیگنال را حفظ می‌کنند. این اطلاعات معمولا روی بسته بندی یا توضیحات محصول درج شده بنابرین اگر بین پلیر و نمایشگر یا دستگاه‌های دیگر فاصله زیادی وجود دارد، حتما حین خرید کابل HDMI این مدل‌ها را انتخاب کنید.

اهمیت فاصله بین گیرنده و فرستنده آنجا مشخص می‌شود که کابل‌های پرسرعت HDMI پهنای باند لازم برای انتقال سیگنال‌های ۴K را حداکثر تا ۳ متر فراهم می‌کنند. برای فواصل طولانی‌تر باید سراغ خرید کابل HDMI فعال بروید که به لطف مجهز بودن به چیپ پردازشگر مانع از افت کیفیت یا اختلال در سیگنال می‌شوند.

برند سازنده

کمپانی خوشنام بسیاری در زمینه تولید تجهیزات و کابل‌های رابط HDMI فعالیت دارند اما محصولات برخی از آنها به دلایل مختلف به بازار ایران راه پیدا نمی‌کنند. از برندهای عرضه کننده کابل‌های فعال در ایران می‌توان به سلکسون (CELECXON)، پروئل (PROEL)، دیتک (DTECH) و کی نت پلاس (KNETPLUS) اشاره کرد که طول برخی مدل‌های سازگار با ARC آنها به ۵۰ متر هم می‌رسد.راهنمای خرید کابل HDMI

برای خرید کابل HDMI با طول کمتر از ۳ متر برندهایی نظیر الیمپوس (olympus)، فیلیپس (philips)، مانستر (Monster)، سومو (SOMO)، اوریکو (ORICO)، بافو (BAFO) و باسئوس (Baseus) پیشنهاد می‌شود که در راهنمای خرید کابل USB هم به دیگر محصولات این برند اشاره کردیم.


جمع بندی

HDMI تنها رابطی است که امکان انتقال همزمان صدا، تصویر و داده با کیفیت بالا را دارد اما وجود انواع و اقسام کابل های HDMI بی کیفیت و نامرغوب کار را برای خریداران سخت کرده است. در این مطلب ابتدا با توضیح HDMI و قابلیت های آن خوانندگان را با این فناوری آشنا کرده و سپس با ارائه توضیحاتی در مورد نسخه های مختلف، نوع کانکتور، جنس مواد، طول کابل و معرفی برندهای خوشنام به معیارهای اصلی در انتخاب یک کابل مناسب پرداختیم.