راهنمای خرید دوربین

امروزه با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها،برای بالا بردن امنیت شهر ها، اهمیت نظارت و کنترل جمعیت روز به روز بیشتر شده است. همین امر موجب شده استفاده از دوربین های مدار بسته در سطح شهر ها به حد اعلای خود برسد. حال اگر در آستانه خرید دوربین مداربسته هستید ممکن است سوالی ذهن شما را درگیر نماید که چه دوربین مداربسته ای را بخرم؟

در این مقاله ما سعی نمودیم به معرفی و بررسی تفاوت‌های دوربین های مداربسته دام، بولت، معرفی قابلیت IP، دوربین های مخفی و نوع لنز وریفوکال می‌پردازیم. در زیر، شما انواع مختلفی از دوربین مداربسته، همراه با برخی ویژگی ها و مزایای آنها را خواهید یافت.

دوربین های دام (Dome Cameras)

دوربین های مدار بسته دام طراحی ساده‌ای دارند و بیشتر برای نظارت سالن های انتظار و بخش های پذیرش، راه‌روها، فضای باز ادارات، انبارها، محوطه‌های پارکینگ و… مناسب هستند. لنز دودی دوربین های مدار بسته دام باعث می‌شود که مجرمان در تشخیص اینکه در مسیر لنز هستند یا نه به دردسر بیفتند.

بنابراین ممکن است کمتر از قرار‌گرفتن در مقابل دوربین مداربسته جلوگیری کنند. میزان اثرپذیری این دوربین های مداربسته در برابر ضربه، IK10 است که این ویژگی آنها را از تخریب و ضربات فیزیکی محافظت می‌کند. نصب دوربین های مدار بسته دام بسیار آسان است و این دوربین های مداربسته می‌توانند روی دیوار یا سقف با زاویه دید مورد نظر نصب شوند.

دوربین مداربسته بولت

دوربین های مدار بسته بولت به‌خاطر اینکه لوله‌ای شکل و باریک هستند، دوربین های مداربسته ماتیکی نیز نامیده می‌شوند. این دوربین های مداربسته به‌خاطر شکل کوچکشان، بیشتر برای نظارت بانک ها و مؤسسات مالی استفاده می‌شوند. یک دوربین مدار بسته بولت می‌تواند به‌طور نامحسوس در فضای باز یا داخل قرار گیرد و کمتر از دوربین های مداربسته باکس قدیمی و دیگر دوربین های مداربسته نظارتی ساختمان در معرض دید باشد.

دوربین های مدار بسته بولت برای فضای باز، نظارت پیرامونی ساختمان در مقابل تخریب، آسیب و سرقت مقبولیت عام دارند. بسیاری از این دوربین های مدار بسته دارای IP66 یا همان درجه حفاظت هستند که حفاظت از ذراتی مانند گردوغبار، شن و ماسه و باران و برف را تأمین می‌کنند.

به‌علاوه برخی از این دوربین های مداربسته، دارای مشخصه ۳-axis یا ۵-axis هستند که از سه یا پنج نقطه دسترسی برای تثبیت موقعیت بهتر دوربین مدار بسته، قابل تنظیم هستند.

دوربین مداربسته IR

دوربین های مدار بسته مادون قرمز یا IR، امکان ضبط تصویر در محیط کم نور و شب را برای صاحبان کسب و کار فراهم می‌سازند. به‌عبارت دیگر این دوربین های مدار بسته می‌توانند تصاویر را از ۲۰۰′ و بیشتر ضبط کنند. این دوربین های مداربسته همچنین با بردهای مختلف برای ضبط تصاویر از فاصله های مورد‌نیاز قابل استفاده هستند. بعضی از دوربین های مدار بسته IR، مجهز به ویژگی مادون قرمز پیشرفته مانند: Smart IR و Full Frame Illumination برای بالا بردن کارایی در نور کم هستند.

دوربین دید در شب

Smart IR، به‌همان اندازه که سوژه نزدیک‌تر یا دورتر از دوربین مداربسته حرکت می‌کند، میزان نور مادون قرمز را برای روشن کردن صحنه، به‌طور خودکار تنظیم می‌کند. در نتیجه با نوردهی مطلوب و روشن، تصویری واضح که نه محو باشد و نه خیلی تاریک ایجاد می‌شود.

Full Frame Illumination یا (FFI)، روشنایی گسترده‌تری از IR ارائه می‌کند و تصویری واضح‌تر و درخشان‌تر در نور کم و شب ایجاد می‌کند. FFI پارازیت تصویر را با کاهش مصرف پهنای باند و ذخیره سازی کاهش می‌دهد.

دوربین مخفی

دوربین های مدار بسته مخفی وقتی با یک سیستم امنیتی ادغام می‌شوند، یک لایه امنیتی قوی ایجاد می‌کنند. این دوربین های مداربسته داخل هر چیزی مانند دتکتور دود، نور افکن، ترموستات یا آداپتور و در واقع هر چیزی که از چشم انسان پنهان باشد، جاسازی می‌شوند.

یک دوربین مدار بسته مخفی می‌تواند برای نظارت در کسب و کارهای مشخصی از جمله: صندوق های پول شمار، دفاتر بانکی، انبارها، سالن های انتظار، اسکله های بارگیری و حمل و نقل و کشتیرانی قرار گیرد. دوربین های مدار بسته مخفی یا دوربین های مدار بسته جاسوسی، امکان حفاظت مخفیانه کسب و کار را برای جلوگیری از دزدی یا تقلب کارکنان (بدون اینکه بدانند تحت نظر هستند) به صاحبان کسب و کار خواهند داد.

دوربین های مخفی کمک می‌کنند که سرقت‌های خارجی و داخلی (مانند سرقت کارمندان) که معمولاً همراه با تخریب، خسارت و اظهارات دروغ است، کاهش یابد.

دوربین مدار بسته وریفوکال

دوربین های وریفوکال نصب و راه اندازی آسان تری نسبت به دوربین های مداربسته لنز ثابت دارند. این دوربین های مداربسته فاصله کانونی متغیری دارند و با تنظیم این فاصله، زاویه دید دوربین مداربسته نیز تغییر می‌کند. اگر شما یک دوربین مداربسته با لنز ثابت نصب کردید و می‌خواهید زاویه دید آن‌را تغییر دهید، باید دوربین مدار بسته را از نصب خارج کنید و پس از بدست آوردن زاویه دید مورد‌نظر، آن‌ر‌ا دوباره نصب کنید. که اینکار می‌تواند به دیوار و خود دوربین آسیب برساند.

دوربین های مداربسته وریفوکال مجهز به لنز auto-iris هستند که این قابلیت امکان ضبط بهتر تصاویر در فضای باز با توجه به شرایط متغیر نوری را فراهم می‌کند.

دوربین مدار بسته PTZ 

دوربین های مدار بسته PTZ برای نظارت فضاهای باز در سطح گسترده مانند محوطه‌های پارکینگ، مدارس و مراکز تجاری، فرودگاه ها و… مناسب هستند. دوربین های مدار بسته PTZ اغلب با عنوان دوربین مدار بسته اسپیددام (speed dome) شناخته می‌شوند، زیرا توانایی سریع حرکت در جهات مختلف در کمتر از یک ثانیه را دارند. علاوه بر سرعت، این دوربین های مداربسته بسیار آسان کنترل می‌شوند و بسیار دقیق بر اشیاء تمرکز می‌کنند.

دوربین های PTZ همچنین قابلیت زوم بسیار قوی، بیشتر از دوربین های مدار بسته ثابت قدیمی دارند. بسیاری از دوربین های مدار بسته PTZ (اسپیددام)، زوم اپتیکال ۱۰x(یا بیشتر) و زوم دیجیتال ۳۶x (یا بیشتر) را برای نمایش جزئیات بیشتر تشخیص چهره یا پلاک ارائه می‌دهند.

صرف‌نظر از نوع دوربین مداربسته‌ای که شما برای نظارت کسب و کارتان انتخاب می‌کنید، رزولوشن، مسافت و زاویه دید نیز بسیار مهم است. علت چیست؟ اگر شما زاویه دید یا تصویری با رزولوشن بالا نداشته باشید، شما قادر نخواهید بود جزئیات مورد نیاز برای تشخیص چهره یا پلاک را ارائه و مدارک مورد قبول دادگاه را رسیدگی و مجرمان را محکوم کنید.

برای هر کسب و کاری بدون توجه به نوع حرفه یا ابعاد آن، راه‌اندازی یک سیستم نظارتی و امنیتی، مهم‌ترین سرمایه گذاری محسوب می‌شود. هر کسب و کاری تعهدات و مسؤلیت هایی برای حفظ امنیت کارکنان و مشتریان خود دارد که دارایی های ارزشمند و کالاها را از گزند سرقت و خرابکاری محافظت می‌نماید.

صنعت نظارت تصویری و دوربین مدار بسته، به نوآوری ادامه می‌دهد و هرماه محصولات امنیتی پیشرفته به بازار می‌آیند. علی‌رغم تکنولوژی های نوآورانه و پیشرفته موجود در سیستم های نظارتی مدرن، آنها هرگز ارزان تر نشده اند.

بیشتر صاحبان کسب و کارها، متخصصان امنیتی نیستند و این یعنی اطمینان شما از سومند بودن چنین سرمایه گذاری ای ممکن است به چالش تبدیل گردد. خوش‌بختانه، روش هایی برای انتخاب بهترین تجهیزات و دوربین های مدار بسته امنیتی مناسب کسب و کار شما و چگونگی اجرای آنها با مؤثرترین روش ممکن وجود دارد.

مقاله حاضر، ملاحظاتی که باید در هنگام انتخاب بهترین سیستم دوربین های امنیتی برای کسب و کار خود درنظر بگیرید را مورد تأکید قرار می‌دهد.

اهداف اجرای سیستم های نظارت تصویری و امنیتی

هر بیزنس یا کسب و کاری خطرات و نیازهای امنیتی متفاوتی برای انتخاب سیستم نظارت تصویری دارد. بااین وجود، اهداف مشترکی وجود دارند که کسبه می‌بایست برای تضمین امنیت و ایمنی مکان، کارکنان و مشتریان خود انجام دهند. توجه به اهداف چهارگانه زیر می‌تواند به شما در درک بهتر نیاز های نظارتی کسب و کار شما کمک کند.

اولین هدف این است که احتمال سرقت های خارجی و داخلی را کاهش دهیم. سرقت و دزدی همیشه جزو بزرگترین تهدیدات هر کسب و کاری محسوب می‌شود. هرچند سارقان خارجی تهدید باشند، ولی سارقان داخلی و آشنا در درازمدت می‌توانند به کل کسب و کار آسیب بزنند.

به همین‌خاطر کارشناسان امنیتی به‌درستی معتقد هستند که سرقت های از داخل می‌توانند در درازمدت خیلی خطرناک‌تر از دزدی های از بیرون باشند. به هرحال کاهش خطرات و حوادث مربوط به سرقت ها و دزدی ها، می‌تواند از هزاران کسب و کار محافظت نموده و به آنها کمک کند تا با موفقیت بیشتری به راه خود ادامه دهند.

دومین هدف مشترک از اجرای یک سیستم نظارتی و امنیتی، کاهش خطر و ریسک خرابکاری در اموال و دارایی های یک شرکت یا کسب و کار است. چراکه کسب و کارهای زیادی در محله هایی قرار دارند که از آمار جرم و جنایت بالایی برخوردار هستند.

Vandalism یا خراب کاری هایی ازقبیل نقاشی های دیواری و آسیب زدن به دارایی ها، ریسک های زیادی برای چنین شرکت هایی ایجاد می کنند. یک اقدام خرابکارانه می‌تواند کسب و کاری را مختل نماید و حتی میلیون ها تومان هزینه جهت تعمیر به جای گذارد.

سومین هدف امنیتی برای اکثر کسب و کارها، ارائه شواهد ارزشمند ویدئویی برای مسائل مربوط به امنیت و هزینه های کارگران است. هرچند این هدف برای صنایع بزرگ مهم‌تر است، ولی تمامی کسب و کارها باید در صورت لزوم قادر به بررسی حوادث و ارائه شواهد باشند. با بررسی حوادث به صورت واضح، یک کسب و کار می‌تواند ثابت کند چه کسی مرتکب اشتباه شده است و درنتیجه میزان اختلافات و تقلب های جعلی را کاهش دهد.

چهارمین هدف مشترک همه تجارت ها از تصب دوربین های مداربسته نظارتی، نظارت بر عملیات روزانه انجام شده در داخل محیط های تجاری یا مالی است.

بسیاری از شرکت های بزرگ و موفق در سراسر جهان از سیستم های نظارتی استفاده می کنند تا بهره وری و درآمد های خود را افزایش دهند. این کسب و کارها نه تنها می‌توانند دارایی های خود را در مقابل فعالیت های مشکوک تحت نظر بگیرند، بلکه قادر خواهند بود بهره‌وری کارکنان را افزایش داده و الگوی های خرید و رفت و آمد مشتریان را بهتر درک نمایند.

بودجه امنیت نظارت تصویری خود را تعیین کنید

بودجه ای که به سیستم نظارت و امنیت اختصاص می‌دهید، فاکتور مهمی برای درک بیشتر از کسب و کار شماست. یک سیستم دوربین مداربسته باید در ابتدا به‌عنوان یک سرمایه گذاری جهت موفقیت مداوم تجارت تان درنظر گرفته شود.

باوجود پیشرفت قابلیت های امنیتی دوربین های مدار بسته مدرن، هرگز برای فروش گزینه ارزانی به حساب نیامده اند. همین امر باعث می‌شود که یک سیستم پیشرفته، راه‌حل امنیتی بسیار ارزشمندی را ارائه کند.

همچنین، دوربین های مدار بسته نظارت تصویری موجب صرفه جویی در هزینه ها و پول شما خواهند شد و حتی به بهبود استراتژی های تجارت شما یاری می‌رساند. سرقت، خسارت های مالی و پرونده های ناعادلانه، همگی می‌توانند میلیون ها یا میلیاردها تومان هزینه به بار آورند و باعث اختلافات عمده ای شوند. بنابراین همه این عوامل در هنگام تعیین بودجه جهت انتخاب سیستم نظارت تصویری و امنیتی شما بسیار مهم است.

