آینده‌ی شارژ بی‌سیم

انتظار می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور کابل‌های شارژ و انتقال نیرو کاملا منسوخ شوند و شارژ بی‌سیم به‌صورت گسترده‌ای استفاده است.

افزایش مسافت انتقال بی‌سیم نیرو

یکی از معایب اصلی انتقال نیرو بدون سیم، محدود‌بودن مسافت انتقال نیرو است که باعث شده بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند. البته به‌نظر می‌رسد با تلاش شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی این فناوری، مشکل مسافت برطرف شود.در آینده امکان انتقال بی‌سیم نیرو به مسافت‌های طولانی‌تر فراهم می‌شود

دو شرکت انرجوس و پاورکست موفق شده‌اند با استفاده از امواج رادیویی، نیروی برق را در مسافت بیشتری منتقل کنند. البته استفاده از امواج رادیویی برای انتقال نیرو تنها برای وسایلی مناسب است که نیازمند نیروی کمی برای شارژشدن هستند؛ زیرا زمانی‌که امواج رادیویی به مسافتی بیش از یک متر انتقال داده می‌شوند، تجزیه می‌شود و میزان انرژی دریافتی دستگاه گیرنده کاهش پیدا می‌کند. همچنین، اگر قدرت امواج پیش از ارسال افزایش پیدا کنند؛ می‌توانند باعث آسیب به سلامتی انسان و سایر موجودات می‌شوند؛ زیرا امواج رادیویی ساخته‌ی دست انسان‌ها هستند و موجودات و حتی بدن خود انسان توانایی سازگاری با آن را ندارد.

شرکت یوبیم نیز از امواج فراصوت برای انتقال نیرو به مسافت زیاد استفاده کرده است. در این روش نیز مانند سایر روش‌های شارژ بی‌سیم، یک فرستنده امواجی با فرکانس بالا را که شنیده نمی‌شوند، ارسال می‌کند و گیرنده‌ای شبیه میکروفون، این امواج را دریافت و آن‌ها را به انرژی قابل‌استفاده تبدیل می‌کند.

یوبیم

امواج فروسرخ یا مادون قرمز هم می‌تواند ابزار خوبی برای انتقال نیرو به مسافت باشد. در فناوری شارژ بی‌سیم Wi-charge که قبلا در مورد آن صحبت کردیم، از این روش برای انتقال نیرو استفاده می‌شود. تقریبا ۵۰ درصد نورخورشید از نور مادون قرمز تشکیل شده و همیشه بخشی از اکوسیستم سیاره‌ بوده است. با استفاده از امواج قرمز می‌توان چند وات برق را تا فاصله‌ای درحدود ۴.۸۷ متر انتقال داد؛ بنابراین، استفاده از این امواج برای شارژ بی‌سیم گوشی و وسایل اینترنت اشیاء روش مناسبی به‌نظر می‌رسد. امواج فروسرخ نوعی نور هستند؛ به‌همین‌دلیل، دستگاه فرستنده و گیرنده باید کاملا در دیدرس یکدیگر باشند و بتوانند یکدیگر را رصد کنند.

چند سالی است که استاندارد جدیدی تحت‌عنوان Cota شکل گرفته  که در آن از امواج رادیویی شبیه امواج وای‌فای برای انتقال نیرو استفاده می‌شود. این روش نیز برپایه‌ی استفاده از دستگاه فرستنده‌ای شکل گرفته که می‌تواند هر دستگاه هم‌فرکانس خود را شارژ کند. این فناوری جدید به کاربران اجازه می‌دهد هنگام شارژ دستگاه خود، همراه‌با آن آزادانه در اتاق بچرخند و از آن استفاده کنند. البته اکنون تنها نمونه‌ی اولیه این فرستنده ساخته شده است؛ اما شرکت عرضه‌کننده‌ی این فناوری، یعنی اوسیا، امیدوار است چنین وسیله‌ای در آینده به‌صورت انبوه تولید شود و برای شارژ تلفن‌همراه و سایر وسایل دیگر استفاده شود.

استاندارد Cota

درصورتی‌که بتوان نیروی برق را به‌صورت بی‌سیم در مسافت طولانی انتقال داد، امکان استفاده از فناوری شارژ بی‌سیم در زمینه‌های مختلفی فراهم می‌شود که چند نمونه از آن‌ها را درادامه بیان می‌کنیم.

