این روزها با پیشرفت تکنولوژی و ساخت لنزهای متنوع، موجب پیدایش مفهومی به نام تصاویر ۳ بعدی شده است. دارا بودن بعد سوم که همان عمق تصاویر می باشد برای همگان جالب توجه می باشد و همین باعث ساخت دستگاه ها و عینک های واقعیت مجازی شده است. شرکت های بزرگ در کنار شرکت های کوچک اقدام به رقابت در ساخت و ارائه هدست های واقعیت مجازی کرده اند و با بروزرسانی محصولات خود سعی بر آن دارند که از سایر رقبایشان عقب نمانند.

ایده ها و فعالیت های اپل

حال چند سالی است که گفته می‌شود اپل در حال کار روی نوعی عینک واقعیت افزوده و یک هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی است و طبق گمانه‌زنی‌های اخیر، از مدل AR آن با نام احتمالی اپل گلس (Apple Glass) یاد می‌شود. گزارش‌های مختلف و پرونده‌های ثبت اختراع متعدد به‌نوعی این موضوع را اثبات می‌کنند و نشان می‌دهند که غول دنیای فناوری ایده‌های بسیاری برای هرچه کاربردی‌تر کردن این محصولات دارد. بنا بر گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع آگاه به سیاست‌های اپل، گفته می‌شود نخستین محصول قابل نصب روی سَر (HMD) کوپرتینویی‌ها می‌تواند یک هدست واقعیت ترکیبی (MR) بسیار پیشرفته باشد.

به ادعای گزارش، دستگاه مذکور می‌تواند در بطن خود بیش از دوازده دوربین برای ردیابی حرکت دست و نشان دادن فیدهای ویدیویی جهان اطراف به کاربران داشته باشد. فناوری پیشرفته ردیابی چشم و نمایشگر با وضوح فوق‌العاده‌ی ۸K همراه‌ با سایر ویژگی‌ها، این هدست را به گزینه‌ای بالارده و گران‌قیمت تبدیل خواهد کرد. در این میان، تصاویر مفهومی از نمونه‌ی اولیه‌ی محصول در مراحل انتهایی توسعه رسانه‌ای شده است که براساس آن، این هدست از زبان طراحی منحنی شکل بهره می‌گیرد و با استفاده از مواد مشبک و سربندهای قابل تعویض روی صورت کاربر متصل می‌شود.

تصویر مفهومی از هدست واقعیت ترکیبی اپل

در این گزارش آمده است که هدست اپل برای غوطه‌وری بیشتر کاربر، تلفیقی از فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ارائه می‌دهد. اعتقاد بر این است که کانون توجه اپل می‌تواند بر ارائه‌ی بازی‌ یا احتمالا بهره‌وری و برنامه‌های آموزشی معطوف شود. گفته می‌شود این دستگاه با نام رمز N301، کاربر را در محیطی کاملا مجازی، مانند هدست آکیولس کوئست غرق می‌کند و از قرار معلوم، مانع دید محیطی کاربر می‌شود؛ اما منظره‌ای از جهان اطراف او ارائه می‌دهد تا یک اثر واقعیت ترکیبی ایجاد کند. گفته می‌شد این محصول در آخرین مرحله از توسعه‌ی نمونه‌ی اولیه قرار دارد و قلب تپنده‌ی این هدست را پردازنده‌ای به‌مراتب قوی‌تر از تراشه‌ی M1 استفاده شده در کامپیوترهای مک تأمین خواهد کرد؛ از این‌رو انتظار می‌رود سطح پردازشی بسیار پیشرفته‌ای در بازی‌ و سایر محتوا ارائه بدهد.

امکانات دیگر

علاوه بر ردیابی دست و چشم، اپل در حال توسعه‌ی مکانیزم‌های کنترل برای دریافت فرامین کاربران است. برای مثال، دستگاهی همچون حلقه روی انگشت کاربر می‌تواند به او امکان کنترل نرم‌افزار بدهد. هنوز مشخص نیست که لوازم جانبی همراه آن عرضه خواهد شد یا جداگانه فروخته می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد برخی از نمونه‌های اولیه دارای صفحه حساس به لمس برای تشخیص ژست‌های حرکتی یا دکمه‌ی Digital Crown برای ثبت فرامین هستند. احتمال می‌رود که تمامی نسخه‌ها از فناوری لایدار (LiDAR) بهره بگیرند که اپل قبلا در مجموعه گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیپد پرو از آن برای نقشه‌برداری سریع اشیاء و محیط استفاده کرده است. یک نمایشگر روبه‌روی دستگاه می‌تواند اطلاعات کاربر را هنگام استفاده از آن نشان بدهد. شواهد حاکی از آن است که سربندهای قابل تعویض از فناوری صوتی فضایی (صدای ۳۶۰ درجه) مانند ایرپاد مکس یا ایرپاد پرو برخوردار هستند.