نیازهای کسب و کار خود را مشخص نمایید

کسب و کارها متفاوت هستند و تهدیدات و خطرات امنیتی مختلفی خواهند داشت. تعیین این تهدیدات در کسب و کار یا تجارت‌تان، به شما کمک خواهد کرد که از سیستم امنیتی نظارت تصویری خود بیشترین بهره را بگیرید.
از خودتان بپرسید که اهداف و نگرانی های امنیتی شما کدام اند؟ آیا کسب و کار شما در گذشته قربانی سرقت یا خراب‌کاری بوده است؟


فروشگاه

فروش ویژه فلش مموری ۳۲ گیگ به مدت محدود


لذا مؤکداً توصیه می‌شود که جهت دریافت مشاوره با شرکت های متخصص و با تجربه در زمینه دوربین های مداربسته و نظارت تصویری تماس بگیرید. چراکه تجربه آنها در صنعت نظارت و امنیت تصویری می‌تواند به شناسایی هرگونه حفره آسیب پذیر امنیتی که ممکن است در کسب و کار شما وجود داشته باشد کمک کند. بنابراین مهم است که بهترین شرکت را جهت دریافت چنین مشاوره ای انتخاب نمایید.

محصولات نظارت تصویری درست و مناسب را انتخاب کنید

اکثر شرکت های فعال در زمینه دوربین مداربسته، محصولات متنوعی از چندین تولیدکننده و برند را ارائه می‌دهند. اگرچه چنین شرکت هایی می‌توانند مشاوره و کمک های مفیدی را ارائه دهند، با‌این وجود عوامل متعددی جهت انتخاب درست محصولات درنظر گرفت.

در ابتدا باید تعیین کنید که آیا نیازمندی ها و تجهیزات مورد نیاز شما غیراختصاصی است یا خیر. محصولاتی که به‌طور گسترده‌ای در دسترس هستند، به شما اطمینان می‌دهند که با یک تولیدکننده خاص که شاید محصولی برای شما نداشته باشند سروکار ندارید.

دوربین بولت ارزان

دوم، مهم است که سازنده ای قابل اعتماد را انتخاب نمایید. تولیدکنندگان امنیتی معتبر دارای سابقه طولانی در این صنعت هستند و می‌توانند کارکرد محصولات خود را تضمین کنند. همچنین ممکن است ضمانت های رقابتی برای محصولات خود درنظر بگیرند. درنهایت، شما باید بتوانید در مورد نحوه عملکرد محصولات نظارتی به درکی درست و واقعی دست‌یابید.

جزئیات خرید را بررسی کنید

برخی از شرکت های امنیتی برای مشتریان خود گزینه های متنوعی از قبیل اجاره محصولات را درنظر می‌گیرند. اجاره یک سیستم نظارت تصویری می‌تواند برای موقعیت های موقتی مفید واقع شود. لذا پیش از اتمام خرید خود، هرگونه شرایط اجاره یا خرید را دقیقاً بررسی نمایید.

عامل مهم دیگر که هنگام خرید لازم است مدنظر بگیرید این است که آیا شرکت مورد نظر شما برای محصولات خود ضمانت و خدمات پشتیبانی ارائه می دهد یا خیر. هر شرکتی که انتخاب می‌کنید، بهتر است تحقیقات کاملی را درمورد کیفیت محصولات و خدمات و مشاوره های تخصصی و پشتیبانی فنی آنها انجام دهید.

پیاده سازی یک سیستم امنیتی دوربین مدار بسته مؤثر و کارآمد امر ساده ای نیست و نیاز به توجه و کمک دارد. چراکه یک سیستم نظارت تصویری می‌تواند سرقت و خراب کاری ها را برای هر تجارت و کسب و کار و در هر حرفه ای کاهش دهد.

در فروشگاه اینترنتی دوربین مداربسته فرافن مارکت می‌توانید انواع محصولات باکیفیت از معتبرترین برندهای جهان را انتخاب و خریداری نمایید و در صورت نیاز به مشاوره فنی کافی است با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. ما شما را در انتخاب بهترین سیستم نظارت تصویری و مناسب ترین پکیج دوربین مداربسته یاری خواهیم کرد.

مرحله اول: خریداری و تست دوربین های مدار بسته و دیگر تجهیزات

۱٫ روی نقشه محل نصب دوربین های مدار بسته را مشخص کنید.

نظارت بر تمام نقاط شرکت یا دفتر کار علاوه بر اینکه هزینه‌بر است، لازم هم نیست. پس شما باید ابتدا اماکن را اولویت‌بندی کرده و نقاطی که اهمیت بیشتری دارند را مشخص کنید.

نقشه شرکت یا دفتر کار خود را تهیه کرده یا بکشید و سپس نقاطی که احتیاج است دوربین مداربسته نصب شود را مشخص کنید. نقاطی که برای نصب دوربین مداربسته مشخص کرده‌اید را مجدداً چک کرده تا مطمئن شوید مانعی در دید دوربین مدار بسته وجود نداشته باشد و همچنین دوربین بهترین زاویه دید را داشته باشد.

نقاط معمولی که احتیاج به نصب دوربین مداربسته دارند:

  • درب‌های عقب و جلو
  • پنجره‌های رو به خیابان
  • اتاق‌ها
  • پارکینگ
  • راهروها
  • راه‌پله‌ها
 

۲٫ بهترین پکیج دوربین مداربسته متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.

شما می‌توانید تمام تجهیزات را به‌صورت جدا خریداری کنید، اما خرید پک آماده و کامل دوربین مداربسته که شامل تمام تجهیزات مورد نیاز می‌باشد، ارزان تر و آسان تر است. سیستم حفاظتی و نظارت تصویری شما حداقل باید شامل ۱ تا ۳ دوربین مدار بسته HD یا تحت شبکه IP، یک دستگاه DVR یا NVR، سیم و کابل مناسب، آداپتور و فیش باشد.

شما همچنین می‌توانید از دوربین های مدار بسته بیسیم (وایرلس) استفاده کنید، مگر اینکه قصد نظارت بر فضای بزرگی را داشته باشید.

۳٫ نوع دوربین مداربسته مورد نیاز خود جهت نصب را مشخص کنید.

بعد از اینکه مشخص کردید به چند دوربین مداربسته احتیاج دارید، سپس وقت آن است که نوع دوربین های مدار بسته مورد نیاز خود را تعیین کنید. در ادامه برخی از انواع دوربین مدار بسته را ارائه می‌دهیم و شما را در انتخاب نوع دوربین راهنمایی می‌کنیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید مقاله راهنمای خرید دوربین مداربسته را هم مطالعه کنید.

نصب دوربین مداربسته بیسیم یا معمولی

نصب دوربین های مدار بسته وایرلس یا بیسیم آسان‌تر بوده و احتیاجی به سیم‌کشی ندارند، اما کارآیی و کیفیت دوربین با دورتر شدن از دستگاه تضعیف می‌شود. اگر قصد نظارت به مکان بزرگی را دارید، از دوربین های مدار بسته سیمی استفاده کنید، در غیر این صورت احتمالاً دوربین های مداربسته بی سیم پاسخگوی نیازهای شما خواهند بود.

نصب دوربین مداربسته خارجی یا داخلی

دوربین های مدار بسته ای که برای نصب در فضای خارجی طراحی نشده‌اند، با بارش باران و رطوبت زیاد به‌سرعت آسیب می‌بینند، پس این مورد را نیز مدنظر قرار دهید. از این نظر دوربین ها به دو دسته داخلی (ایندور یا Indoor) و خارجی (اوتدور یا  Outdoor) تقسیم می‌شوند.

قابلیت تشخیص حرکت

بعضی دوربین های مدار بسته تنها وقتی حرکتی در محیط تشخیص دهند شروع به ضبط تصویر می‌کنند. ضبط تصویر تنها زمانیکه شخصی در محیط نصب دوربین مداربسته وجود دارد، باعث صرفه‌جویی فراوان در فضای ذخیره‌سازی و انرژی می‌شود.

انتقال تصویر دوربین مداربسته روی گوشی موبایل یا کامپیوتر و نظارت از راه دور

بسیاری از دوربین های مدار بسته و مهم‌تر دستگاه های DVR یا NVR قادر به ارسال تصاویر یا در اصطلاح انتقال تصاویر روی گوشی موبایل و لپ تاپ می‌باشند. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد از هرجایی در جهان، از راه دور و از طریق اینترنت تصویر دوربین های مدار بسته نصب شده در منزل، محل کار یا شرکت را می‌دهند. برای اینکار تنها کافیست نرم افزار انتقال تصویر مورد نیاز را روی گوشی موبایل یا لپ تاپ خود نصب کرده و تنظیمات لازم را انجام دهید.

۴٫ نصب دستگاه DVR یا NVR و نمایشگر

برای ذخیره‌سازی تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته و بازبینی تصاویر، به یک دستگاه DVR یا NVRاحتیاج دارید. دستگاه DVR یا NVR تصاویر تمام دوربین های مدار بسته را جمع‌آوری کرده و روی یک تلویزیون یا مانیتور نمایش می‌دهد. از طریق این دستگاه همچنین می‌توانید انتقال تصویر روی گوشی موبایل یا لپ تاپ انجام دهید.

دستگاه DVR و NVR دارای هارد دیسک می‌باشند که با توجه به ظرفیت هارد دیسک امکان ضبط تصاویر از یک روز تا هزاران ساعت را فراهم می‌کنند.

DVR vs NVR

  • اگر یک پکیج آماده دوربین مداربسته خریداری کنید، معمولا شامل دستگاه DVR یا NVR می‌باشد.
  • تفاوت دستگاه DVR و NVR: دستگاه DVR همراه با دوربین های مدار بسته HD کار می‌کند و دستگاه NVR همراه با دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP

۵٫ تجهیزات را قبل از نصب تست کنید.

قبل از نصب تمام تجهیزات شامل کابل‌ها، دستگاه دی وی ار یا ان وی ار، دوربین های مدار بسته و نمایشگر را به‌هم متصل کرده تا مطمئن شوید به‌درستی در کنار هم کار می‌کنند.

برای یافتن بهترین سیستم دوربین مداربسته، باید عوامل متعددی مد‌نظر قرار گیرد. به‌طور کلی هیچ سیستم امنیتی منحصربه‌فردی وجود ندارد که برای تمام شرایط و نیازها مناسب باشد.

با این وجود این مقاله راهنمای مفیدی برای صاحبان خانه و کسب‌وکار است تا بتوانند بهترین سیستم نظارت تصویری که با شرایط‌شان هم‌خوانی بیشتری داشته باشد را خریداری نمایند. این راهنما به خریداران کمک می‌کند تا برخی نکات مهم را در هنگام انتخاب سیستم دوربین مداربسته خود در‌ نظر بگیرند.

 چگونه بهترین دوربین مداربسته را انتخاب کنیم؟

کیفیت ویدئو (رزولوشن)

طی ۳۰ سال گذشته، دوربین های مداربسته آنالوگ (CCTV) با وضوح استاندارد خود توانستند بخش بزرگی از بازار را در اختیار بگیرند، لکن امروزه با تکامل روزافزون فناوری این دوربین ها جایگاه خود را از‌دست‌داده‌اند.

هم‌اکنون دوربین‌ های مداربسته HD و IP، در بازار سیستم‌های امنیتی و نظارتی از سهم بسزایی برخوردار می‌باشند. تصاویر ویدئوییHD ، کیفیت بسیار بالاتری را نسبت به نسخه استاندارد ارائه می‌دهند و همین امر باعث افزایش سطح امنیت و توانایی شناسایی افراد یا اشیای ضبط‌شده گردیده است.

دلیل این امر این است که کیفیت تصاویر آنالوگ بر اساس TVL (خطوط رزولوشن TV ) ارزیابی می‌شدند، در حالی که کیفیت تصاویر HD برحسب مگاپیکسل اندازه‌گیری می‌گردند. به‌عنوان مثال، دوربین مداربسته ۱۰۰۰ TVL دارای ۱۰۰۰ خط جداگانه بر روی صفحه نمایش بود که باعث می‌شد تصویر مورد نظر شکل‌گیرد.

اما دوربین مداربسته ۱ مگاپیکسلی HD، دارای ۱ میلیون پیکسل در هر نقطه از تصویر است که باعث تولید تصویر باکیفیت‌تر می‌شوند. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد خروجی تصویر واضح‌تر خواهد‌بود. به عنوان مثال، یک تصویر ۴K یا ۸ مگاپیکسلی دارای ۸ میلیون پیکسل می‌باشد.

به همین علت، دوربین‌های مداربسته مگاپیکسلی، تصویر با‌کیفیت بسیار بالاتری تولید می‌کنند، زیرا تصویر ارائه‌شده از تراکم بالایی برخوردار هستند. یکی از مزایای عمده دوربین‌‌ مداربسته HD، نسبت به دوربین‌های آنالوگ، توانایی استفاده از زوم دیجیتال برای تمرکز بر یک منطقه از فیلم ضبط‌شده بدون تحریف تصویر است.

دستگاه ضبط کنندهDVR یا NVR

در حال حاضر ۲ استاندارد برای دوربین‌ های نظارتی HD  وجود دارد که عبارتند از: (HD over Coax) HDoC  و  IP.

استاندارد HDoC یا انتقال تصویر اچ دی بر روی کابل کواکسیال، درست همانند تجهیزات آنالوگ قدیمی از همان کابل RG59/RG6  کواکسیال استفاده می‌کنند، اما بر‌خلاف تجهیزات قدیمی، ویدئو HD را نیز به DVR یا ویدئو رکوردر دیجیتال منتقل می‌نمایند. در تمام سیستم های HDoC، دوربین‌ ها به‌طور مستقیم از طریق کابل کواکسیال به DVR متصل می‌شوند.

NVR

از سوی دیگر، دوربین‌های مداربسته IP از طریق اترنت یا کابل شبکه به یک دستگاه NVR یا  ویدئو رکوردر تحت شبکه متصل می‌شوند.

در دوربین ‌های مدار بسته آی پی اولیه،  دوربین ‌ها به‌طور مستقیم به  دستگاه ان وی آر متصل نمی‌شدند، بلکه به یک سوئیچ شبکه یا نقطه دسترسی که در همان شبکه NVR قرار داشت متصل می‌گردیدند و پس از آن دوربین‌ها از طریق یک آدرس IP به NVR متصل می‌شدند و همچون یک مسیر برای انتقال داده‌ها عمل می‌کرد. لکن تولیدکنندگان در طی چند سال گذشته  سوئیچ PoE را با  NVR ترکیب کرده‌اند تا دوربین ‌ها بتوانند به‌راحتی به این سوئیچ ‌ها متصل شوند.

هم  دی وی آر ها و هم  ان وی آر ها، دارای قابلیت‌های مشابهی هستند. هر دوی این سیستم‌ها برای مشاهده ویدئوهای لایو و زنده و یا ضبط‌شده و مشاهده فیلم‌ ها از راه دور و از طریق دستگاه‌های تلفن همراه مانند آیفون و اندروید و رایانه‌های شخصی از جمله ویندوز و مک مورد‌استفاده قرار می‌گیرند.

