نکاتی درباره خرید لپ تاپ

با بازاری روبرو هستیم که کار انتخاب و خرید لپ تاپ را سخت می‌کند. از بین انواع لپ تاپ، چگونه لپ تاپ مناسب انتخاب کنیم؟ داشتن کمی دانش در مورد لپ تاپ‌ها باعث می‌شود انتخاب درست و هوشمندانه‌ای برای خرید لپ تاپ متناسب با نیازهای شخصی مان داشته باشیم. امروزه لپ تاپ یکی از پر کاربردترین وسایل الکترونیکی و دیجیتال است که دانشجویان، مهندسان، کارمندان از آن برای انجام کارهای خود استفاده می کنند. از آن جا که این دستگاه دارای فاکتورهای مهم و تخصصی است که همه افراد اطلاعی راجع به آن ندارند، بهتر است قبل از خرید با فاکتورهای مهمی آشنا شوید تا بتوانید خریدی مناسب با هزینه و نیازهای خود تهیه کنید. در این بخش قصد داریم جامع ترین راهنمای خرید لپ تاپ را در اختیار شما قرار دهیم تا اگر قصد تهیه این دستگاه دیجیتال را دارید، با خیال آسوده اقدام به خرید کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ

نکات عمومی در راهنمای خرید لپ تاپ

در راهنمای خرید لپ تاپ فاکتورها و مسائل به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم بندی می شود. فاکتورهای عمومی شامل نکاتی مانند ابعاد، هزینه، نیازهای کاری و غیره می شود. در حالیکه فاکتورهای تخصصی در راهنمای خرید لپ تاپ شامل مواردی مانند کارت حافظه، پردازنده، کارت گرافیک و غیره است. اگر قصد خرید لپ تاپ دارید و هیچ اطلاعی راجع به آن ندارید، نگران نباشید! با ما همراه شوید تا تمامی نکات مهم در خرید این دستگاه دیجیتال را به شما معرفی کنیم.

 بررسی نیازهای کاری

اولین فاکتور در راهنمای خرید لپ تاپ توجه به این مساله است که قصد خرید شما از این دستگاه دیجیتال چیست؟ بهتر است در گام اول برای خود و فروشنده تشریح کنید که لپ تاپ را برای چه کاری نیاز دارید. ممکن است یک لپ تاپ برای دوست شما بهترین گزینه باشد در حالیکه برای شخص شما چندان گزینه مناسبی به نظر نرسد.

در صورتی که هدف شما از خرید این دستگاه دیجیتال تنها استفاده از پخش کننده های فیلم و موسیقی و یا انجام کارهای ساده مانند آفیس باشد شما نیازی به خرید یک لپ تاپ قوی با قیمت بسیار بالا ندارید. یک لپ تاپ با ویژگی های ساده یک گزینه مناسب برای شما است در حالی که همان لپ تاپ برای یک مهندس برنامه نویس گزینه مناسبی نخواهد بود. یک مهندس برنامه نویس نیاز دارد لپ تاپی بخرد که پردازنده قوی داشته و بتواند برنامه های سنگین را اجرا کند.

لپ تاپ هایی با پردازنده ضعیف اصلا توانایی نصب بسیاری از نرم افزارها را نداشته و اگر هم موفق شوید نرم افزار مورد نظرتان را روی آن نصب کنید، برنامه هنگام اجرا دچار هنگ و خرابی می شود. هدف دیگر در راهنمای خرید لپ تاپ بازی های کامپیوتری است. نوع خاصی از لپ تاپ های موجود در بازار مخصوص گیمینگ بوده و افراد برای بازی های کامپیوتری سنگین از آن ها استفاده می کنند. این لپ تاپ ها در کنار پردازنده قوی باید کارت گرافیک قابل قبول و مناسبی نیز داشته باشند. بنابراین قبل از خواندن ادامه راهنمای خرید لپ تاپ مشخص کنید که هدف شما از خرید چیست و سپس متناسب با آن دنبال فاکتورهای دیگر بگردید.


