باتری های لیتیوم پلیمر (Lithium Polymer) یا به اصطلاح باتری های لیپو (LIPO) که در حدود چند سال است که در کنار ما هستند به قسمت بسیار مهمی از مولتی روتورها ، هواپیماهای مدل و وسایل هابی تبدیل شده است . با جرات تمام می توان گفت تمامی افرادی که در حال خواندن این مقاله ی آموزشی هستند در حال استفاده از باتری های لیتیوم پلیمر به شکل و در قسمت های مختلف وسایل الکترونیکی از قبیل گوشی های موبایل ، لپ تاپ ها و تلبت ها می باشند .

راهنمای نگهداری از باتری های لیتیوم پلیمر LIPO

.

انواع مختلفی از باتری ها که جنس آنها لیتیوم پلیمر می باشد در بازار موجود است . که بیشتر از این باتری ها بر روی ربات های پرنده از قبیل هواپیماهای مدل و مولتی روتورها استفاده می شود . قابل ذکر است که سازه های با وزن سبک مقدار کارایی و راندمان آنها به باتری های لیتیوم پلیمر بستگی دارد .

که شما کوچکترین باتری های لیتیوم پلیمر ۱ سل با ظرفیت ۱۰۰ میلی آمپر را می توانید بر روی میکروکوادکوپترها مشاهده کنید و بزرگترین باتری های لیتیوم پلیمر با ظرفیت ۲۲۰۰۰ میلی آمپر بر ساعت ۶ سل را نیز می توانید بر روی مولتی روتورهای با سایز بزرگ مشاهده نمایید . با توجه به اینکه باتری های لیتیوم پلیمر حدود ۱۰-۱۵ درصد از قیمت یک پرنده را به خود اختصاص داده اند تاثیر بسیار زیادی در عملکرد پرنده خواهند داشت . به عنوان مثال اگر یک پرنده دارای باتری معیوب و یا غیر مناسب باشد احتمال سقوط و آسیب های جدی برای پرنده را به همراه خواهد داشت . پس استفاده از باتری مناسب و ایمن می تواند تا حد بسیار زیادی ریسک سقوط پرنده شما را کاهش دهد .

در این مدتی که باتری های لیتیوم پلیمر روانه بازار شده اند پیشرفت های بسار خوبی را داشته اند که می توان طی چند سال آینده پیشرفت های بیشتری را نیز در این زمینه مشاهده نمود .

.
باتری های NiCad و NiMH

.

در سال های گذشته قبل از اینکه باتری های لیتیوم پلیمر روانه بازار شوند اکصرا از باتری های نیکل کادمیوم . نیکل متال هیدرید استفاده می کردند . که در این باتری های نگهداری مناسب کلید و رمز استفاده طولانی با راندمان بالای این باتری ها بود . باتری های NiCd تقریبا هر روز ۱ درصد از ظرفیت شارژ خود را از دست میدادند و بد تر از آن باتری های NiMH در روز اول شارژ حدود ۵-۲۰ درصد و در روز های بعدی حدود ۱-۴ درصد از ظرفیت شارژ خود را از دست می دادند که این مسئله باعث می شد که برای نگهداری از این باتری ها هر از گاهی این باتری ها را دوباره شارژ کرد .

اما در باتری های لیتیوم پلیمر شما هرگز با چنین پدیده ای مواجه نخواهید شد و در صورتی که یک باتری لیتیوم پلیمر را صد در صد شارژ نمایید بعد از ۱ ماه حدود ۱ درصد از ظرفیت شارژ آن کاسته خواهد شد . که این بدین معنی است که وقتی که باتری لیتیوم پلیمر را تا ۱۰۰ درصد شارژ نموده اید بعد از ۱-۲ ماه به راحتی می توانید آن را بر روی پرنده خود ببندید و شروع به پرواز نمایید بدون اینکه نیاز به شارژ دوباره آن باشد .

اما نکته ای که در استفاده از این باتری ها باید به آن توجه نمود این است که این باتری ها را بیشتر از یک ولتاژ خاص نباید شارژ کرد و همچنین از یک ولتاژ خاص نیز نباید بیشتر آن را تخلیه نمود .

پس بنابراین در این چند جلسه آموزشی که در مورد نگهداری از باتری های لیتیوم پلیمر صحبت خواهیم کرد باعث خواهد شد که شما بتوانید از حداکثر عمر مفید باتری خود استفاده نمایید و در صورتی که به نکاتی که در این آموزش ها بیان می شود توجه نمایید عمر باتری شما ۵۰-۲۰۰ سیکل کاری افزوده خواهد شد . این یعنی شما با همین باتری می توانید ۵۰ تا ۲۰۰ بار بیشتر پرواز نمایید .

.
سرفصل آموزش هایی که در این چند قسمت آموزشی بیان خواهد شد :

.

۱- نحوه ی صحیح دیسشارژ کردن باتری

۲- نحوه ی نگه داری از باتری برای مدت طولانی

۳- مقررات استفاده و حمل باتری های لیتیوم پلیمر و قاب های نگهداری این باتری ها

۴- راه های استفاده طولانی تر از باتری ها برای ۵۰ تا ۲۰۰ سیکل کاری

.

ادامه ی آموزش در جلسه ی بعدی برای شما قرار داده خواهد شد .