اما تفاوت اصلی بین این دو فرمت، نوع کابل مورد‌استفاده برای اتصال به دوربین‌های نظارتی است. ضبط کننده های HDoC دارای سازگاری بیشتری هستند و می‌توانند در کنار دوربین‌ های قدیمی‌تر آنالوگ مورد استفاده قرار‌گیرند و لذا این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا سیستم خود را از یک رزولوشن استاندارد به یک دوربین HD ارتقا دهند.

شاید بتوان گفت این سازگاری ها بیشتر در دوربین های مداربسته AHD به چشم می‌خورد و در دوربین های IP و بالاتر تعداد مدل های کمتری وجود دارند که قابلیت استفاده در کنار دوربین های آنالوگ را داشته باشند.

علاوه بر این، کابل کواکسیال موجود را می‌توان با دوربین‌ های مداربسته سازگار با HDoC مورد‌استفاده قرار داد و این امر در هنگام ارتقای سیستم های SD به HD، باعث صرفه‌جویی در هزینه خرید کابل جدید خواهد شد.

دوربین های تحت شبکه IP

امروزه استفاده از دوربین‌های IP بیش از پیش رواج یافته است. با‌ این حال جهت استفاده از آن‌ها نیاز است ابتدا بستر شبکه آماده باشد. در حالی که کابل دوربین مداربسته همیشه به‌طور مستقیم به دستگاه NVR متصل نیست، کاربران باید دوربین‌های IP خود را به شبکه متصل و دوربین‌ها را به NVR متصل نمایند.

خوشبختانه، اکثر دوربین‌های IP امروزی قابلیت اتصال به ویندوز و اتصال خودکار به یک شبکه تعریف‌شده را دارند. برخی از دوربین های مداربسته آی پی و دستگاه های  NVR می‌توانند رزولوشن‌های  HD را در محدوده کیفیت  P1080HD  تا ۴K Ultra HD  ضبط کنند.

DVR NVR

اکثر دوربین‌های IP  عرضه شده در بازار می‌توانند از  PoE (تغذیه از طریق اترنت) بهره ببرند و این بدان معناست که هم ویدئو و هم برق به جای منتقل شدن از طریق ۲ کابل متمایز، تنها از طریق یک کابل منتقل می‌شوند.

دوربین‌های IP بدون انجام هیچ‌گونه کار تقویتی می‌توانند تا فاصله تقریبی ۱۰۰ متری به کار ضبط ویدئو بپردازند. اما برای فاصله‌های طولانی‌تر  به ریپیترها (تکرار کننده ها) و سوئیچ‌های اضافی  نیاز است که بتوانند در طول مسیر کابل‌کشی به کار گرفته شوند تا محدوده انتقال افزایش یابد.

استاندارد انتقال تصویر HD بر روی کابل کواکسیال (HDoC)

دوربین های مداربسته HDoC از کابل‌های کواکسیال سنتی RG59 به‌علاوه فیش هایBNC  در انتهای دو طرف کابل بهره می‌برند. در حالی که این نوع کابل و اتصالات بیش از ۳۰ سال است که در صنعت امنیتی مورداستفاده قرار می‌گیرند، پیشرفت‌های به وجود آمده در چند سال گذشته به دوربین ‌های آنالوگ و دستگاه های DVR اجازه می‌دهد تا ویدئوهایی با کیفیت P1080 و فراتر از آن را با استفاده از کابل کواکسیال ضبط نمایند.

در مقایسه با سیستم‌های مداربسته IP، نصب سیستم های HDoC بسیار آسان است، زیرا اساساً دارای قابلیت اتصال و اجرا هستند. کابل کواکسیال به سادگی دوربین ‌ها را به DVR  و برق متصل می‌کند و درنتیجه سیستم آماده ضبط خواهد بود.

پرکاربردترین نوع کابل استفاده شده در سیستم های نظارتی و دوربین مداربسته HD، کابل RG59 است. در واقع دو کابل جداگانه، یکی برای انتقال تصیرو و ویدئو و دیگری برای تأمین برق، در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزیت عمده ای که انتقال تصویر HD بر روی کابل کواکسیال نسبت به کابل شبکه دارد این است که می‌تواند از کابل کواکسیال سیستم‌های آنالوگ موجود استفاده کند و نیازی به استفاده از کابل جدید نیست. این امر باعث صرفه جویی بیشتر خواهد شد.

معمولاً در انواع مختلف پیکج دوربین مداربسته، از کابل های کواکسیال HD استفاده می‌شود، چراکه این کار باعث ارائه فیلم‌ های قابل اعتمادتری خواهد شد.

دوربین های مداربسته

همانطور که می‌دانید انواع دوربین مدار بسته از قبیل دوربین مداربسته دام، بولت، چشم ماهی و … وجود دارند. همچنین برخی از دوربین‌ های امنیتی به‌طور کامل در برابر شرایط آب‌و‌هوایی مقاوم می‌باشند و لذا اجزای الکترونیکی آن‌ها در برابر هوای خشک و گرد‌و‌غبار و رطوبت خراب نمی‌شوند. در مناطقی که دوربین ‌ها نسبت به شرایط آب‌و‌هوایی‌حساس هستند، از دوربین‌ های مداربسته دام ضد ضربه استفاده می‌گردد که در برابر هر نوع آسیب مقاوم است.

هنگام بررسی محل مکانی که سیستم دوربین در آن نصب شده، کاربران باید زاویه دید مورد نیاز را در ذهن داشته باشند و از زاویه مناسب برای ضبط بخش‌هایی از محیطی که می‌خواهند تحت نظارتشان باشد استفاده کنند.

محبوب‌ترین اندازه لنز ۲٫۸ میلی‌متر است که زاویه دید افقی حدود ۹۰ تا ۱۱۰ درجه را بسته به نوع برند فراهم می‌کند. این دوربین‌های زاویه گسترده بهترین پوشش را برای فضاهای باز فراهم می‌کنند. اگر منطقه مورد نظر در فاصله بسیار دوری باشد، یک لنز قوی‌تر مانند یک لنز ۸، ۱۲ یا ۵۰ میلی‌متری گزینه بهتری است.

دوربین های مدار بسته ای که دارای لنز های وریفوکال هستند، می‌توانند برای یافتن زاویه دید مناسب تنظیم شوند. دوربین های با لنز موتورایز به گونه‌ای هستند که زاویه دید را می‌توان بدون لمس دوربین از طریق دستگاه  DVR  یا  NVR تنظیم نمود. در نهایت، دوربین‌های PTZ (Zoom-Tilt-Pan) علاوه بر لنز موتورایز، یک لنز موتورایز زوم را هم ارائه می‌دهند که برای کاربر این امکان را فراهم می‌آورد تا دوربین را از یک سمت به سمت دیگر و از بالا به پایین حرکت دهد. در اغلب اوقات، ترکیبی از این دوربین ‌ها بهترین راه‌حل را ارائه می‌دهند.

دوربین مداربسته بی سیم

امروزه دوربین‌های امنیتی بی سیم محبوب تر از قبل شده اند. البته متأسفانه، هنوز این دوربین‌ها کامل نیستند و از لحاظ انواع قابلیت‌ها، وضوح و قابلیت اطمینان دارای محدودیت‌های زیادی هستند.

در بیشتر موارد، اصطلاح “بی‌سیم” تنها به انتقال ویدئو اشاره دارد و نه انتقال برق. این بدان معنی است که هنوز هم باید برای انتقال برق به دوربین‌ها از کابل استفاده شود یا کاربر مجبور است از دوربین ‌های مداربسته باتری‌خور استفاده کند که امروزه در دسترس هستند. اما از آنجا که منبع برق باید در نزدیکی محل نصب دوربین باشد استفاده از آنها چندان شایع نیست.

در حالی که استفاده از یک دوربین بی‌سیم باتری‌دار ممکن است راه حل ایده آلی به نظر برسد، کاربران باید توجه داشته باشند که تعداد ساعات ضبط‌شده در طی روز، توانایی آنها در استفاده از اشعه مادون قرمز برای ضبط ویدئو در شب و نیز تعداد دفعاتی که باتری می‌بایست باطری تعویض یا شارژ شود محدود می‌باشد.

نکته‌ای که لازم است در هنگام خرید دوربین مداربسته بیسیم مورد توجه قرار دهید این است که باید به محدودیت برد دوربین نیز توجه کنید. چراکه فاصله بین دستگاه ضبط کننده و دوربین باید در حدی باشد که ارتباط وای فای قطع نشود و البته هرچه به دستگاه نزدیکتر باشد سرعت انتقال تصویر و کیفیت نیز بهتر خواهد شد.

ضبط ویدئو

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در هنگام خرید یک سیستم امنیتی مدار بسته در نظر بگیرید فضای ذخیره سازی  یا هارد است. تمام ضبط کننده‌ ها یا رکوردر ها برای ذخیره سازی فیلم ‌های ضبط‌شده به هارد دیسک نیازمند هستند.

از لحاظ فنی توصیه می‌شود از هارد دیسک‌ های نظارتی استفاده شود، زیرا این هارد ها به‌صورتی طراحی شده‌اند که می‌توان ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته از آنها استفاده کرد و لذا می‌توانند از عهده برنامه‌های ضبط طولانی مدت برآیند.

هر‌چقدر که رزولوشن دوربین شما بیشتر باشد، داده‌ها فضای بیشتری را اشغال خواهند کرد، بنابراین به تعداد هاردهای بیشتر با ظرفیت بالاتری نیاز است. به‌عنوان مثال، یک DVR مجهز به ۴ دوربین HD با یک هارد درایو ۱ ترابایت می‌تواند ویدئوها را در رزولوشن ۲ مگاپیکسل (۱۰۸۰ پیکسل) به مدت ۷ الی ۱۰ روز ضبط کند. البته در این مورد نیز باید توجه کنید که بسته به نوع دوربین ها و برندها و نیز تنظیمات اعمال شده بر روی دستگاه ها، مدت زمان رکورد تصاویر دستخوش تغییر خواهد شد.

به‌عنوان مثال چنانچه دوربین به صورت ۲۴ ساعته درحال ضبط کردن باشد، ممکن است حداکثر ۲ یا ۳ روز ذخیره‌سازی صورت گیرد و برعکس اگر ۱۲ ساعت ضبط انجام شود گاهاً تا ۱۰ روز هم امکان ذخیره‌سازی وجود دارد.

برخی مشتریان فقط دوربین مداربسته خود را بر‌اساس تشخیص حرکت انتخاب می‌کنند تا فضای هارد دیسک هدر نرود و بتوانند مدت زمان بیشتری را بدون ارتقا به هارد دیسک‌هایی با گنجایش بیشتر ضبط کنند. اکثر رکوردرها دارای بیش از یک سینی هارد هستند و لذا درایوها می‌توانند وظیفه‌ی ذخیره‌سازی ویدئویی بیشتری را به‌کار بگیرند.

به‌عنوان یک تکنولوژی جدیدتر، دوربین‌های کلود یا ابری نیز مشتریان خاص خود را دارد. این دوربین ها ویدئوهای ضبط‌شده را در سرور ابری ذخیره می‌کنند نه یک هارد دیسک داخلی.

با این حال این محصولات به دو دلیل متقاضیان کمتری دارند:

  • اول اینکه یک هزینه ماهیانه جداگانه باید برای ذخیره ویدئوها بر روی سرور ابری در نظر گرفته شود
  • دوم اینکه سرور ابری توسط شرکت های سرویس دهنده مدیریت می‌شود. لذا این نوع دوربین‌ها ممکن است برای بعضی‌ها مناسب باشد، اما برای کسانی که نمی‌خواهند داده‌های‌شان توسط یک نهاد دیگر مشاهده و مدیریت شود، ضبط کردن ویدئوها در هارد دیسک داخلی امن‌ترین راه به حساب می‌آید.

در دنیای امروز، تکنولوژی خانه‌های هوشمند به‌طور فزاینده‌ای رواج یافته است. با‌وجود جذابیت و راحتی استفاده از ترموستات، لوازم خانگی و لامپ‌های خودکار در منزل، شاید مهم‌ترین عنصر در سیستم خانه‌های هوشمند دوربین امنیتی باشد. مطمئناً انجام آسان و اتوماتیک کارهای مربوط به داخل منزل بسیار مطلوب است، اما تنها داشتن یک فضای داخلی خوب و همراه با فناوری پیشرفته بدون فراهم بودن امنیت محیط اطراف منزل کافی نخواهد بود.

امنیت و شادی خانه احتمالاً جزو اولین اولویت‌ها در زندگی هر فرد می‌باشد. یکی از مؤلفه‌های مهم حفظ امنیت خانواده، داشتن سیستم دوربین امنیتی هوشمند مناسب برای برآوردن نیازهای خاص خانواده می‌باشد. در این مقاله پنج نکته مهم برای خرید دوربین امنیتی هوشمند خانگی را بررسی خواهیم کرد تا با خواندن آن به‌راحتی بتوانید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

پنج نکته مهم که باید پیش از خرید دوربین مداربسته هوشمند خانگی در نظر داشته باشید

۱) نیازهای شما

اولین گام در انتخاب دوربین امنیتی هوشمند خانگی، تعیین نیازهایتان می‌باشد. به عبارت دیگر لازم است مشخص کنید؛

برای چه منظوری از دوربین امنیتی استفاده می‌کنید؟

آیا می‌خواهید رفت و آمد فرزند نوجوان خود را تحت نظر داشته باشید؟

یا فقط کنجکاوید که قبل از باز کردن در بدانید چه کسی زنگ آن را به صدا در آورده است؟

شاید خیلی علاقمند به دانستن زمان رسیدن بسته‌هایتان به درب منزل هستید. شاید هم به دنبال حفاظت بیشتر هستید.برای مثال اگر در یک محله خطرناک زندگی می‌کنید ممکن است به دوربین پیشرفته‌تری نیاز داشته باشید، نسبت به اینکه هدفتان فقط کنترل رفت و آمد و روابط فرزندان باشد.

به هر حال، عمدتاً تعیین نیازها و موارد استفاده به شما در انتخاب نوع دوربین امنیتی مورد نظرتان کمک می‌کند.

۲) بودجه شما

دوربین‌ های امنیتی در قیمت­‌های متفاوت، کارایی‌های متفاوتی هم دارند. یک دوربین امنیتی هوشمند جدید بر‌اساس ویژگی‌ هایی که دارد قیمتی بین ۷۰ تا ۳۰۰ دلار خواهد داشت. بهتر است در ابتدا بودجه خود را مشخص کنید تا بتوانید بلافاصله گزینه‌های اضافی را کنار گذاشته و دامنه جستجوی خود را محدودتر کنید. اگر تحقیقات خود را به‌خوبی انجام دهید، می­‌توانید دوربینی در محدوده قیمت مورد‌نظر و با قابلیت‌های اساسی مورد‌نیاز خود پیدا کنید.