فروشگاه


خدمات پس از فروش و در دسترس بودن قطعات

مساله مهم دیگر در راهنمای خرید لپ تاپ که متاسفانه افراد زیادی به آن بی توجه هستند، خدمات پس از فروش و در دسترس بودن قطعات سیستم در بازار است. ممکن است شما یک برند بسیار معروف و با کیفیت خریداری کنید اما به این مساله توجه نکنید که در صورت نیاز به تعویض قطعات داخلی سیستم در بازار پیدا می شود؟

بگذارید برای شما مثالی ملموس بزنم. لپ تاپ های برند دل در سال های ۸۵ تا ۹۰ یکی از پر طرفدارترین لپ تاپ های موجود در بازار جهانی و بازار ایران بودند و نمایندگی های مجاز و قطعات داخلی این برند در تمامی شهرهای ایران موجود بود. افراد با خرید این برند خیالشان راحت بود که در صورت خرید این برند در صورت بروز هر گونه مشکل یک مرجع برای برطرف کردن آن دارند.

خرید لپ تاپ

اما به مرور برندهای دیگر جای این برند محبوب را گرفت و نمایندگی ها و قطعات آن در بازار به شدت کاهش پیدا کرد. به شکلی که اگر در حال حاضر قصد خرید این برند را دارید به این نکته توجه کنید که در صورت بروز مشکل در سیستم ممکن است به راحتی نتوانید آن را برطرف کنید. بنابراین نکته دوم در موارد عمومی راهنمای خرید لپ تاپ توجه به خدمات پس از فروش و قطعات داخلی و جانبی آن ها است.

مقایسه هزینه و برند

گام بعدی در راهنمای خرید لپ تاپ توجه به هزینه و برند دستگاه مورد نظرتان است. یکی از اشتباهاتی که افراد هنگام خرید دستگاه های دیجیتال مرتکب می شوند عدم توجه به هزینه در کنار برند است. چطور؟

ببینید ممکن است شما بارها و بارها شنیده باشید که لپ تاپ ایسوس یکی از بهترین برندهای لپ تاپ موجود در بازار است اما به این نکته توجه نداشته باشید که لپ تاپ های این برند با قیمت و ویژگی هایی پایین تر در مقایسه با برند دیگر در رده پایین تری قرار بگیرد.


بررسی


در واقع برای راهنمای خرید لپ تاپ در ابتدا هزینه و پولی که کنار گذاشته اید را مشخص کرده و سپس تحقیق کنید  که در این محدوده پولی بهترین برند برای شما چیست؟ برای مثال اگر برای صرف هزینه و خرید محدودیتی ندارید، برند ایسوس در برابر دیگر برندها در رتبه بالاتری قرار می گیرد، اما اگر قصد خرید یک لپ تاپ با قیمت متوسط را دارید برند لنوو می تواند انتخاب مناسب تری برای شما باشد.

مقایسه هزینه و برند لپ تاپ

سایز و وزن

در معرفی نکات مهم در راهنمای خرید لپ تاپ در موارد عمومی به سایز و اندازه دستگاه بر می خوریم. شاید این مساله در نگاه اول چندان برای شما مهم نباشد اما در صورتی که شما مجبور باشید هر روز لپ تاپ را با خودتان حمل کرده و جابجا کنید متوجه اهمیت این مساله خواهید شد!

لپ تاپ ها در سایزهای مختلفی ساخته شده و شما می توانید با توجه به نیازهای خود از میان آن ها گزینه مناسب خود را انتخاب و خریداری کنید. انتخاب این دستگاه دیجیتال بر اساس وزن و اندازه تا حد بسیار زیادی به نحوه استفاده شما از دستگاه ارتباط دارد. لپ تاپ های موجود در بازار در حال حاضر در سایزهای ۱۳ تا ۱۷ اینچ و بزرگتر طراحی و ساخته شده اند. برای مثال اگر شما قصد ندارید بعد از خرید لپ تاپ آن را هر روز جابجا کنید و آن را به عنوان جایگزینی برای کامپیوتر شخصی تهیه می کنید، سایز بزرگ دستگاه برای شما مشکل ساز نخواهد شد.

اندازه و وزن لپ تاپ

اما اگر آن را برای دانشگاه می خواهید و مجبور هستید که هر روز کوله لپ تاپ خود را جابجا کنید خرید یک دستگاه بزرگ نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. مساله مهم دیگر در راهنمای خرید لپ تاپ توجه به وزن دستگاه های دیجیتال است. لپ تاپ های موجود در بازار به طور میانگین بین ۲ تا ۵ کیلوگرم وزن دارند که انتخاب وزن نیز همانند اندازه بیش از هر چیزی به نحوه استفاده شما و نیازهای شما بستگی دارد. در قسمت بعدی از راهنمای خرید لپ تاپ شما را با انواع این دستگاه ها از لحاظ اندازه آشنا می کنیم.

