فناوری شارژ کاملا بی‌سیم Mi Air شیائومی می‌تواند چند دستگاه را از راه دور و بدون نیاز به پد شارژر، به‌صورت هم‌زمان شارژ کند. این سیستم شارژ دارای تعداد زیادی آنتن ویژه است. سیستم‌های شارژ بی‌سیم مبتنی‌بر پدهای شارژ و سیم‌پیچ‌ هنوز به‌طور کامل برای تمامی کاربران و تمامی دستگاه‌ها در دسترس قرار نگرفته‌اند و نسل‌به‌نسل شاهد اعمال برخی پیشرفت‌ها روی این نوع فناوری شارژ بی‌سیم هستیم.


بیشتر بدانیم


بااین‌حال آن‌طور که به‌نظر می‌رسد شرکت‌های حوزه‌ی فناوری مدت‌ها است روی جایگزینی برای شارژ بی‌سیم مبتنی‌بر پد شارژ کار می‌کنند که از راه دور توانایی شارژ کردن محصولات را داشته باشد و عملا سیستم شارژ‌ کاملا بی‌سیم نام بگیرد. 

فردی با گوشی می 11 درحال کار با سیستم شارژ از راه دور Mi Air Charge شیائومی

شیائومی ساعاتی پیش فناوری شارژمحور جدیدی را با نام Xiaomi Mi Air Charge Technology معرفی کرد؛ Mi Air Charge سیستمی برای شارژ بی‌سیم است که مطابق‌با ادعای شیائومی می‌تواند دستگاه‌ها را در «شعاع چندین متری» شارژ کند.

براساس گزارش خبرگزاری ورج، سیستم شارژ شیائومی می‌تواند چند دستگاه را به‌صورت هم‌زمان با توان پنج وات شارژ کند و موانع فیزیکی تأثیری روی کاهش توان شارژ ندارند. شیائومی می‌گوید فناوری مورداشاره افزون‌بر گوشی‌های هوشمند با ساعت‌های هوشمند و دستبندهای تناسب اندام هم کار می‌کند.

شیائومی Mi Air Charge، دستگاه‌ها را در شعاع چند متری با توان پنج وات شارژ می‌کند

یکی از اهدافی که شیائومی با معرفی Mi Air Charge دنبال می‌کند، این است که «اتاق نشیمن را کاملا بی‌سیم» کند. به‌لطف سیستم شارژ شیائومی، تمامی آیتم‌های حاضر در اتاق نشیمن نظیر اسپیکر و لامپ و دستگاه‌های مربوط به خانه‌ی هوشمند همگی به‌صورت هم‌زمان توسط سیستمی واحد، شارژ می‌شوند.

فردی به‌نمایندگی از شیائومی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی ورج اعلام کرد هیچ محصولی تجاری در سال جاری میلادی به پشتیبانی از فناوری Mi Air Charge مجهز نمی‌شود و فعلا هیچ تاریخ دقیقی برای عرضه‌ی محصولات سازگار با این فناوری در دسترس نیست.

دستگاه شارژ سیستم شارژ از راه دور Mi Air Charge شیائومی

شیائومی می‌گوید فناوری اصلی سیستم شارژ از راه دور این شرکت برپایه‌ی موقعیت‌یابی و انتقال انرژی در فضا طراحی شده است. دستگاه شارژ جدید شیائومی که به‌صورت اختصاصی توسط این شرکت توسعه داده شده است در درون خود از پنج آنتن تداخل فازی استفاده می‌کند که می‌توانند به‌صورت دقیق، گوشی هوشمند را مکان‌یابی کنند. یک آرایه‌ی کنترل فازی که متشکل‌از ۱۴۴ آنتن است، موج‌هایی که پهنایشان به میلی‌متر می‌رسد را مستقیما ازطریق تکنیک بیم‌فورمینگ (Beamforming) برای گوشی ارسال می‌کند.

شیائومی همچنین موفق‌به تولید آنتن‌های کوچکی برای گوشی‌های هوشمند شده است که از آنچه شرکت چینی به‌عنوان «آنتن راهنما» (Beacon Antenna) و «آرایه‌ی آنتنِ گیرنده» یاد می‌کند، بهره‌مند هستند. ظاهرا آنتن راهنما اطلاعات مربوط به موقعیت‌یابی را با مصرف انرژی پایین پخش می‌کند و سپس آرایه‌ی آنتن گیرنده که خود شامل ۱۴ آنتن است سیگنال‌های موج میلی‌متری را که توسط دستگاه شارژر ساطع شده‌اند، ازطریق مدار یکسوساز (Rectifier) به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. 


فروشگاه:


در حال حاضر شرکت‌هایی نظیر Energous چندین سال است در نمایشگاه‌های بزرگی مثل CES وعده‌هایی با محوریت «شارژ کاملا بی‌سیم» مطرح کرده‌اند، اما فناوری موردبحث هنوز به‌طور کامل به بلوغ نرسیده و آماده‌ی ورود به بازار نیست. اینکه اوضاع دررابطه‌با راهکار شیائومی به چه صورت پیش می‌رود، موضوعی است که با گذر زمان مشخص خواهد شد.

شیائومی پیش‌تر دستاوردهای انقلابی خود را در حوزه‌ی شارژ بی‌سیم به‌نمایش گذاشته است که از بین آن‌ها می‌توانیم به سیستم شارژ بی‌سیم ۸۰ وات اشاره کنیم. شیائومی امروزه اکوسیستم سخت‌افزاری بسیار بزرگی دارد و این موضوع برای سیستمی نظیر شارژ کاملا بی‌سیم، مزیت مهمی محسوب می‌شود.