۳) امکانات مورد نظر شما

با دانستن میزان بودجه، لازم است بدانید با این مبلغ چه دوربین‌هایی با ویژگی‌های مورد نظر شما وجود دارند. اگر بودجه زیادی دارید، طبیعتاً می‌توانید از ویژگی‌های بیشتر و قابلیت‌های چشمگیرتری برخوردار شوید. با‌این‌حال، اغلب زمانی که به گزینه‌های دوربین‌ های امنیتی هوشمند نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ممکن است به تمام زنگ‌ها و امکانات موجود در دوربین‌ های مدل بالا نیازی نداشته باشید. خوشبختانه اگر فقط به دنبال قابلیت‌های پایه هستید (و گاهی حتی کمی بیشتر)، در بازار گزینه‌های مقرون به صرفه‌ای موجود می‌­باشند.

اگر هدفتان گرفتن دزد (یعنی قابلیت تشخیص چهره، شماره پلاک، زاویه دید گسترده، کیفیت تصویر p HD۱۰۸۰، دید در شب و زوم بالا) باشد، وجود برخی ویژگی‌ها در دوربین امنیتی مورد نظر شما ضروری است. از سوی دیگر، اگر تنها دوربینی با امنیت پایه برای نظارت بر اتفاقات حیاط جلوی منزل خود می‌خواهید، خرید یک دوربین ساده مانند دوربین مدار بسته ahd نیز کافی خواهد بود.

۴) قابلیت‌های ترکیبی دوربین‌های امنیتی هوشمند

اکثر شرکت‌های طراحی خانه هوشمند، دوربین‌های امنیتی خاصی را ارائه می‌دهند که متناسب با سیستم این منازل می‌باشند. گفته می‌شود که دوربین‌های امنیتی دیگری هم وجود دارند که با تعدادی از سیستم‌های مختلف خانه‌های هوشمند هم‌خوانی داشته باشند.

اگر می­‌خواهید دوربین امنیتی دیگری انتخاب کنید، مطمئن شوید که با سیستم هوشمند خاص خانه شما متناسب خواهد بود. در غیر‌این‌صورت، تنها هزینه زیادی صرف پیدا کردن دوربین امنیتی برندی کرده‌اید که با سیستم هوشمند خانه شما هم‌خوانی ندارد. مراقب باشید مرتکب چنین اشتباهی نشوید.

۵) نوع اتصال و قابلیت وایفای

مشخص کنید که می‌خواهید دستگاه دوربین مداربسته خانگی مورد‌نظر شما از نوع با سیم  باشد یا باتری­ خور‌، چراکه هر یک از این مدل‌ها مزایا و معایبی دارند. لذا باید تفاوت آن‌ها را بدانید.

دوربین مداربسته با سیم معمولاً دارای حداقل دو کابل می‌باشد: یکی برای اتصال به برق و دیگری برای انتقال داده‌ها. مزیت اتصال از طریق سیم این است که فیلم‌ها و سایر اطلاعات ضبط شده شما به شکل پایدارتری منتقل خواهند شد. علاوه‌بر‌این، اتصال با‌سیم تداخل وایفای دستگاه‌های اطراف را کاهش می‌دهد. از معایب دوربین‌های امنیتی با سیم می‌توان به نصب سخت‌تر و قابلیت حمل کمتر آن‌ها اشاره کرد.

از طرف دیگر تولید دوربین‌های مداربسته بی‌سیم در حال افزایش است که اغلب آن‌ها از باتری یا انرژی خورشیدی تغذیه می‌شوند. ویدئو و داده‌های دریافتی توسط دوربین‌های امنیتی بی‌سیم به‌طور کلی از طریق وای فای منتقل می‌شوند. با اینکه انتقال اطلاعات از این طریق راحت‌تر انجام می‌شود، اما اگر سرعت اینترنت بی‌سیم پایین باشد، ممکن است ضبط ویدئو و داده تا حدودی قابلیت اطمینان کمتری داشته باشد.

دوربین امنیتی خانگی بی‌سیم مزایای زیادی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به قابلیت حمل و نصب راحت آن اشاره نمود. وجود گزینه‌های متعدد در بازار و قابلیت‌های عالی آن بسیاری از مصرف‌کنندگان را به استفاده از دوربین‌های امنیتی بی‌سیم برای محافظت از خانواده‌های خود تشویق کرده است. البته باید دقت کرد که در صورت اضافه کردن دوربین بی‌سیم به سیستم هوشمند منزل، حتما پهنای باند اینترنت لازم برای انجام این کار وجود داشته باشد.

انتخاب دوربین امنیتی هوشمند برای منزل خود را با دقت انجام دهید

امنیت خانواده شما مهم‌تر از آن است که به هر دوربینی اعتماد کنید. اگر برای انتخاب خود وقت بگذارید و این نکات را در نظر داشته باشید، می‌توانید بهترین انتخاب را برای منزل خود انجام دهید. اغلب ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند، سیستم دوربین امنیتی پیشرفته را هم ارائه می‌دهند. با این حال اگر می‌خواهید گزینه‌های دیگری برای دوربین امنیتی خود داشته و خرید خود را از طریق دیگری انجام دهید، اکنون می‌دانید از کجا باید شروع کنید. موفق باشید!

نصب دوربین مداربسته در منزل می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما خطرات جدیدی نیز ممکن است برای حریم خصوصی و امنیت شبکه ایجاد کند. هدف از نصب دوربین مدار بسته افزایش امنیت و آرامش ذهنی شما و در عین‌حال دوری از تهدیدات امنیت فضای مجازی است. در اینجا سه نکته مهم وجود دارد که هنگام خرید، راه‌اندازی و نصب دوربین مداربسته در خانه باید به آنها توجه کنید. اما ابتدا لازم است درمورد خطرات و تهدیدات احتمالی آگاهی کافی داشته باشید.

تهدیدات و خطرات امنیتی

دوربین‌های مداربسته خانگی متصل به اینترنت در معرض جرایم سایبری هستند. اخیراً تعدادی از حملات بزرگ اینترنت اشیاء (IoT) رخ‌داده است که در خلال آن، هکرها به صدها هزار دستگاه آسیب‌زده و آنها را وارد بات‌نت‌های گسترده‌ کرده‌اند. این مجموعه دستگاه‌های معمولی مانند دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا IP، دستگاه NVR و روترهای خانگی، توسط کنترل‌کننده‌های بات هدایت می‌شوند تا ترافیک شبکه را به یک مقصد هدف‌گیری‌شده بفرستند.

جریان انبوه داده‌ها، سایت هدف را از پا در‌می‌آورد و آن‌را از دسترس خارج می‌سازد. یک حمله تازه علیه DYN که یک سرویس اینترنتی DNS است، بیشتر دسترسی‌ها از سمت کشورهای شرقی به توییتر، اسپاتیفای، نتفلیکس، آمازون، تامبلر، ردیت، پی‌پال و سایت‌های دیگر در ایالات متحده آمریکا را فلج کرد.

هک‌کردن دستگاه‌های خانگی به موضوع داغی در جرایم سایبری تبدیل‌ شده است. دوربین مدار بسته ای که خریداری می‌کنید ممکن است به‌جای افزایش امنیت، تبدیل به معزل شده و توسط هکرها برای جاسوسی از شما استفاده گردد.

بیشتر حملات آنقدرها هم پیچیده نیستند. بیشتر حملات بدلیل طراحی ناامن محصول، عدم وجود پچ و تنظیمات اشتباه دوربین مداربسته هنگام نصب رخ می‌دهند. لازم نیست برای رسیدن به امنیت ایده‌آل سیستم نظارت تصویری دست به کارهای پیچیده یا وقت‌گیر بزنید، تنها کافیست کمی آینده‌نگری و احتیاط داشته باشید.

۳ توصیه برای امن کردن دوربین های مدار بسته نصب شده در منزل

فروشنده را خردمندانه انتخاب کنید

همه چیز با انتخاب آغاز می‌شود. اگر حفظ حریم خصوصی و امنیت برای شما اهمیت دارد، باید یکی از مهمترین معیارهای خرید شما باشد. همه فروشندگان دوربین های مداربسته خانگی مانند هم نیستند. دنبال فروشنده‌هایی باشید که حریم خصوصی و امنیت شما برایشان اهمیت دارد.

چگونه؟ به صفحات وب آنها بروید و به چیزهایی جدای از تبلیغات بازاریابی آنها توجه کنید، چون هرکسی می‌تواند واژه امنیت را در هرجایی جار بزند. پرسشی که باید مد‌نظر قرار‌دهید این است که آیا آنها امنیت را جدی می‌گیرند و آن را تأمین می‌کنند یا خیر؟ ببینید آیا به‌روزرسانی‌های امنیتی را منتشر می‌کنند؟ تیم امنیتی دارند و جزئیات درباره نحوه ارائه امنیت محصولات و خدماتشان را عرضه می‌کنند یا خیر؟

هیچ محصولی برای همیشه امن نیست، مخصوصاً در دنیای اینترنت اشیاء (IoT مخفف Internet of Things). چیزی که مهم است سطح تعهدی است که شرکت‌ها برای امن نگه‌داشتن محصولاتشان برای مصرف‌کنندگان قائل هستند. شفافیت، پیش‌درآمد اعتماد است. سهمی که شما دارید این است که برنامه‌های کاربردی و محصولات سیستم امنیتی خود را به‌روز نگه دارید.

بسیاری از شرکت‌ها زحمت داشتن یک تیم امنیتی را به‌خود نمی‌دهند و این یک هشدار است اگر فروشنده‌ای چنین سررشته‌ای نداشته باشد. چنین بی‌توجهی‌ای به این معناست که آنها احتمالاً مشخصه‌های امنیتی قوی را طراحی نمی‌کنند، افرادی را ندارند که به آسیب‌پذیری‌ها توجه کنند، پچ‌ها را توسعه نمی‌دهند و تعهدی به به‌روزرسانی امنیت ندارند.

آنهایی که تیم امنیتی دارند به‌طور آزادانه درباره کنترل‌هایی که درون محصول طراحی شده است، معیارهای آزمایش، تضمین‌نامه‌ها و اشکالاتی که پیدا کرده‌اند، بحث می‌کنند. متخصصان سخت کار می‌کنند و می‌خواهند حس اعتماد را در مصرف‌کنندگان خود ایجاد کنند.

شرکت‌هایی که برای اشکال‌یابی مسابقه برگزار می‌کنند و به هکرهای کلاه‌سفیدی که اشکلات را پیدا می‌کنند و آنها را به‌رخ شرکت‌ها می‌کشند جایزه می‌دهند، قابل تحسین هستند. داشتن جماعتی از هکرها که به امن‌تر شدن محصولات شما کمک می‌کنند، نکته مثبتی است.

اولین و مهم‌ترین قدم، از آنِ شماست. باید شرکتی قابل‌اعتماد پیدا کنید تا دوربین مداربسته، دستگاه DVR یا NVR، نرم‌افزارهای کاربردی جهت انتقال تصویر دوربین مداربسته روی کامپیوتر و گوشی موبایل و هر خدمت اضافه‌ای را از آن تهیه کنید. به نظرات خریداران دستگاه‌ها توجه کنید. اظهارات متخصصان امنیتی که دوربین مداربسته یا محصول مورد‌نظر را آزمایش کرده‌اند را مطالعه کنید و سپس با چشمانی باز انتخاب و خرید کنید.

دوربین های مدار بسته را در اماکن غیرحساس نصب کنید

دوربین مداربسته بهترین وسیله برای زیر‌نظر داشتن خانه و محل کار است. اما حتی بهترین محصولات نیز ممکن است درست مورد‌استفاده قرار نگیرند. مسأله نصب دوربین های مدار بسته از اهمیت فراوانی برخوردار است. ورودی‌ها، مشاعات (نواحی مشترک) و محل مراقبت از نوزادان، مکان‌های عالی جهت نصب و کارگذاشتن دوربین‌ها هستند. اتاق‌خواب‌ها، اتاق رختکن، حمام و سایر نواحی خصوصی اماکن مناسبی نیستند. بسیاری از دوربین‌های جدید، دارای میکروفون‌ و دیگر حسگرها هستند.

پس حتی در نواحی مشترک، ممکن است بخواهید چیزی را که می‌گویید بازبینی کنید. وقتی مسأله سروکار داشتن با داده‌هاست، دوربین های مدار بسته خانگی از نظر تنظیمات، راحت و بی‌دردسر هستند. خیلی‌ها با خدمات ابری‌‌ کار می‌کنند که داده‌ها در فضایی روی اینترنت به نام ابر یا کلود (cloud) ذخیره می‌شوند.

اما این روش همچنین به این معنی است که ضبط‌شدن‌ داده‌ها تحت کنترل مستقیم شما نیستند و مکان دیگری برای حمله هکرهاست. پس در‌نظر داشته باشید که چه داده‌هایی را در ابر می‌خواهید. شما که نمی‌خواهید کلیپ‌های خصوصی به‌صورت آنلاین پخش شوند. مکان نصب دوربین های مدار بسته تعیین کننده‌ی این‌گونه وضعیت‌ها هستند.

رمزعبور پیش‌فرض دستگاه DVR یا NVR را تغییردهید

دوربین های مداربسته خانگی تنظیمات پیش‌فرضی دارند تا به راه‌اندازی و نصب آسان کمک کنند. بیشتر آنها احتیاجی به تغییر ندارند اما باید رمزعبور پیش‌فرض را تغییر دهید! یک رمزعبور منحصربه‌فرد و قوی انتخاب کنید که هیچ‌جای دیگری از آن استفاده نکرده‌اید. آن‌را در جای امنی نگه ‌دارید. در بدترین حالت اگر آن را فراموش کنید می‌توانید معمولاً روی خود دوربین آن را از نو بسازید. بسیاری از گونه‌های فعلی بات‌نت‌های اینترنت‌ اشیاء، حجم عظیمی از دستگاه های DVR یا NVR را نشانه می‌روند که هنوز از رمزعبورهای پیش‌فرض استفاده می‌کنند.

کلمه‌ عبور های پیش‌فرض در اینترنت منتشر می‌شوند و بنابراین دسترسی کامل به دوربین‌های مداربسته را برای هکرها تضمین می‌کند. برخی از فروشندگان در‌حال‌حاضر کاربران را وادار می‌کنند تا به محض نصب رمزعبور را تغییر دهند، اما هنوز هم خیلی‌ها این کار را انجام نمی‌دهند. لطفاً یک طعمه آسان نباشید. زیرک باشید و رمزعبور پیش‌فرض را تغییر دهید؛ این تغییر کوچک تفاوتی فاحش در امنیت ایجاد می‌کند.