انواع لپ تاپ بر اساس اندازه

در صورتی که شما بدون هیچ اطلاع قبلی به دنبال خرید لپ تاپ بروید، بدون شک یکی از انواع متوسط آن مورد نظرتان است. این نوع از دستگاه های دیجیتال رایج ترین انواع لپ تاپ های موجود در بازار است که برای کاربردهای عمومی و حرفه ای طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

لپ تاپ های متوسط

این نوع از لپ تاپ ها معمولا بین ۱۱ تا ۱۷ اینچی بوده و دارای وزن متوسطی بین ۲ تا ۳٫۵ کیلوگرم دارند. این نوع از دستگاه ها بسیار متنوع بوده و رم، کارت گرافیک، پردازنده، پورت ها و امکانات دیگر در انواع مختلف آن ها به صورت متنوع و گسترده ای وجود دارد.لپ تاپ های متوسط

نوت بوک ها

نوت بوک ها انواع دیگری از این دستگاه های دیجیتال است که در این بخش از راهنمای خرید لپ تاپ به شما معرفی خواهیم کرد. نوت بوک را می توان سایز کوچک شده لپ تاپ دانست که سال های پیش حتی بیش از لپ تاپ های متوسط توانست نظر خریداران را به خود جلب کند.

این نوت بوک ها بدون شک امکانات و توانایی های کم تری نسبت به لپ تاپ های معمولی داشته و با قیمت پایین تری نیز به فروش می رسند. برای مثال ۹۹ درصد این نوع از دستگاه های دیجیتال سی دی رام و یا درایو نوری نداشته و شما برای استفاده از سی دی نیاز به خرید دستگاه جانبی و مجزا دارید.

این دستگاه های دیجیتال معمولا سایزی بین ۷ تا ۱۱ اینچ داشته و بین ۱ تا ۱٫۵ کیلوگرم وزن دارند. در صورتی که استفاده شما از سیستم چندان حرفه ای و زیاد نیست و نیاز دارید که هر روز آن را با خود جابجا کنید این نوع از لپ تاپ ها می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

اولترابوک

در این بخش از جامع ترین راهنمای خرید لپ تاپ شما را با یک گزینه بسیار مناسب و عالی برای خرید آشنا می کنیم که مزایای نوت بوک و لپ تاپ متوسط را همزمان دارد. این نوع از دستگاه های دیجیتال همانند نوت بوک ها دارای وزن و اندازه کم و قابل حمل بوده اما همانند لپ تاپ های متوسط کانفیگ قدرتمندی دارند.

البته در جامع ترین راهنمای خرید لپ تاپ بهتر است این گزینه را راجع به اولترابوک بدانید که این دستگاه های دیجیتال برای افزایش طول عمر باطری از پردازنده های کم مصرف استفاده می کنند. این مساله باعث می شود که طول عمر باطری بالا رفته اما در عوض قدرت پردازشگر کاهش پیدا کند.

راهنمای خرید لپ تاپ مناسب

در واقع در اولترابوک ها پردازنده های کم مصرف را با پردازنده یک مدل پایین تر مقایسه می کنند، برای مثال یک پردازنده کم مصرف Core i7  ویژگی هایی مشابه با یک پردازنده معمولی Core i5 دارد. این دستگاه های دیجیتال اندازه ای بین ۱۲ تا ۱۴ اینچ داشته و بین ۱ تا ۲ کیلوگرم وزن دارند. طراحی این دستگاه ها بسیار زیبا و منحصر به فرد بوده و قیمت نسبتا بالایی نیز دارند. البته این مدل از انواع لپ تاپ در بازار ایران چندان موجود نبوده و ممکن است با خرید آن ها با مشکلات خدمات پس از فروش و قطعات داخلی دستگاه مواجه شوید.