به گفته‌ی منابع، اپل روی یک سربند قابل تعویض مجهز به باتری برای شارژدهی بیشتر دستگاه کار می‌کند. همچنین اپل در نظر دارد با بهره‌گیری از گستره‌ی دید محیطی کاربر و کاهش کیفیت رندرهای گرافیکی، راندمان دستگاه را افزایش بدهد. گنجاندن نمایشگر ۸K باعث می‌شود کیفیت تصویر کلی آن بسیار بالاتر از سایر هدست‌های مصرفی و حتی اکثر تلویزیون‌های بالارده‌ی کنونی باشد. پیش‌بینی می‌شود این دستگاه اوایل سال ۲۰۲۲ رونمایی و روانه‌ی بازار شود. گزارش مذکور نشان می‌دهد که اپل برای مونتاژ آن، از بازوی تولیدی پگاترون بهره خواهد گرفت؛ اما به دلیل پیچیدگی دستگاه و خطر ورود محصولات جدید به بازار، این احتمال همیشه وجود دارد که اپل پروژه را کنار بگذارد یا به زمان دیگری موکول کند.

براساس گزارش‌های قبلی، اهالی کوپرتینو در فرایند توسعه و طراحی اپل گلس مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده با مشکلات متعددی روبه‌رو شده‌اند و آن‌طور که مشخص است این عینک ممکن است به تأخیر بیافتد و درنهایت، هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی اپل زودتر از آن راهی بازار شود. شواهد حاکی از آن است که هدست یادشده سنگین‌تر، با ظاهری آشنا، شبیه آکیولس (Oculus) یا پلی‌استیشن وی‌آر خواهد بود و به‌گفته‌ی بلومبرگ، اپل برچسب قیمتی این هدست را بیشتر از ۳۰۰ تا ۹۰۰ دلار سایر رقبا تعیین خواهد کرد. اعتقاد بر این است که اپل با توجه به سخت‌افزار قوی، قیمت و کیفیت ساخت بالا، انتظار زیادی از فروش آن نخواهد داشت و گفته می‌شود مانند کامپیوترهای گران‌قیمت مک پرو فقط یک هدست در روز در هر فروشگاه فیزیکی اپل موجود خواهد بود.

براساس گزارش جدید مُهر که تأیید دیگری بر گران بودن هدست واقعیت ترکیبی اپل می‌زند، قیمت این دستگاه می‌تواند بالغ بر ۳۰۰۰ دلار باشد که آن را گران‌تر از مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی قرار می‌دهد. این در حالی است که همچنان از هدست هولولنز ۳۵۰۰ دلاری مایکروسافت ارزان‌تر است. به‌علاوه، نسخه‌ای از هدست هولولنز برای مشاغل و صنایع در حدود ۵ هزار دلار قیمت دارد. گفته می‌شود دورنمای اپل برای فروش این هدست در سال اول عرضه، در حدود ۲۵۰ هزار دستگاه تعیین شده است.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی دو تکنولوژی با پتانسیل بسیار بالا هستند؛ اما متأسفانه با اینکه مدت‌زمان زیادی از عرضه‌ی اولین دستگاه‌ها می‌گذرد، محصولات کنونی با ارائه‌ی قابلیت‌های ناقص یا در بعضی مواقع جلوتر از زمان خود، نتوانسته‌اند از این پتانسیل عظیم استفاده کنند و اغلب به سهم بسیار ناچیز از این صنعت رضایت داده‌اند. غول فناوری کوپرتینو سال‌ها است که روی فناوری یادشده کار می‌کند؛ اما تاکنون، توسعه‌ی این نوع از محصولات را در شرایط آزمایشگاهی مغتنم دانسته و همچنان در حال آزمون‌وخطا است. علاوه بر این، گنجینه‌ای از پتنت‌های اپل مرتبط با فناوری AR و VR، جدیت و ریسک بزرگ اپل برای آینده‌ی این محصولات را نشان می‌دهد.

سخن آخر

تاکنون بسیاری از این پتنت‌ها بر قابلیت ردیابی چشم متمرکز بوده‌اند که گفته می‌شود هدست MR دارای آن است. برخی دیگر جزئیات سیستم‌های مختلف، از جمله فناوری جلوگیری از برخورد کاربران با اشیاء دنیای واقعی در حالت غوطه‌وری در یک محیط مجازی را شامل می‌شوند. در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸)، افشاگری در مورد سیستم‌عامل iOS 14 حاکی از آن بود که اپل در حال کار روی لوازم جانبی مشابه کنترلر برای یک محصول واقعیت مجازی یا شاید واقعیت ترکیبی است. باید توجه داشت که هدست MR همان دستگاهی نیست که با نام اپل گلس شایعه شده بود. گفته می‌شود اپل گلس یک دستگاه به شکل عینک معمولی، قیمت بسیار پایین‌تر و متمرکز بر تکمیل آیفون در زندگی روزمره کاربران است.


فروشگاه:


در سپتامبر سال ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) ، یکی از مدیران پیشین اپل پیش‌بینی کرد که اولین دستگاه اپل می‌تواند هدست واقعیت مجازی باشد. طبق اطلاعات، اپل همچنان در حال کار روی عینک هوشمند سبک‌وزن است که برای پوشاندن اشیاء روی دید یک فرد از دنیای واقعی طراحی شده است. این دستگاه با موانع در ساخت روبه‌رو است و گمان می‌رود که هنوز سال‌ها با عرضه آن فاصله داشته باشیم. در اکتبر ۲۰۱۹، ادعا می‌شد که کوپرتینویی‌ها هدست MR را تا سال ۲۰۲۲ و اپل گلس را در سال ۲۰۲۳ ارسال کنند؛ اما تا انتشار اطلاعات رسمی و موثق باید به دید شایعه به آن‌ها نگاه کرد و ممکن است برنامه‌ی زمانی یادشده تغییر کرده باشد.