دوربین‌های مداربسته خانگی عالی هستند. آنها حس جدیدی از امنیت و انعطاف‌پذیری را برای زندگی‌های مدرن ما فراهم می‌آورند. اما باید مزایای آنها را با خطراتی که به همراه دارند متوازن سازید. با پیروی از چند مرحله، کنترل خود را افزایش خواهید داد و خودتان را یک طعمه کمتر جذاب خواهید ساخت. با اطمینان از امنیت و محرمانگی از دوربین مداربسته جدید خود لذت ببرید.

از آنجایی که سیستم های امنیتی دوربین مداربسته روز به روز به محبوبیت‌شان افزوده شده و از لحاظ قیمت مقرون به صرفه شده‌اند، مردم به استفاده از دوربین های مدار بسته برای افزایش سطح امنیت خانه، محل کار، مغازه، فروشگاه ها، ادارات، سازمان های دولتی، بانک ها، مدارس، پارکینگ ها، ویلا ها، پارک ها و… رو آورده‌اند. در این مقاله راهنمایی جهت خرید دوربین مداربسته ارائه می‌کنیم.

۱٫ نیازسنجی جهت خرید دوربین مداربسته ارزان و مناسب

انواع دوربین مداربسته در بازار وجود دارد. اولین مرحله تشخیص این است که به چه نوع دوربین مدار بسته ای نیاز دارید. آیا قصد کنترل رفت و آمد های معمولی را دارید؟ می‌خواهید چهره اشخاص را ببینید (فیس دیتکشن)؟ اجناس یا افراد را نظارت و کنترل کنید؟ دوربین مداربسته بیسیم احتیاج دارید یا سیمی؟ دوربین مداربسته داخلی (Indoor) برای فضای داخلی احتیاج دارید یا دوربین مداربسته خارجی (Outdoor) برای فضای بیرون؟ می‌خواهید از قابلیت‌های دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) استفاده کنید؟ چه تعداد دوربین مدار بسته احتیاج دارید؟ بودجه‌تان چقدر است؟

۲٫ انتخاب نوع دوربین مداربسته

با توجه به نیازها و محیطی که قصد نصب دوربین مداربسته دارید، باید دوربین های مدار بسته ای انتخاب و خریداری کنید که با نیازهایتان مطابقت داشته باشد.

دوربین مداربسته سیمی:

اکثر دوربین های مداربسته سیمی، داخلی (ایندور، Indoor) یا خارجی (اوتدور، Outdoor) هستند، فیلتر IR Cut برای دید در شب دارند (IR Cut Filter یا ICR برای دست‌یابی به تصویر واضح و بهتر در شب تصویر ضبط شده در شب (دید در شب) را سیاه سفید می‌کند. برای اتصال دوربین های مداربسته سیمی به دستگاه DVR از کابل کواکسیال از نوع RG59 یا RG6 استفاده می‌شود.

دوربین مداربسته بیسیم:

از آنجا که قیمت دوربین مداربسته وایرلس نسبت به قابلیت‌هایش مقرون به صرف است، مردم روز به روز بیشتر به خرید دوربین مداربسته بیسیم (وای فای، وایرلس) برای ایمن سازی خانه و محل کار خود، ترغیب می‌شوند. آخرین دوربین های مدار بسته وای فای HD یا دیجیتال موجود، بدلیل افزایش سیستم امنیتی، عدم تداخل سیگنال با دیگر دستگاه های موجود در محیط و افزایش کیفیت ضبط صدا و تصویر، در بازار محبوب شده و در نتیجه از فروش خوبی برخوردارند.

دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا IP گزینه دیگری برای خرید هستند. این نوع دوربین های مداربسته دقیقا مانند یک کامپیوتر و دیگر دستگاه های تحت شبکه، به روتر (Router) کامیپیوترتان متصل می‌شود. دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP به شما این امکان را می‌دهد از راه دور با استفاده از اینترنت به دوربین مداربسته شبکه خود متصل شده و تصویر دوربین مداربسته را مشاهده و کنترل کنید. بعضی دیگر از دوربین های مداربسته تحت شبکه امکان ضبط مستقیم تصاویر روی کامپیوتر و یا یک دستگاه NVR یا Network Video Recorder را می‌دهد.

۳٫ نوع و کیفیت چیپ تصویر دوربین مداربسته

دوربین های مدار بسته با استفاده از چیپ های CMOS یا CCD تصویر محیط را ضبط می‌کنند. در دوربین های مداربسته قدیمی آنالوگ از تکنولوژی CCD ولی در دوربین های مداربسته جدیدتر مثل دوربین مداربسته HD و دوربین مداربسته IP ساخت برندهای روز دنیا مثل هایک ویژن، داهوا، ورتینا و… از تکنولوژی CMOS استفاده می‌شود.  بطور معمول، هرچه اندازه و کیفیت تصویر دوربین مداربسته بالاتر، قیمت دوربین مداربسته نیز بالاتر.

۴٫ تشخیص میزان نور محیط جهت خرید دوربین مدار بسته مناسب

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب و خرید دوربین مداربسته، مشخص کردن سطح نور محیطی است قصد نصب دوربین مداربسته دارید. مقیاس اندازه‌گیری سطح نور محیط Lux (لوکس( است. هرچه عدد Lux پایین‌تر باشد، دوربین مداربسته به نور کمتری برای ضبط تصویر با کیفیت و واضح احتیاج دارد.

۵٫ رزولوشن دوربین مداربسته

هرچه رزولوشن بالاتر باشد، تصویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته واضح‌تر است. رزولوشن تصویر دوربین های مدار بسته از ۳۳۰ لاین تا ۴۰۰ لاین است.

۶٫ انتخاب نمایشگر برای سیستم نظارت تصویر دوربین مداربسته

می‌توانید از تلویزیون یا مانیتور به عنوان نمایشگر استفاده کنید. توجه داشته باشید نمایشگری مطابق با رزولوشن دوربین مداربسته انتخاب کنید.

۷٫ خرید دستگاه DVR جهت ضبط تصویر دوربین مداربسته

برای ضبط و ذخیره تصویر دوربین مداربسته و همچنین کنترل دوربین های مداربسته به یک دستگاه DVR یا Digital Video Recorder احتیاج دارید. دستگاه دی وی ار در انتقال تصویر دوربین مداربسته روی موبایل اندروید و کامپیوتر نیز نقش دارد.

دوربین های مدار بسته را می‌توان از لحاظ تکنولوژی ساخت، شکل ظاهری کاور، کیفیت تصویر، طریقه ارتباط با دستگاه DVR، محل نصب و غیره دسته‌بندی کرد. در این مقاله ابتدا دوربین مداربسته را تعریف کرده و سپس انواع دوربین مداربسته را به زبان ساده توضیح می‌دهیم.

دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته به انگلیسی CCTV یا Closed Circuit Television می‌باشد. همانطور‌که از ترجمه کلمه به کلمه عبارت CCTV پیداست، انگلیسی‌زبانان به این نوع سیستم نظارت تصویری “تلویزیون مداربسته” می‌گویند. ولی ما فارسی‌زبانان این نوع سیستم‌های امنیتی را با نام “دوربین مداربسته” می‌شناسیم.

دوربین عنصر مهم یک سیستم حفاظتی و نظارت تصویری می‌باشد. سیستم‌های نظارت تصویری معمولاً شامل دوربین، دستگاه ضبط و غیره هستند. وظیفه اصلی دوربین مداربسته دریافت تصویر محیط و ارسال آن برای دستگاه ضبط (DVR یا NVR) جهت ضبط و ذخیره‌سازی می‌باشد.

انواع دوربین مداربسته بر اساس تکنولوژی ساخت

انواع دوربین مدار بسته موجود در بازار به سه نوع دوربین مداربسته آنالوگ، دیجیتال HD و تحت شبکه IP محدود می‌شوند.

دوربین مدار بسته آنالوگ

در این میان دوربین های مداربسته آنالوگ منسوخ شده و از رده خارج شده‌اند. با این وجود جهت آشنایی بیشتر با این نوع دوربین ها به مقاله‌ی تکنولوژی‌های ضبط و پردازش تصویر در دوربین های مداربسته مراجعه نمایید.

دوربین های مدار بسته HD

برای تغییر یک سیستم نظارت تصویری قدیمی آنالوگ به شبکه لازم بود تمام تجهیزات و کابل‌ها عوض شوند که این امر هزینه تغییر و بروزرسانی سیستم را بالا می‌برد. اینجا بود که دوربین های مداربسته HD وارد بازار شدند. این نوع از دوربین های مدار بسته روی بستر آنالوگ یعنی کابل کواکسیال و فیش BNC و… نصب و راه‌اندازی می‌شوند. این امر تغییر یک سیستم قدیمی آنالوگ به سیستم جدید HD را با هزینه پایین و بدون تغییر بستر سیستم نظارت تصویری ممکن ساخت.

دوربین مداربسته HDTVI

این دوربین های مداربسته با استفاده از تکنولوژی HDTVI طراحی و تولید شده‌اند. تکنولوژی HD TVI از قدیمی‌ترین تکنولوژی‌های HD و پیشگام در این زمینه است که ابتدا توسط شرکت هایک ویژن طراحی و عرضه شد. تولید و فروش دوربین‌های مداربسته HDTVI در انحصار شرکت Hikvision و شرکت‌های وابسته‌اش از جمله ورتینا، رستر، تایفون و محصولات OEM هایک ویژن می‌باشد.

  • افزایش طول کابل کشی و قابلیت PoC در محصولات HD TVI: نسل جدید HDTVI امکان کابل‌کشی یکپارچه و مستقیم تا ۱۰۰۰ متر و قابلیت POC را میسر کرده است. POC مخفف Power on Cable که امکان انتقال برق روی کابل کواکسیال را ایجاد می‌کند. این قابلیت باعث تسهیل و کاهش هزینه کابل‌کشی و نصب دوربین مداربسته می‌شود.
  • چیپ به‌کار رفته در دوربین های مداربسته HDTVI: در اکثر دوربین های مدار بسته ای که توسط تکنولوژی HDTVI طراحی و تولید می‌شوند، از چیپ CMOS استفاده می‌شود.

دوربین مداربسته HDCVI

در ساخت این نوع دوربین های مدار بسته از تکنولوژی HDCVI بهره گرفته شده است. این تکنولوژی مشابه تکنولوژی قبلی بوده و اولین بار توسط شرکت داهوا (Dahua Technology) طراحی و پیاده‌سازی شد. هم اکنون تولید و فروش دوربین های مدار بسته HD CVI در انحصار شرکت Dahua و شرکت‌های وابسته‌اش مانند اسپایت، مکسرون، سونتک و… به علاوه محصولات اوای‌ام داهوا می‌باشد.

همانطور که گفته شده مشخصات، قابلیت‌ها و ویژگی‌های دوربین های مدار بسته HD CVI از لحاظ کابل‌کشی، چیپ و غیره مشابه HD TVI می‌باشد.

دوربین مداربسته AHD

دوربین های مدار بسته AHD در مقایسه با دو نوع قبلی، از کیفیت نسبتاً پایین‌تری برخودار بوده، اما استفاده از محصولات دارای تکنولوژی AHD مقرون‌به‌صرفه‌تر است. محصولات ای اچ دی اوپن‌ سرس بوده و دارای تنوع بسیار زیادی هستند.

در ساخت دوربین های مدار بسته AHD از چیپ‌های مختلفی از جمله Sony، Pixel Plus، Optina، Omni Vision، Next Chip و غیره استفاده می‌شود. لازم به ذکر است کیفیت برخی از چیپ‌ها مانند Sony بالا بوده و محصولات دارای این چیپ‌ها با محصولات TVI و CVI از نظر کیفیت تصویر قابل رقابت هستند.

دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP

بعد از دوربین های آنالوگ و HD، دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا IP با تکنولوژی ساخت متفاوت وارد بازار شدند که بستری کاملاً متفاوت از لحاظ تجهیزات و کابل مورد استفاده برای نصب و انتقال اطلاعات با نوع قدیمی آنالوگ داشتند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری

دوربین های مداربسته از لحاظ شکل ظاهری به انواع بولت (bullet)، دام (dome)، اسپیددام (speeddome) یا PTZ، فیش آی (fisheye) یا چشم ماهی، مینیاتوری یا مخفی و حرارتی (thermal) تقسیم می‌شوند که در ادامه هرکدام را به اختصار توضیح خواهیم داد.

دوربین مداربسته دام

کلمه Dome در انگلیسی به معنای گنبد می‌باشد. به دوربین‌های گنبدی شکل، دوربین مداربسته دام گفته می‌شود. این نوع دوربین‌ها مخصوص فضای بسته بوده و معمولاً روی سقف نصب می‌شوند اما به‌دلیل اینکه کمتر در دید هستند و فضای کمتر اشغال می‌کنند، در بعضی مواقع دیده شده که در فضای خارجی و روی دیوار نیز نصب می‌شوند.

دوربین مداربسته بولت

کلمه Bullet در زبان انگلیسی به معنای گلوله می‌باشد. به دوربین‌های استوانه‌ای شکل، دوربین مداربسته بولت گفته می‌شود. اکثر دوربین های مداربسته Bullet دارای بدنه‌ای از جنس فلز بوده، روی دیوار نصب شده و به دلیل شکل خاص کاور (به طور مثال داشتن سایبان) نسبت به دوربین های دام در مقابل بارش باران و برف نسبتا مقاوم‌تر هستند. با توجه به موارد ذکر شده دوربین‌های مداربسته بولت برای نصب در فضای خارجی مناسب‌تر هستند.

دوربین مداربسته اسپیددام یا PTZ

دوربین های مدار بسته اسپید دام یا PTZ قابلیت زوم بالا، چرخش افقی ۳۶۰ درجه و چرخش عمودی ۱۸۰ درجه هستند. عبارت PTZ مخفف Pan (چرخش افقی)، Tilt (چرخش عمودی) و Zoom (بزرگنمایی) می‌باشد.

دوربین های Speed Dome معمولا در فضاهای وسیع و بیرونی مانند چهارراه‌ها، میادین شهرها، پارکینگ‌ها، سالن‌های ورزشی، استادیوم‌ها و… نصب می‌شوند و دارای تکنولوژی‌های خاصی مانند ردگیری، دنبال کردن سوژه، تشخیص حرکت و… می‌باشند.