لپ تاپ های هیبریدی

لپ تاپ های هیبریدی مدل دیگری در راهنمای خرید لپ تاپ است که ویژگی هایی مشابه لپ تاپ و تبلت دارند. اگر چه همانطور که اشاره شد این دستگاه ها دارای ویژگی های دوگانه هستند اما در هر مدل گرایش بیشتری به یکی از دو دستگاه عنوان شده دارند. برای مثال اگر سیستم عامل دستگاه اندروید بوده و یا از پردازنده ARM استفاده کنند، دستگاه بیشتر مشابه تبلت بوده و اگر سیستم عامل دستگاه ویندوز بوده و یا پزدازنده آن X86 باشد دستگاه مشابه با لپ تاپ خواهد بود. لپ تاپ های هیبریدی صفحه نمایش لمسی داشته و طراحی بسیار زیبا و ظریف دارند. صفحه نمایش آن ها بین ۱۰ تا ۱۲ اینچ بوده و برای خرید آن ها باید مقدار نسبتا زیادی هزینه کنید.

 

نکات تخصصی در راهنمای خرید لپ تاپ

در بخش بالا نکات عمومی در راهنمای خرید لپ تاپ را به شما معرفی کردیم اما در کنار این موارد عمومی بهتر است با واژه ها و اصطلاحات تخصصی در این دستگاه های دیجیتال آشنا شده تا بتوانید انتخاب و خریدی ایده آل و مناسب داشته باشید.

سیستم عامل

یکی از نکات تخصصی در راهنمای خرید لپ تاپ توجه به نوع سیستم عامل و خرید لپ تاپ با داشتن سیستم عامل و یا بدون آن است. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که لپ تاپ هایی با سیستم عامل و بدون آن چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تفاوت عملکردی و کاربردی چندانی با یکدیگر ندارند.

در صورتی که شما یک لپ تاپ با سیستم عامل نسخه اصلی را خریداری کنید که ویندوز اورجینال به صورت پیش فرض روی هارد آن ها نصب شده است، از قانون کپی رایت برخوردار بوده و می توانید به راحتی در زمان نیاز اقدام به به روز رسانی آن کنید. بدون شک با داشتن نسخه اورجینال و اصلی سیستم عامل در لپ تاپ شما دچار مشکلات ناشی از باگ ها و ویندوزهای غیر اصل نخواهید شد.

سیستم عامل لپ تاپ

در صورت خرید لپ تاپ بدون سیستم عامل نیز شما می توانید ویندوز مورد علاقه تان را روی دستگاه نصب کرده و آن را مناسب با سلیقه و نیاز خود پارتیشن بندی کنید. البته همانطور که می دانید این ویژگی در لپ تاپ های دسته اول نیز مجددا قابل انجام است. البته در صورت غیر اورجینال بودن نسخه سیستم عامل ممکن است تنها مدت کوتاهی بعد از استفاده مشکلاتی در کارایی سیستم برای شما پیش بیاید.

انواع سیستم عامل

در این بخش از راهنمای خرید لپ تاپ بعد از توضیح درباره لپ تاپ با سیستم عامل و بدون آن بهتر است با رایج ترین انواع سیستم های عامل آشنا شوید. ویندوز یکی از محبوب ترین انواع سیستم عامل است که که به وسیله مایکروسافت به بازار عرضه شده است. این پلت فورم یکی از انعطاف پذیرترین سیستم های عامل است که افراد زیادی به دلیل آشنایی چند ساله با آن، آن را به سیستم های دیگر ترجیح می دهند. این نوع از پلت فورم ویژگی های متنوعی مانند اسکنر اثر انگشت، نمایشگر لمسی و غیره را در اختیار شما قرار می دهد.

لینوکس سیستم عامل دیگری است که در دستگاه های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. این پلت فورم امنیت بسیار بالایی داشته و شرکت های معتبر ترجیح می دهند که برای جلوگیری از انتشار اطلاعات خود از این پلت فورم استفاده کنند. کار کردن با این پلت فورم بیشتر مناسب افراد حرفه ای و برنامه نویس ها است زیرا کار کردن با آن نسبتا سخت می باشد.