مکان‌های عمومی

شارژ بی سیم در مکان‌های عمومی

همان‌طورکه قبلا گفتیم می‌توان از فناوری شارژ بی‌سیم برای شارژ دستگاه‌های مختلف در مکان‌های عمومی مثل کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، فرودگاه‌ها و… استفاده کرد. درصورت استفاده از این فناوری، افراد حاضر در این مکان‌ها می‌توانند دستگاه‌های خود را شارژ کنند که به یک شبکه‌ متصل هستند. همچنین امکان تأمین نیروی دستگاه‌های مختلف موجود در سالن‌های مختلف، مثل پایانه‌های فروش، دستگاه‌های کارت‌خوان و تبلت نیز فراهم خواهد شد. درضمن با بهره‌گیری از این فناوری دیگر لازم نیست در مکان‌ خاصی ثابت بمانید و می‌توانید آزادانه در محیط زیرپوشش امواج حرکت کنید. صاحبان کسب‌وکار نیز می‌توانند به‌لطف این فناوری در مکان‌های پررفت‌وآمد، از ایستگاه پرداخت بی‌سیم و فاقد تجهیزات متداول امروزی استفاده کنند.

حوزه‌ی پزشکی

شارژ بی سیم در پزشکی

استفاده از فناوری شارژ بی‌سیم در بیمارستان‌ها و کلینیک‌‌ها و مطب پزشکان هم می‌تواند استفاده‌ی بیماران از دستگاه‌ها را راحت‌تر کند و هم هزینه‌ی استفاده از آن‌ها را کاهش داد. بسیاری از وسایل مورداستفاده در بیمارستان‌ها مانند دستگاه‌های نوار قلب یا پمپ‌های انفوزیون متحرک هستند؛ اما این دستگاه‌های باتری‌های گران‌قیمت و سیم‌های زیادی دارند. با استفاده از فناوری شارژ بی‌سیم می‌توان باتری این دستگاه‌ها را حذف کرد که مراقبت از آن‌ها هزینه‌ی زیادی دارد و دستگاه‌های ثابت را به دستگاه‌های سیار تبدیل کرد؛ بنابراین، امکان استفاده از روش‌های درمانی بهتری برای پزشکان و بیماران فراهم می‌شود.

صنایع و کارخانجات

شارژ بی سیم در صنایع

استفاده از حسگرها و وسایل اینترنت اشیای بی‌سیم در خطوط تولید و مونتاژ، یکی از کاربردهای ایده‌آل شارژ بی‌سیم محسوب می‌شود. درضمن این فناوری امکان توسعه‌ی ربات‌ها در فرایند تولید و ذخیره‌سازی را فراهم می‌کند. انتقال نیرو به‌صورت بی‌سیم می‌تواند باعث کاهش بیش‌ازپیش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و کاهش مشکلات تولید ازجمله کاهش سرعت تولید یا توقف آن شود.

منازل

شارژ بی سیم در آشپزخانه

به‌تازگی فناوری‌هایی درحال‌گسترش هستند که می‌توانند امکان انتقال بی‌سیم نیرو به وسایل پرمصرف آشپزخانه را فراهم کنند. با استفاده از این فناوری‌ها می‌توان فرستنده‌ها را به‌راحتی زیر تمام پیشخوان‌های غیرفلزی نصب کرد و با قراردادن تمام وسایل برقی روی پیشخوان‌ها، به‌راحتی آن‌ها را به‌صورت بی‌سیم شارژ کرد. این فرستنده‌ها به‌دلیل اینکه در زیر پیشخوان‌ها و میزها نصب می‌شوند و از دید پنهان هستند، می‌توانند زمینه‌ساز طراحی مدرن‌تری برای آشپزخانه‌ها شوند.

حتی به‌نظر می‌رسد رؤیای نیکولا تسلا در آینده‌ی نزدیک به واقعیت بپیوندد و نیروی برق از دکل‌ها بدون سیم به وسایل برقی موجود در منازل انتقال داده می‌شود؛ زیرا چنین پروژه‌ای از مدتی پیش آغاز شده و درحال‌حاضر مراحل پایانی آن در‌حال‌اجرا است.

دکل برق

قطعا شارژ بی‌سیم در آینده کاربردهای بیشتری خواهد داشت که اکنون نمی‌توانیم درباره‌ی آن‌ها صحبت کنیم و حتی تعیین زمان مشخص برای آغاز این فناوری‌های جدید نیز امکان‌پذیر نیست؛ اما به‌جرئت می‌توان گفت در آینده استفاده از وسایلی که نیروی آن‌ها به‌صورت بی‌سیم تأمین می‌شود، به‌اندازه‌ی وسایل مجهز به وای‌فای گسترش می‌یابد و حذف باتری‌ها و سیم‌های متعدد در دستگاه‌های مختلف، امکان ایجاد طراحی زیباتر برای آن‌ها را فراهم می‌کند. درپایان با اطمینان‌خاطر باید بگوییم که شارژ بی‌سیم می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی در حوزه‌ی صنایع، شهرهای هوشمند، طراحی داخلی و خارج فضاهای مختلف، طراحی وسایل و گجت‌های پرمصرف حمل‌ونقل و پزشکی شود.