دوربین مداربسته فیش ای یا چشم ماهی

دوربین های مدار بسته FishEye یا چشم ماهی زاویه دید بالایی داشته و برای نظارت بر محیط‌های وسیع به‌کار می‌روند. دوربین‌های فیش آی معمولاً روی سقف نصب شده و تصویری پانورامیک با زاویه دید ۳۶۰ درجه ارائه می‌دهند.

نصب و راه‌اندازی دوربین های چشم ماهی آسان بوده و به‌دلیل پوشش وسیع، با کاهش تعداد دوربین‌های مداربسته مورد نیاز باعث کاهش هزینه‌ها می‌شوند. بدین ترتیب به‌جای نصب ۴ دوربین مداربسته معمولی مجزا، می‌توان همان محیط را با نصب یک دوربین فیش آی در مرکزیت، به‌طور کامل پوشش داد.

دوربین مخفی مینیاتوری مداربسته

دوربین مداربسته مینیاتوری و پین هول

دوربین های مدار بسته مینیاتوری یا پین هول به دلیل سایز کوچکشان کاربردهای خاصی دارند. به‌عنوان مثال در اماکنی که فضای کافی برای نصب دوربین مداربسته با اندازه معمولی وجود ندارد، از دوربین PinHole یا مینیاتوری استفاده می‌شود.

نصب دوربین پین هول یا مینیاتوری به‌عنوان دوربین مخفی

از این نوع دوربین‌ها معمولاً به‌عنوان دوربین مخفی نیز استفاده می‌شود. لازم به ذکر است نصب دوربین مخفی از لحاظ قانونی محدودیت داشته و جهت انجام این کار باید مجوزهای مربوطه را اخذ نمائید.

دوربین مداربسته حرارتی یا ترمال

دوربین های ترمال (Thermal) یا حرارتی همانطور که از نام‌شان پیداست، گرمای اشیاء موجود در محیط را تشخیص داده و هر دما را با رنگ خاصی نمایش می‌دهند. در این نوع دوربین های مدار بسته معمولاً اجسام گرم به‌ترتیب با رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد، و اجسام سردتر به‌ترتیب با رنگ‌های سبز، بنفش و آبی نمایش داده می‌شوند.

در اماکنی خاص نصب دوربین های مداربسته حرارتی کمک شایانی به شناسایی نفوذ غیر مجاز و افراد خرابکار و سارقین می‌کند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس انتقال تصویر

دوربین مداربسته سیمی

در اکثر مواقع از دوربین های مدار بسته سیمی استفاده می‌شود. همانطور که گفته‌شد، جهت ارتباط بین دستگاه HD DVR و دوربین مداربسته HD از سیم کواکسیال، و جهت ارتباط بین دستگاه NVR و دوربین مداربسته تحت شبکه IP از کابل شبکه استفاده می‌شود.

موارد کاربرد و نصب دوربین مدار بسته سیمی

  • در فضاهای بزرگ که فاصله تجهیزات از هم زیاد است.

دوربین مداربسته بیسیم

دوربین مدار بسته بی سیم با نام‌های وای فای (wifi) و وایرلس (wireless) نیز شناخته می‌شود. همانطور که از نام این نوع دوربین مداربسته پیداست، احتیاج به کابل‌کشی نداشته و به سادگی نصب و راه اندازی می‌شود. تنها کافیست دوربین را در محل مورد نظر نصب کرده و نرم افزار انتقال تصویر مربوطه را روی گوشی موبایل خود راه اندازی کنید.

موارد کاربرد و نصب دوربین مدار بسته بیسیم

  • در اماکنی که امکان کابل کشی وجود ندارد یا جهت جلوگیری از کابل‌کشی روکار
  • در فضاهای کوچک که فاصله دوربین مداربسته وایرلس تا گیرنده کم است.
  • کاهش هزینه‌ها – بدلیل اینکه با نصب دوربین مداربسته وای فای دیگر احتیاجی به خرید دستگاه DVR یا NVR، کابل، سوکت و هارد نیست. از طرف دیگر در هزینه نصب نیز صرفه جویی می‌شود.
  • در اماکنی که دوربین مدار بسته بصورت موقتی نصب می‌شود و لازم است که دوربین قابل حمل باشد.

انواع دوربین مداربسته بر اساس محل نصب

دوربین مداربسته indoor

دوربین های مدار بسته ای که در فضاهای داخلی نصب می‌شوند با نام ایندور یا indoor شناخته می‌شوند. نصب دوربین مدار بسته ایندور علاوه بر تأمین امنیت، می‌تواند با هدف نظارت بر پرسنل و کارمندان، جلوگیری از نزاع، بررسی رفتار مشتریان در یک فروشگاه، آنالیز و بررسی پروسه‌های تحقیقاتی و غیره نیز باشد.

معمولاً در فضاهای مسقف مانند منزل، شرکت، دفتر کار و… از دوربین های مداربسته دام و چشم ماهی استفاده می‌شود.

دوربین مداربسته outdoor

عبارت اوتدور یا outdoor نیز به دوربین های مدار بسته ای اطلاق می‌شود که در فضاهای خارجی و باز نصب می‌شوند. این دوربین های به‌دلیل این که تحت تأثیر آب و هوا و شرایط محیطی محل نصب بوده و در معرض باد، باران، تگرگ، طوفان و رعد و برق، سرما و گرمای شدید، نور خورشید و… هستند، لازم است که ویژگی‌های خاصی داشته و از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

همچنین دوربین های مدار بسته خارجی باید طوری نصب شوند که در دسترس افراد خرابکار و سارقین وجود نداشته باشند. جدای از این، جهت به حداقل رساندن تأثیر عوامل خارجی و دریافت بهترین کیفیت تصویر در روز و شب، در نصب این نوع دوربین‌ها باید موارد خاصی که در مقاله زیر اشاره شده را رعایت کرد.

معمولاً در فضاهای خارجی و باز با توجه به نوع استفاده از دوربین های مداربسته بولت و اسپیددام یا PTZ استفاده می‌شود.

انواع دوربین مداربسته بر اساس لنز

دوربین های مدار بسته را از لحاظ لنز به انواع مختلفی می‌توان تقسیم کرد، از لحاظ کیفیت تصویر به ۱، ۲، ۳ و… مگاپیکسل و از لحاظ تنظیم به ثابت، وریفوکال و زوم.

البته لازم به ذکر است بعضی دوربین‌های خاص مانند دوربین مداربسته صنعتی فاقد لنز هستند و لنز باید به‌صورت مجزا با توجه به نیازها تهیه شود.

لنز ثابت

لنزهای فیکس (Fixed) یا ثابت همانطور که از نامشان پیداست، زاویه دید ثابتی دارند و به انواع ۲٫۸، ۳٫۶، ۴، ۶، ۸ و ۱۲ میلی‌متری تقسیم‌بندی می‌شوند. در این تقسیم‌بندی لنز ۲٫۸ بازترین زاویه‌دید و لنز ۱۲ میلی‌متری بسته‌ترین زاویه دید را دارند، به‌عبارت دیگر هرچه میلی‌متر پایین‌تر باشد زاویه دید لنز بازتر است.

لنز وریفوکال

لنزهای وریفوکال (Varifocal) یا متغیر به کاربر اجازه تنظیم فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته در محدوده‌ای مشخص را می‌دهند. برای مثال می‌توان به لنزهای وریفوکال ۲٫۸ به ۱۲، ۲٫۸ به ۱۰، ۵ به ۵۰ و غیره اشاره کرد. در این میان ۲٫۸ به ۱۲ رایج‌ترین می‌باشد و به کاربر اجازه تنظیم فاصله کانونی بین ۲٫۸ تا ۱۲ میلی‌متر را می‌دهند. لنزهای وریفوکال به دو دسته دستی و موتورایز (موتوردار) تقسیم می‌شوند.

لنز وریفوکال با تنظیم دستی

لنزهای وریفوکال دستی را یک بار هنگام نصب با استفاده از پیچ تعبیه‌شده روی دوربین مداربسته تنظیم کرده تا مصرف‌کننده به زاویه دید مطلوب و موردنیاز دست یابد.

لنز وریفوکال موتورایز

لنزهای وریفوکال با بهره‌گیری از موتوری کوچک امکان تغییر و تنظیم فاصله کانونی لنز بین محدوده مجاز را برای کاربر ایجاد می‌کنند. این قابلیت همچنین به کاربر اجازه می‌دهد توسط دستگاه DVR و یا از روی گوشی موبایل خود زاویه دید دوربین مدار بسته را تغییر داده و بدین ترتیب روی تصویر زوم کند.

لنز زوم موتورایز

لنز زوم موتورایز معمولاً در دوربین های مداربسته اسپیددام (speeddome) یا PTZ به‌کار می‌رود. این نوع لنزها امکان زوم بالا در محیط با استفاده از دستگاه DVR، گوشی موبایل یا کامپیوتر را ایجاد می‌کند.

دوربین های مدار بسته امنیتی می‌توانند یک نیروی قدرتمند حفاظتی در برابر سارقان باشند. از یک سو دوربین های امنیتی فقط برای ترساندن مزاحمان می‌باشند، زیرا مجرمین نمی‌خواهند در صحنه جرم دیده شوند و یا شواهدی به‌جای بگذارند.

اگر خانه شما مورد سرقت قرار گیرد دوربین‌های امنیتی می‌توانند برای شناسایی و دستگیری سارقین و بازپس‌گیری اموال دزدیده شده کمک کنند؛ گذشته از کمک به جلوگیری از سرقت، دوربین های مدار بسته امنیتی می‌توانند به شما کمک کنند تا خانه و زندگی خود را به سادگی کنترل کنید.

در این مقاله به معرفی انواع دوربین های مدار بسته امنیتی، کاربردهای آن‌ها و بیان نکاتی برای نصب و استقرار این دوربین‌ها پرداخته شده است.

اگر شما در‌حال‌حاضر یک سیستم امنیتی دارید، ممکن است اینگونه به‌نظر برسد که دیگر به دوربین های مداربسته امنیتی نیازی ندارید. پس اگر قرار است از یک سیستم امنیتی برای حفاظت در برابر مزاحمان استفاده شود، در وهله اول لازم نیست از دوربین های مدار بسته برای دستگیری سارقین استفاده کنید ولی متاًسفانه باز هم مزاحمان می‌توانند با شکستن حصارها به خانه شما وارد شوند حتی زمانیکه شما یک سیستم امنیتی داشته باشید.

فراتر از نظارت امنیتی، دوربین های مدار بسته امنیتی بسیاری از کاربردهای دیگر مانند دیدن اینکه چه کسی پشت در خانه شماست یا چک کردن بچه‌ها و حیوانات خانگی را دارند.

اجازه دهید نگاه دقیق‌تری به برخی موارد که در آن دوربین های مداربسته امنیتی مؤثر واقع شده‌اند بیاندازیم. در برخی موارد دوربین های امنیتی بلافاصله مزاحمان را شناسایی کرده و پلیس فوراً آن‌ها را دستگیر می‌کند و در‌ موارد‌دیگر زمان بیشتری طول می‌کشد تا پلیس با تحقیقات خود سارقین را دستگیر کند. زمانیکه دوربین مجهز به سنسور تشخیص حرکت باشد، دستگیری سارق عملاً امکان‌پذیر است.

موارد استفاده از دوربین‌های امنیتی:

ممکن است فکر کنید زمانیکه در خانه هستید نیازی به دوربین های مداربسته امنیتی ندارید، اما متعجب می‌شوید اگر متوجه شوید که چه اندازه این دوربین های مدار بسته می‌توانند مفید باشند از جمله:

  • دیدن کسی که پشت در هر اتاق در خانه شماست؛ این امر به‌ویژه در نیمه‌‌های شب مناسب است و یا زمانیکه شما در طبقه اول نیستند.
  • استفاده از آن به‌عنوان مانیتور تصویری برای نظارت بر کودکان.
  • امکان نظارت بر اعضای خانواده در خانه و نظارت بر نقاط خارج از محدوده خانه مانند کارگاه و انبار.
  • مراقبت خیلی آسان از افراد سالمند خانواده به‌وسیله تنظیم کردن دوربین مدار بسته در مناطقی که آنها بیشتر وقت خود را آنجا می‌گذرانند. شما می‌توانید از اتاقی دیگر یا زمانیکه از منزل دور هستید، مراقب آنها باشید.
  • سر و صدای وحشتناک از طبقه پائین منزل را بدون بیرون آمدن از رختخواب می‌توانید شناسایی کنید. اگر شما در منزل خود در ساعاتی خاص صداهای عجیب و غریب می‌شنوید، دوربین های مداربسته را چک کنید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد قبل از اینکه مستقیماً به سمت منبع صدا بروید.
  • زمانیکه شما خارج از منزل هستید دوربین های مدار بسته امنیتی فقط برای دستگیری سارقین نیستند. در حقیقت زمانیکه وارد حریم خانواده، بچه‌ها و اموال شما می‌شوند به شما آرامش خاطر و اجازه می‌دهند تا ببینید در طول شبانه روز در منزل شما چه اتفاقاتی می‌افتد.
  • دستگیری سارقین یا مزاحمان در حالیکه سعی میکنند حفاظ‌ها را بشکنند.
  • بررسی وضعیت حیوانات خانگی زمانیکه دور از منزل هستید.
  • اطلاع از زمان برگشت بچه‌ها از مدرسه به خانه؛
  • اگر زنگ هشدار بر روی تلفن همراه شما فعال است و شما خارج از منزل هستید، می‌توانید بررسی کنید که چه اتفاقاتی افتاده و اینکه هشدار خطا بوده یا موضوع جدی بوده است.
  • زمانیکه دور از منزل هستید، می‌توانید ناظر و مراقب پرستار کودک خود باشید.
  • می‌توانید رفتارهای مشکوک اطراف خانه خود را ببینید که ممکن است شامل فرد غریبه‌ای باشد که مدت‌هاست خانه شما را تحت‌نظر قرار داده است.
  • می‌توانید زمانیکه دور از منرل هستید، عبور و مرورها و افرادی که اطراف خانه شما هستند را مشاهده کنید.
  • همانطور‌که می‌بینید چه شما در منزل ویا دور از منزل باشید دوربین‌های امنیتی می‌توانند بیش از مواردی چون دستگیری سارقین کاربرد داشته باشند. طیف گسترده‌ای از دوربین‌های امنیتی وجود دارد که هریک خدماتی متفاوت با هدفی خاص را ارائه می‌دهند.
    از دوربین های مدار بسته دام تحت شبکه، پن‌تیلت (پی.تی)، دید در شب، یا دوربین های مدار بسته مخصوص فضای بیرون استفاده کرد.
276 3

انواع دوربین‌های امنیتی

هنگام بررسی انواع دوربین‌های امنیتی به خاطر داشته باشید که خیلی از آنها مانند دوربین های مداربسته فضای باز، دوربین های دید در شب، دوربین‌های پی‌تی یا دوربین‌های آی.پی از نوع دوم، ویژگی‌های چندگانه دارند.