انواع سیستم عامل لپ تاپ

سیستم عامل لینوکس جز سیستم های عامل باز محسوب شده و برنامه نویسان می توانند کدهای آن را جهت تغییرات دلخواه دستکاری کنند.کروم او اس یکی دیگر از سیستم های عامل محدود در راهنمای خرید لپ تاپ است. این پلت فورم یک سیستم عامل محدود اما بسیار ایمن است که بیشتر در لپ تاپ های برند لنوو مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم عامل دارای ویژگی هایی مشابه با ویندوز بوده با این تفاوت که یک منو نرم افزاری و میز کار را برای راحتی بیشتر در اختیار شما قرار می دهد. یکی از معایب این این نوع سیستم عامل در مرورگر کروم آن است. در این پلت فورم بیشتر صفحه های مجازی در حالت آفلاین خوانده نمی شوند.

پردازنده و یا CPU

فاکتور بسیار مهم دیگر در موارد تخصصی راهنمای خرید لپ تاپ پردازنده و یا CPU دستگاه است. پردازنده در واقع قلب تپنده سیستم های دیجیتال محسوب شده و کارایی، سرعت و دقت عملکرد دستگاه تا حد بسیار زیادی به آن وابسته است. پردازنده در دستگاه های دیجیتال دارای فاکتورهای مهمی است که در این بخش از راهنمای خرید لپ تاپ شما را با آن ها آشنا می کنیم.

هسته: یکی از اجزای اصلی پردازنده است که هر هسته کار مجزایی را انجام می دهد. بیشتر لپ تاپ های موجود در بازار حداقل ۲ هسته ای بوده و لپ تاپ های حرفه ای بیش از ۴ هسته دارند.

سرعت پردازش: سرعت پردازش در فاکتور مهم دیگر در پردازنده است که به معنای تعداد سیکل کاری در هر ثانیه بوده و بر اساس گیگاهرتز بیان می شود. بدون شک هر چه این سرعت بالاتر باشد سرعت کاری دستگاه بالاتر خواهد بود.

توربو بوست: این ویژگی در راهنمای خرید لپ تاپ به زمانی مربوط می شود که سیستم بخواهد مدتی بالاتر از سرعت اصلی خود کار کند. این ویژگی در سیستم های زیر ۵ هسته مورد استفاده قرار نگرفته است.

پردازنده لپ تاپ

TDP: این فاکتور در راهنمای خرید لپ تاپ نشان دهنده میزان مصرف انرژی سی پی یو بر اساس وات است. هرچه این فاکتور بالاتر باشد میزان مصرف برق دستگاه و گرم شدن CPU بیشتر است.

حافظه کش CPU: این حافظه یک رم بسیار کوچک است که در سی پی یو قرار می گیرد. این حافظه اطلاعات تکراری که دستگاه بارها مورد استفاده قرار می دهد را برای افزایش سرعت در خود نگه می دارد. این حافظه معمولا در پردازنده ها بین ۱ تا ۴ مگا بایت است.

وی پرو: این ویژگی در راهنمای خرید لپ تاپ تنها در دستگاه های دیجیتال مخصوصی قرار داده شده و برای کنترل از راه دور و شرکت های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. 

توان های مختلف پردازنده

پردازنده ها در دستگاه های دیجیتال در توان های مختلفی در بازار موجود هستند که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. پردازشگر های Core i3 را می توان ضعیف ترین پردازنده در لپ تاپ ها دانست که توان عملیاتی کم تری نسبت به مدل های دیگر دارد.

Core i5 یکی از رایج ترین انواع CPU ها است که ترکیب مناسبی بین قدرت و قیمت دارد. در این مدل از CPU ها آن هایی که اسم مدل به حرف وای ختم می شود ضعیف ترین کارایی را داشته و مدل هایی با حرف HQ دارای بیشترین قدرت هستند. سیستم های Core i7 نسبت به مدل قبلی پیشرفته تر بوده و ۴ هسته ای هستند. در این خانواده نیز مدل هایی که به y ختم می شوند ضعیف ترین مدل را داشته و k و یا HQ قوی تر هستند.

توان پردازنده

پردازنده گرافیکی یا GPU

فاکتور بسیار مهم دیگر در راهنمای خرید لپ تاپ پردازنده گرافیکی دستگاه است. در صورتی که از لپ تاپتان برای انجام بازی های رایانه ای استفاده می کنید، کارت گرافیک سیستم باید به قدری بالا باشد تا بتواند تمامی جزئیات در تصاویر را برای شما به نمایش بگذارد. کارت های گرافیک نیز مانند پردازشگر ها در مدل های مختلف طراحی شده و در بازار موجود هستند.

در صورتی که نیازهای گرافیکی سیستم شما چندان بالا نیست و انجام بازی های سطح بالا، ویرایش فیلم، طراحی های سه بعدی را با سیستم خود ندارید، می توانید از یک پردازشگر گرافیکی یکپارچه که از حافظه سیستمی دستگاه تغذیه می شود استفاده کنید. در غیر این صورت کارت های گرافیک AMD، انویدیا برایتان مناسب خواهد بود.

AMD یکی از قدیمی ترین و در عین حال قدرتمند ترین کارت های گرافیک است که معمولا به سه دسته R5، R7 و R9 تقسیم می شوند. هرچه این عدد بالاتر باشد قدرت پردازنده گرافیکی بیشتر است. چیپست های انویدیا اما از AMD نیز گام را فراتر نهاده و بیشتر در لپ تاپ های گیمینگ مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین با توجه به راهنمای خرید لپ تاپ در ابتدا نیاز خود از کارت گرافیک را بررسی کرده و سپس اقدام به انتخاب مدل مناسب خود کنید.پردازنده گرافیکی یا GPU

حافظه و رم

فاکتور دیگری که در راهنمای خرید لپ تاپ آن را به شما معرفی می کنیم، حافظه یا رم دستگاه است. هر چه حافظه دستگاه بالاتر باشد هم لپ تاپ می تواند به طور همزمان چند عملیات را انجام داده و هم قابلیت ذخیره فایل های سنگین تر و بیشتری را دارد. لپ تاپ با میزان حافظه های مختلف طراحی شده و در بازار موجود می باشد.

راهنمای خرید لپ تاپ به شما می گوید انتخاب میزان حافظه نیز کاملا وابسته به نیاز و حجم کاری شما است. رم دو گیگ کم ترین حافظه برای لپ تاپ است که تنها برای استفاده های عمومی و سبک مناسب می باشد. رم ۴ گیگ حافظه بعدی در لپ تاپ ها است که معمولا حدود ۳٫۵ گیگ آن قابل استفاده بوده و برای کارهای نیمه سنگین مناسب می باشد.

نکات تخصصی در راهنمای خرید لپ تاپ

حافظه ۸ گیگ رایج ترین و مناسب ترین کارت حافظه برای برای فایل های سنگین، برنامه های مختلف و بازی های سطح بالا است و شما می توانید با خیال راحت این میزان از حافظه را برای نیازهای کاری خود انتخاب کنید. رم ۱۶ گیگ نیز در مدل های مختلف لپ تاپ وجود دارد که قیمت بالایی داشته و تنها افراد حرفه ای ممکن است نیازی به استفاده از آن پیدا کنند.

کارت های حافظه علاوه بر ظرفیت در انواع مختلف SDR، DDR، DDR2، DDR3 و DDR4، SSD در لپ تاپ ساخته مورد استفاده قرار می گیرند. رم های DDR کارت های پر سرعت تری بوده و تاخیرهای زمانی بسیار کمی دارند. از طرفی در صورتی که قصد استفاده از ولتاژ های پایین را دارید، این نوع از رم ها انتخاب بسیار مناسب تری نسبت به SDR می باشد.

در رم های DDR هر چه عدد جلو عنوان بیشتر باشد کارایی کارت حافظه از لحاظ سرعت و قدرت بالا تر خواهد بود. در راهنمای خرید لپ تاپ بهتر است بدانید کارت های حافظه SSD قوی ترین انواع کارت حافظه بوده که لپ تاپ های آن قیمت بسیار بالاتری نسبت به مدل های دیگر دارند.


بیشتر بدانید


چه لپ تاپی بخرم

پورت های ارتباطی

فاکتور دیگری که در این بخش از جامع ترین راهنمای خرید لپ تاپ مورد بررسی قرار می گیرد، پورت های ارتباطی دستگاه است. شما برای ارتباط با دستگاه های جانبی دیگر باید بتوانید از طریق پورت های مختلف به دستگاه های مختلف وصل شده و به انتقال داده بپردازید.

پورت USB یکی از مهم ترین پورت های لپ تاپ است که برای اتصال تجهیزاتی مانند فلش مموری، هارد اکسترنال، پرینتر، موس و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. پورت مموری خوان پورت دیگری در لپ تاپ است که به وسیله آن می توانید مموری کارد های SD و یا میکرو SD تلفن و یا دوربین های دیجیتال را داخل آن ها قرار دهید.