فهرست زیر به شما کمک می‌کند تا این ویژگی‌ها را بشناسید و مناسب‌ترین دوربین مداربسته را برای خود انتخاب کنید. در اینجا رایج‌ترین دوربین‌های امنیتی موجود در بازار و ویژگی‌های آنها ذکر شده است:

  • دوربین مداربسته ساده یا ثابت: دوربین مدار بسته ثابت دوربینی با هدف کلی نظارت است که نه حرکت می‌کند، نه تغییر جهت می‌دهد و نه زوم می‌شود.
  • دوربین مداربسته PTZ: دوربین های مداربسته پی.تی.زد می‌توانند به سرعت تغییر جهت دهند و یا زوم شوند حتی می‌توانند بر روی یک جسم در‌حال حرکت در یک نقطه متمرکز شوند که این به مدلی که شما خریداری می‌کنید، بستگی دارد.
    دوربین‌های پی.تی.زد، توانایی چرخش در زاویه بالا و پایین با توجه به فضای داخلی موتور را دارند. بسیاری از شرکت‌های امنیتی همچون هایک ویژن، داهوا، ورتینا و … به شما اجازه کنترل از راه دور از طریق دوربین‌هایی که بر روی گوشی‌های هوشمند یا دیگر دستگاه‌‌های تحت وب فعال می‌باشند را می‌دهند.
  • دوربین بی‌سیم: این روزها بیشتر دوربین‌های امنیتی، بی‌سیم هستند. دوربین‌های مداربسته بی‌سیم از طریق اتصال به اینترنت به سیستم امنیتی شما متصل می‌شوند و بسیار آسان راه‌اندازی می‌شوند. معمولاً شما می‌توانید دوربین مدار بسته بیسیم خود را توسط یک تلفن هوشمند و یا کامپیوتر کنترل کنید.
    فایده دوربین‌های امنیتی بی‌سیم این است که مجبور نیستید برای اتصال آن‌ها به سیستم هشدار به درون خانه سیم‌کشی کنید.
  • دوربین دید در شب: دوربین های دید در شب با استفاده از فناوری مادون قرمز برای مناطقی که نور ضعیف دارند و ضبط کردن فیلم در شب مناسب می‌‌باشند.
  • دوربین مخصوص فضای باز: دوربین های مدار بسته مخصوص فضای باز، اغلب عناصر دوربین های دید در شب را دارند و ضد آب می‌باشند. این دوربین‌ها برای مشاهده کسی که پشت درب است بدون باز کردن درب و دیدن آنچه در خارج از منزل یا پشت حیاط اتفاق می‌افتد، بسیار مهم هستند.
  • دوربین آشکارساز حرکت: دوربین های مدار بسته آشکارساز حرکت می‌توانند به محض تشخیص حرکت، شروع به عکس‌برداری و فیلم‌برداری کنند. بنابراین شما ساعت‌ها فیلم ضبط شده بی‌مصرف نخواهید داشت. برخی دوربین‌های آشکارساز حرکت مانند دوربین‌های پی.تی می‌توانند بر روی حرکت یک چیز متمرکز شوند و آن را دنبال کنند.
  • دوربین مخفی: دوربین های مخفی به‌عنوان دوربین‌های نگهدارنده شناخته شده‌اند که می‌توانند در محل‌های مخفی ( قفسه کتاب، ظرف کلوچه، قسمت میانی اسباب روی میز و …) نصب شوند و برای جاسوسی یا بررسی رفتارها مورد استفاده قرار گیرند که در غیر اینصورت بدون استفاده از این دوربین های مدار بسته، ممکن است بررسی سخت باشد.
    این دوربین ها به شما اجازه می‌دهند که مراقب و ناظر بر رفتار پرستار کودک خود باشید یا کودکان خود را در زمانیکه در خانه تنها هستند، ببینید.
  • دوربین دام: این دوربین‌های مداربسته به شکل گنبد هستند و معمولاً داخل منزل استفاده می‌شوند. بعضی از دوربین‌های دام، نوردهی مادون قرمز دارند و می‌توانند به‌صورتی طراحی شوند که امکان دستکاری آن‌ها نباشد. دوربین‌های دام عموماً پی.تی هستند و قادر به زوم کردن می‌باشند.
    به‌دلیل شیب سپر دوربین بسیاری از افراد نمی‌توانند بگویند که دوربین مداربسته در حال حاضر نمایی از آنها دارد یا خیر؟
  • دوربین تحت شبکه (IP): دوربین های مداربسته تحت شبکه دوربینی دیجیتال است که می‌تواند از طریق یک شبکه کامپیوتری یا اتصال پهن‌باند، داده‌ها را ارسال و دریافت کند. اکثر دوربین‌های مداربسته با این قابلیت را وِب‌کَم می‌نامند. زمانیکه صحبت از دوربین‌های خاص باشد نام رایج آنها ” دوربین آِ.پی” یا ” نِت‌کَم” است.
  •  

نکاتی برای نصب و استقرار دوربین‌های امنیتی

اگر شما می‌خواهید دوربین مداربسته امنیتی را برای خودتان نصب کنید، ساده‌ترین راه این است که دوربین مدار بسته وای فای خریداری کنید زیرا دوربین‌های بی‌سیم، هیچ سیم یا کابلی ندارند که نگران ضربه خوردن به‌آن باشید.

همچنین با دوربین‌های بی‌سیم می‌توانید فیلم‌ها را از طریق تلفن هوشمند یا سایر وسایل اینترنتی مشاهده نمایید. با در‌نظر گرفتن این موضوع مکان‌هایی در منزل وجود دارند که می‌توان دوربین‌های امنیتی را آنجا نصب کرد:

  • درب جلویی و عقبی: بیشتر مردم دوربین های مدار بسته را جلوی در منزل خود قرار می‌دهند اما آنها نسبت به درب پشتی بی‌توجه می‌شوند. در وهله اول راه ورود به داخل خانه برای سارقین درب پشتی می‌باشد.
  • مناطق پر رفت و آمد: اگر شما می‌خواهید در داخل خانه در جاییکه پر رفت و آمد می‌باشد، دوربین های مداربسته را قرار دهید، مکان‌هایی که یک مزاحم برای دسترسی به سایر قسمت‌ها طی می‌کند شامل راهروهای ورودی و اتاق نشیمن محل‌های مناسبی برای نصب دوربین مدار بسته می‌باشند.
  • دوربین مدار بسته خود را در جهت درست قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که دوربین‌ها در مؤثرترین زاویه برای ضبط تصاویر قرار بگیرند.
  • دوربین های مدار بسته دیجیتال با سنسور حرکت، زمانیکه یک مزاحم از کنار آن به‌طور مستقیم و به سمت آن حرکت کند، بهتر می‌توانند حرکت را تشخیص دهند. به همین دلیل راهروها و نقاط ورود به مکان‌های بزرگ بهترین نقطه برای قرار دادن این دوربین‌ها می‌باشند.
  • اتاق خواب‌ها: سارقین در وهله اول استاد غارت اتاق خواب‌ها می‌باشند، بنابراین ایده خوبی است که دوربین را آنجا قرار دهید. علاوه‌بر‌این، اگر می‌خواهید از دوربین های مدار بسته برای مراقبت از کودکان خود استفاده کنید، دوربین را در اتاق بچه‌ها قرار دهید.
    تصور کنید در حال پخت شام، کار کردن پشت میز کار یا تماشای تلویزیون در اتاق دیگر می‌باشید. در این حال به‌راحتی قادر به بررسی وضعیت کودک خود که خوابیده است، توسط تلفن هوشمند خود می‌باشید.
    دوربین‌های امنیتی مانند هر چیز دیگر در خانه شما نیاز به کمی تعمیر و نگهداری و مراقبت دارند آنها توجه زیادی نیاز ندارند اما نباید آنها را صرفاً راه‌اندازی کنید و بعد از آنها غافل شوید. لازم است بررسی کنید تا مطمئن شوید دوربین مداربسته به‌درستی کار می‌کند و اطمینان حاصل کنید که خط دید دوربین واضح باشد.

در اینجا به چند نکته اشاره کنیم که تضمین می‌کنند دوربین‌های مداربسته با توجه به توانایی‌هایشان به بهترین روش کار می‌کنند:

  • تمیز نگه داشتن دوربین‌ها: سعی کنید لنز دوربین مدار بسته خود را به‌صورت منظم تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که با گرد و غبار پوشیده نشده باشد. یک دوربین مدار بسته با دید تار نسبت به یک دوربین تمیز از کاربری کمتر برخوردار می‌باشد. شما باید لنز دوربین را تمیز و شفاف نگه دارید تا اگر کسی قصد شکستن حصار خانه شما را داشت، پلیس بتواند به‌وضوح شخص را شناسایی کند.
  • درخت‌ها و بوته‌ها: از درخت‌ها و بوته‌ها و موارد نظیر این‌ها و یا از لوازم اطراف خانه خود که ممکن است مانع چشم‌انداز دوربین شوند آگاه باشید. دوربین‌ها را در یک محل مناسب راه‌اندازی کنید و مطمئن شوید که خط دید روشن دوربین مدار بسته حفظ شده باشد.
  • مراقب عناصر و اجزاء تشکیل دهنده دوربین مدار بسته باشید. زمانیکه دوربین‌ها را در فضای باز قرار می‌دهید، اطمینان حاصل کنید که دوربین های مدار بسته ضدآب باشند. اگر خانه شما در منطقه‌ای با باران‌های شدید و طوفان واقع می‌باشد، مطمئن شوید که دوربین‌ها به‌درستی کار می‌کنند و هیچ عاملی لنز دوربین را نمی‌پوشاند.
  • بررسی منظم باطری دوربین: اگر دوربین های مداربسته شما سنسور حرکتی دارند، فقط حرکات شناسایی شده را ضبط می‌کنند. در نتیجه در مصرف انرژی صرفه‌جویی شده و نیازی نیست شما ساعت‌ها فیلم بی‌مصرف ضبط کنید. با‌این‌حال از عمر باطری دوربین مداربسته خود آگاه شوید تا زمانیکه نیاز شد آن را تعویض کنید.

PRIVACY MASK چیست؟

یکی از ویژگی های موجود در بسیاری از دوربین های مدار بسته تحت شبکه (IP) است که به محافظت از حریم خصوصی با پنهان کردن بخش هایی از تصویر، می پردازد.

 Privacy Mask

 از طریق عملکرد ماسک امنیتی در دوربین های مداربسته آی پی، یک ناحیه خاص که تحت پوشش دوربین است تار یا پیکسل پیکسل می‌شود. بنابراین شما می‌توانید بدون اینکه به حریم خصوصی شما آسیبی برسد از دوربین مداربسته به طور مؤثرتری استفاده کنید.

این ویژگی معمولاً برای پوشش پنجره‌ها و درب ها در مناطق مسکونی یا به طور‌کلی در نواحی حساس که نمی‌خواهید دوربین آنها را مشاهده نماید، استفاده می‌شود. همچنین بهتر است برای پوشش مناطق مختلف، به‌جای استفاده از ماسک بزرگتر، از ماسک های چندگانه استفاده شود.

۳D INTELLIGENT POSITIONING چیست؟

یک عملکرد با استفاده آسان است که به کمک آن کاربران می توانند با کشیدن یا کلیک کردن ماوس، تصاویر را در موقعیت های مشکوک تعقیب یا بزرگنمایی کنند.

۳D intelligent positioning

۳D DNR (کاهنده نویز دیجیتال) چیست؟

تکنولوژی ۳D DNR یک قابلیت پیشرفته است که می تواند پارازیت های تصویر را بطور قابل توجهی کاهش دهد، حتی در شرایطی که نور محیط کم است.

۳D digital noise reduction

SMART IR چیست؟

یک قابلیت در دوربین مدار بسته است که شدت تابش نور مادون قرمز را بر اساس فاصله سوژه تنظیم می کند. درنتیجه تصویر در فضای خیلی تیره، واضح دیده می شود.

Smart IR

آیا تاکنون درباره‌ی دوربین‌های مداربسته AI شنیده‌اید؟

زمانی که برای اولین بار مفهوم دوربین‌های مداربسته AI معرفی شد و به دنبال آن به سرعت جای خود را در منازل هزاران نفر باز کرد، من توسط یکی از همکارانم که خود مهندس AI (هوش مصنوعی) بود، با عملکرد این نوع دوربین‌ها آشنا شدم.

صادقانه بگویم، زمانی که درباره دوربین‌های مداربسته‌ی AI و همچنین در مورد تکنولوژی AI اطلاعات بیشتری کسب کردم واقعا تحت‌تأثیر عملکرد این دوربین‌ها قرار گرفتم، و بنابراین مشتاق شدم تا این اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارم تا با نحوه‌ی عملکرد دوربین‌های مداربسته AI و این‌که تا چه اندازه این دوربین‌ها می‌توانند امنیت منزل شما را ارتقاء دهند، آشنا شوید.

اساساً، ۲ موضوع عمده درباره‌ی دوربین‌های مداربسته AI وجود دارد که قابل اهمیت است:

  • چه چیز خاصی درباره این دوربین‌ها وجود دارد؟
  • این دوربین‌ها چطور کار می‌کنند؟

در ادامه، موارد ذکر شده فوق در مورد دوربین‌های مداربسته AI را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

چه چیز خاصی درباره دوربین‌های مداربسته AI وجود دارد؟

یک دوربین مداربسته AI از بسیاری جهات هوشمند است و در اینجا ویژگی‌هایی را ذکر می‌کنیم که این دوربین‌ها را برای ما جذاب و جالب می‌سازد:

۱٫ شناسایی افراد و حیوانات خانگی

شگفت انگیزترین ویژگی و می‌توان گفت مهمترین عامل جذب مشتری در مورد دوربین‌های مداربسته AI این است که این دوربین‌ها قادرند تفاوت‌های بین عناصر طبیعی، حیوانات خانگی و انسان‌ها را تشخیص دهند.

و بنابراین شما تنها زمانی هشدار خطر را دریافت می‌کنید که یک مزاحم واقعی وارد محوطه‌ی منزل شما شده باشد و مزاحمتی از جانب هشدارهای خطر کاذب که دوربین‌های مداربسته‌ی قدیمی‌تر ایجاد می‌کردند، دریافت نمی‌کنید، اگرچه برخی از دوربین‌های با کیفیت‌ مانند، Reolink Argus 2، با استفاده از حسگرهای حرکتی PIR تا حد زیادی هشدارهای خطر کاذب را کاهش داده است.

۲٫ تشخیص چهره

امتیاز دیگر دوربین‌های مداربسته AI که شما احتمالا برای امنیت منزل خود مجذوب آن خواهید شد، عملکرد تشخیص چهره است، به این معنی که دوربین قادر است چهره‌های جدید و چهره‌های آشنا را تشخیص دهد. بنابراین شما می‌توانید ترتیبی دهید که تنها درصورت مشاهده چهره‌های ناآشنا به شما پیام هشدار داده شود.

بعلاوه، دوربین‌های مداربسته AI قادرند تا شخص قابل توجهی را به خاطر بسپارند، برای مثال شخصی که دزدکی وارد منزل شما شده است، و زمانی که دوباره آن شخص خودش را نشان دهد بلافاصله چهره او را تشخیص می‌دهند.

 ۳٫ تشخیص حرکت

برخی از دوربین‌های مداربسته AI پشرفته‌تر حتی قادرند حرکات خاصی،  مانند حرکت اشیا بخصوصی از یک مکان به مکان دیگر، را شناسایی کنند. این عملکرد می‌تواند حقیقتا برای نظارت بر کسب و کار، مانند فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، بسیار سودمند باشد تا بتوان دزدان مغازه‌ها که معمولا اقلام کوچک را در جیب خود می‌گذارند را در حین ارتکاب عمل گیر انداخت.

 ۴٫ ردیابی اشیا

برای اولین بار، دوربین‌های مداربسته AI امکان ردیابی و تحلیل اجسام متحرک را فراهم می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر یک چهره جدید وارد منزل شما شود، دوربین مداربسته AI به صورت خودکار روی هدف زوم کرده و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد، و یک تصویر واضح یا ویدیوی ضبط شده از شخص رویت شده به شما ارائه می‌دهد، بنابراین اگر شخصی دزدکی در اطراف اموال و ملک شما پرسه بزند، شما بلافاصله متوجه خواهید شد.

 ۵٫ تشخیص صدا

دوربین‌های مداربسته AI علاوه بر اینکه توانایی درک تصویر مشاهده شده را دارند می‌توانند صدای شنیده شده را نیز متوجه شوند، و به‌نوعی همانند دستیار شخصی Google Alexa از شما دستور بگیرند.

به این ترتیب شما می‌توانید مستقیما با دوربین مداربسته AI صحبت کرده و بگویید که در جستجوی چه چیز هستید، مثلاً چیزی شبیه زمانی که فرزند کوچک شما دیروز از مدرسه به خانه برگشت. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان و به آسانی قطعه فیلم‌های ویدیویی مورد نظر خود را از میان فایل‌های ضبط شده طولانی پیدا کنید.

طرز کار دوربین‌های مداربسته AI چگونه است؟

چطور دوربین‌های مداربسته AI می‌توانند آنقدر باهوش باشند که بتوانند آنچه در اطراف ما در حال اتفاق افتادن است را متوجه شوند و درصورت بروز خطری واقعی به ما هشدار دهند؟

درحقیقت، همه چیز به سخت افزار و حسگر به کار رفته در این نوع دوربین‌ها بستگی دارد.

دوربین‌های مداربسته AI می‌توانند یک مدل سه بعدی به‌روز شده از منطقه تحت نظارت خود تولید کنند. بنابراین فقط حرکت سه‌ بعدی که توسط انسان یا حیوان ایجاد می‌شود، می‌تواند هشدار خطر را در دوربین‌های مداربسته AI به کار بیاندازد.

دوربین‌های مداربسته AI به همراه تکنولوژی یادگیری عمیق ماشین قادرند بزرگسالان، بچه‌ها، حیوانات خانگی و چهره‌های ناآشنا را در طول زمان تشخیص ‌دهند و فقط هنگامی که خطر واقعی یا رویداد بخصوصی اتفاق می‌افتد به شما هشدار می‌دهند.


بیشتر بدانید


با هدف شناسایی حرکات بخصوص، برای دوربین‌های مداربسته AI رفتارهایی مشکوک، مانند برداشتن چیزی و قرار‌دادن آن در جیب، از پیش تعریف شده‌است. به‌طور‌کلی، دوربین داده‌های بدست آمده را با حرکات از پیش تعریف‌شده مطابقت داده و زمانی که مورد قابل توجهی شناسایی شود، هوشمندانه هشدار خطر را به‌کار می‌اندازد.

حتماً به خوبی می‌دانید که امنیت شما و اموالتان چقدر مهم است و به همین دلیل است که در حال مطالعه این مقاله هستید. دوربین‌های امنیتی قطعاً می‌توانند به شما در این راه کمک کنند.

شاید درمورد سلسله مراتب نیازهای مازلو شنیده باشید. ابراهام مازلو یک روانشناس مشهور بود که تئوری سلسله مراتب نیازهای بشر را ارائه نمود. وی در این سلسله مراتب، امنیت و ایمنی را در بین پنج نیاز برتری که باعث ایجاد انگیزه در فرد می‌شود قرار داد. بدیهی است که بدون ایمنی و امنیت، انسان نمی‌تواند از تمام استعداد ها و پتانسیل های خود به درستی استفاده کند. به همین دلیل باید امنیت لازم را برای کسب و کارمان فراهم کنیم.

چرا برای کسب و کارتان نیاز به دوربین امنیتی دارید؟

بشر طی دو دهه گذشته به تدریج تکامل یافته است. پیشرفت‌های به دست آمده در طی دو دهه گذشته بسیار بیشتر از دهه‌های قبل از آن بوده است. این تحول منجر به افزایش امکانات تکنولوژیکی شده و در عین حال به حل بسیاری از مشکلات انسانی و آسان‌تر شدن زندگی کمک کرده است.

با تمام مزایایی که این پیشرفت‌ها به همراه دارند، بدیهی است که پیشرفت عوارض جانبی ای نیز دارد. مطالعات نشان داده اند که میزان جرم و جنایات نیز طی دو دهه گذشته افزایش یافته است.

دوربین‌های امنیتی به جلوگیری از وقوع جرم کمک می‌کنند

جنایاتی از قبیل سرقت ، اعمال خشونت با اسلحه و آزار و اذیت همواره در حال اتفاق افتادن هستند. این امر بدان دلیل است که مردم هنوز چندان از گزینه‌های امنیتی موجود برای ایجاد امنیت، آگاه نیستند.

این حرف درست است که در مقیاس وسیع‌تر ، این وظیفه دولت است که شهر و کشور را ایمن سازد. این امر می‌تواند با اجرای عدالت و حبس مجرمان انجام شود تا از جنایات بعدی جلوگیری گردد. اما برای اینکه مجرمان به طور کامل از انجام جرم ناامید شوند ، ما نیز باید نقش خود را به صورت جداگانه ایفا کنیم. ما می‌توانیم بهترین سیستم‌های امنیتی را برای دارایی های خود به کار بگیریم و در نتیجه فرصت‌های جنایتکاران را کاهش دهیم. اکنون می‌توانید برای اینکه خانه ، کسب و کار یا هر یک از اموال خود را در امنیت نگاه دارید کارهای زیادی انجام دهید.

چگونه دوربین مداربسته مناسب انتخاب کنیم؟

انواع متداول تجهیزات امنیتی موجود در این روزها شامل دوربین‌های مدار بسته ، نصب سیم‌های خاردار متصل به برق ، استخدام نگهبانان امنیتی برای درب ورودی ، استفاده از گاوصندوق‌های غیرقابل نفوذ و تنظیم سیستم‌های هشدار دهنده در کل ساختمان است.

درحالیکه این موارد مهم هستند و می توانند برای اطمینان از امنیت شما به کار گرفته شوند، دوربین‌های امنیتی ای که کیفیت فیلمبرداری خوبی را ارائه می‌دهند از مهمترین تجهیزات امنیتی به شمار می آیند. دلیل این امر ساده است: استفاده از این دوربین‌ها می‌تواند به گرفتن و شناسایی افراد درگیر در فعالیت‌های جنایی کمک کند.

علاوه‌بر این این دوربین‌ها می‌توانند در مورد اینکه چگونه مجرم اقدام مجرمانه خود را انجام داده و از سایر تجهیزات امنیتی عبور نموده ایده‌هایی را ارائه دهند. این امر می‌تواند به نصب تجهیزاتی با کیفیت بهتر در آینده کمک کند. فن آوری‌های جدید باعث افزایش رقابت در این عرصه گردیده و باعث شده فضای مناسبی برای ارائه دستگاه‌های درجه یک با قیمت مناسب و معقول ایجاد شود.

خرید دوربین‌های امنیتی مقرون به صرفه

تجهیزات امنیتی مقرون به صرفه کنونی دارای سیستم نصب ساده ای هستند که باعث می‌شود برای یک تجارت کوچک مناسب باشند. چنین دوربین‌های امنیتی ای دارای گزینه‌های متنوعی هستند. طراحی آنها مبتنی بر خصوصیات پنهانی زیادی است که توصیف تک تکشان دشوار می‌باشد. امروزه انواع مختلفی از دوربین‌های امنیتی مقرون به صرفه وجود دارد، پس بیایید کمی در مورد برخی از آنها صحبت کنیم.

انواع دوربین‌های امنیتی

برخی از نسخه‌های جدیدتر دوربین‌های امنیتی شامل دوربین‌های امنیتی کنترل از راه دور هستند که با کمک یک ریموت می‌توانند مطابق میل شما جابجا شوند.
شرکت‌ها نسخه‌های مختلفی از دوربین‌های امنیتی را برای شرایط مختلف تولید نموده اند.

به عنوان مثال ، در مکان‌های پر گرد و غبار دوربین امنیتی ای که توانایی تمیز کردن خود را دارد باید به کار گرفته شود. برای محیط‌های کاملا تاریک در شب ، دوربین امنیتی دید در شبی که همه چیز را واضح نشان می‌دهد باید مورد استفاده قرار گیرد.

در مکان‌های پرخطر مانند بانک‌ها ، دوربین‌های امنیتی ای باید به کار گرفته شوند که قادر به تمرکز بر روی چهره افراد باشند و کاری کنند که بتوان آنها را به درستی شناسایی نمود.
فناوری‌های جدید به کار گرفته شده در دوربین‌های امنیتی حتی امکان مشاهده افراد و اشیا پنهان را نیز فراهم می‌کنند و لذا باعث می‌شوند که امنیت شما تا حد چشمگیری افزایش پیدا کند

در زیر برخی از انواع دوربین‌های امنیتی مقرون به صرفه ای که این روزها در بازار موجود هستند ذکر شده اند

دوربین امنیتی دام

یک دوربین ، یک لنز و یک محفظه برای تولید یک دوربین دام با هم ترکیب شده اند. همه این اجزاء در یک محفظه دام  فانتزی قرار دارند. مهمترین مزیت این نوع دوربین‌ها ، امکان کار در محیط‌های خارجی پر گرد و غبار است که می‌توانند عملکرد دوربین را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین این دوربین‌ها ظاهر مینیمالیستی و ظریف مناسبی دارند.

دوربین امنیتی PTZ

یک دوربین PTZ به اپراتور این امکان را می‌دهد تا دوربین را مطابق میل خود حرکت دهد، زوم کند و یا شیب ان را تنظیم نماید. این دوربین از کنترل از راه دوری برخوردار است که کنترل کامل دوربین را امکان پذیر می‌کند. از طریق دوربین PTZ می‌توان مناطق خاص مورد نظر را مشاهده نمود و همچنین حرکت اتومبیل‌ها را نیز ردیابی کرد

دوربین امنیتی بولت

یک دوربین بولت به دلیل شکل گلوله مانندش به این نام نامگذاری شده است. دوربین ، لنز در یک محفظه بولت  قرار دارد .
دوربین داخل بدنه اصلی محکم می‌شود و لذا این امر نیاز به سرویس کردن را به حداقل می‌رساند. این نوع دوربین‌ها معمولاً در شرایط کم نور و همچنین در زیر روشن کننده های IR کیفیت خوبی دارند.

دوربین امنیتی IP

ویژگی اصلی دوربین IP انتقال سیگنال‌های دیجیتال از طریق اینترنت است. دوربین امنیتی IP وضوح بهتر و رابط کاربر پسندتری را به شما ارائه می‌دهد. این دوربین‌ها دارای رزولوشن گسترده ای هستند که از VGA شروع شده و به بیش از ۲۹ مگاپیکسل می‌رسد.

دوربین امنیتی حرارتی

بله ، هم اکنون دوربین‌های حرارتی مقرون به صرفه هستند …
دقیقاً همانطور که از نام این دستگاه‌ها پیداست ، یک دوربین امنیتی حرارتی از تصاویر حرارتی برای تهیه نقشه های حرارتی استفاده می‌کند. مکانیسم کلی شامل استفاده از گرما به منظور تمایز اشیاء است. این دوربین‌ها می‌توانند در تشخیص مواد غیرقانونی و همچنین حرکات غیرمعمولی موثر باشند.

دوربین IP بی سیم

تنها تفاوت عمده این دوربین‌ها با دوربین‌های IP معمولی عدم وجود سیم کشی است. دوربین‌های بی سیم به راحتی نصب می‌شوند و می‌توان آنها را خیلی راحت، تنظیم کرد به این معنا که می‌توان این نوع دوربین‌ها را به هر نقطه ای منتقل نمود. این دوربین‌ها حتی در محیط‌هایی با نور کم نیز قابل استفاده بوده و تصاویر کاملاً واضحی را ارائه می‌دهند.

دوربین‌های صوتی هوشمند

این دوربین‌ها از طریق دستورات صوتی قابل کنترل هستند. علاوه بر این ، بسته به نوع کاری که دوربین برای آن مورد استفاده قرار گرفته ، می‌توان آنها را شخصی سازی کرد

دوربین ۴G-LTE

دوربین های ۴G-LTE حتی در صورت عدم وجود اتصال به اینترنت فعال نیز می‌توانند کار کنند. تمام چیزی که آنها بدان نیاز دارند یک سیم کارت است که درون دوربین قرار گرفته و از طریق دستگاه دیگری که سیگنال‌ها را ثبت می‌کند کار می‌کنند.

این دوربین‌ها در حفظ ثبات خود بسیار کارامد هستند زیرا برای کار کردن نیازی به اتصال به اینترنت ندارند. نرم افزار آن نیز نظیر کلیه دوربین‌های امنیتی ارائه شده بسیار کاربرپسند بوده و دسترسی بهتری را فراهم می‌کند. این نرم افزار دارای یک برنامه کانتر است که قابلیت نظارت را حتی از مسافت‌های دور نیز امکان پذیر می‌کند.