پورت HDMI پورت مهم دیگر در راهنمای خرید لپ تاپ است که برای اتصال پروژکتور، پخش کننده های فیلم و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. پورت LAN برای اتصال کابل شبکه، پورت های هدفون و میکروفن از دیگر پورت های مهم و پر کاربرد در لپ تاپ به شمار می روند.

انواع پورت لپ تاپباتری

فاکتور مهم دیگر در راهنمای خرید لپ تاپ توجه به نوع، قدرت و طول عمر باتری است. همانطور که می دانید همانند تلفن های همراه، باتری در لپ تاپ ها نیز به دو صورت قابل جدا شدن و غیر قابل جدا شدن طراحی و ساخته شده اند. هر کدام از این مدل ها مزایا و معایب خاص خود را دارند اما در حالت کلی به این مساله توجه داشته باشید که طبق راهنمای خرید لپ تاپ باطری این دستگاه دیجیتال باید بتواند بین ۷ تا ۸ ساعت از صد تا صفر برای شما کار کند.


بیشتر بدانید


صفحه نمایش

مساله مهم دیگر در جامع ترین راهنمای خرید لپ تاپ که بهتر است قبل از خرید به آن توجه کنید، کیفیت صفحه نمایش دستگاه است. کیفیت صفحه نمایش در لپ تاپ نیز همانند تلویزیون بر اساس پیسکل سنجیده شده و هر چه تعداد پیسکل ها بیشتر باشد کیفیت تصاویر نمایش داده شده بیشتر است.

بیشتر لپ تاپ های معمولی موجود در بازار دارای صفحه نمایش هایی با رزولوشن ۱۳۶۶*۷۶۸ پیکسلی هستند. البته مدل های پیشرفته تر صفحه نمایش دارای کیفیت فول اچ دی و یا ۱۰۸۰P نیز بوده که در صورتی که کیفیت نمایش برایتان بسیار مهم است می توانید با پرداخت هزینه بیشتر آن ها را تهیه کنید.صفحه نمایش لپ تاپاسپیکر ها و صفحه کلید

توجه به راحتی و طراحی ارگونومیک صفحه کلید مساله دیگر در راهنمای خرید لپ تاپ است که عدم توجه به آن می تواند موجب آسیب در بخش های مختلف بدنتان در اثر استفاده مکرر شود. اسپیکر ها نیز باید در کنار داشتن کیفیت صدا و نداشتن نویز، قدرت مناسب و قابل قبول را داشته باشند. کیفیت صدای لپ تاپ را بر اساس راهنمای خرید لپ تاپ در هر دو حالت عادی و با استفاده از هدفون بررسی کنید.

 

سیستم خنک کننده لپ تاپ

مساله دیگر در راهنمای خرید لپ تاپ توجه به قدرت و کارایی سیستم خنک کننده داخلی دستگاه دیجیتال است. همانطور که می دانید در اثر کار مداوم و یا سنگین با لپ تاپ قطعات داخلی دستگاه گرم می شوند و در صورتی که سیستم خنک کننده داخلی دستگاه مناسب نباشد گرما باعث کاهش کارایی و به مرور خرابی قطعات داخلی می شود. البته در کنار خنک کننده داخلی و یا فن می توانید از کول پد های مختلف برای خنک کردن لپ تاپ خود حین کار استفاده کنید.

سیستم خنک کننده لپ تاپ

جمع بندی

همانطور که در جامع ترین راهنمای خرید لپ تاپ خواندید، فاکتورهای مهم برای انتخاب مناسب دستگاه های دیجیتال به دو عامل عمومی و تخصصی تقسیم بندی می شود. شما در ابتدا باید هزینه، نیاز شخصی و برند مورد نظرتان را انتخاب کرده و سپس با توجه به موارد تخصصی راهنمای خرید لپ تاپ به دنبال بررسی فاکتورهایی مانند پردازنده، کارت حافظه، کارت گرافیک، سیستم خنک کننده، نمایشگر و غیره در دستگاه باشید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که با توجه به وجود کالاهای فیک در بازار حتما از فروشگاه های معتبر خرید خود را انجام داده تا از اصل و اورجینال بودن دستگاه اطمینان داشته باشید.