شارژ وسایل الکترونیکی کوچک

  • شارژ پلیرهای قابل‌حمل، دوربین‌های دیجیتالی، تبلت‌ها و گجت‌های پوشیدنی
  • شارژ لوازم‌جانبی ازجمله هدست‌ها، بلندگوهای بی‌سیم، موس، صفحه‌کلید و دیگر وسایل این‌چنینی: وجود پورت شارژ در دستگاه‌های مختلف، مانع مقاوم‌سازی کامل آن‌ها دربرابر عوامل آسیب‌زننده به گوشی و تجهیزات دیجیتالی، مانند آب و مایعات مضر دیگر می‌شود. با فناوری شارژ بی‌سیم می‌توان این مشکل را به‌راحتی حل کرد.
  • شارژ تبلت‌ها و لپ‌‌تاپ‌ها: این وسایل هم می‌توانند به‌عنوان فرستنده‌ی برق استفاده شوند و هم گیرنده‌ی آن.

ساخت دستگاه‌های شارژ وسایل مختلف در مکان‌های عمومی

شارژر بی سیم

گسترش استفاده از پدهای شارژ (فرستنده‌ها) مستلزم افزایش ایمنی است. با استفاده از فناوری شارژ بی‌سیم می‌توان پدهای شارژ را کنار گذاشت و سیستم‌های شارژ هوشمندی را طراحی کرد که بتوانند شبکه‌هایی از شارژرها را تشکیل دهند. همچنین مبلمان و میز کنار آن‌ها را هم می‌توان به فرستنده‌های شارژ بی‌سیم تبدیل کرد. این سیستم‌ها می‌توانند در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، فروشگاه‌ها و… استفاده شوند و هم‌زمان چند وسیله را باهم شارژ کنند.

استفاده از شارژرهای بی‌سیم در خودروها

شارژر بی سیم خودرو

مقاله‌ی مرتبط:

  • تویوتا در کمری مدل ۲۰۱۵ شارژر بی‌سیم را به‌عنوان یک آپشن در دسترس خریداران قرار داده است

پدهای شارژ می‌توانند روی کنسول‌ یا داشبورد قرار گیرند و افراد از شر سیم‌‌های درهرتنیده‌ی شارژرهای فندکی راحت شوند. همان‌طورکه می‌دانید گوشی‌های هوشمند با استفاده از وای‌فای و بلوتوث با سیستم‌های صوتی و تصویری و ناوبری خودرو ارتباط برقرار می‌کنند. با ترکیب فناوری NFC و شارژ بی‌سیم، هم می‌توان گوشی‌ها را شارژ کرد و هم آن‌ها را به وسایل مذکور متصل کرد.

شارژ وسایل‌نقلیه‌ی برقی

شارژ بی سیم خودرو

مقاله‌های مرتبط:

فناوری‌های شارژ وسایل برقی با شارژ بی‌سیم در‌حال‌گسترش است. ایستگاه‌های شارژ هوشمند یکی از این فناوری‌ها محسوب می‌شود. درحال‌حاضر، سه روش برای شارژ خودرو به‌صورت بی‌‌سیم وجود دارد. اولین روش، شارژ بی‌سیم میدان نزدیک به‌صورت القایی است که در آن یک سیم‌پیچ در یک صفحه روی سطح زمین و سیم‌پیچ دیگر در خودرو قرار می‌گیرد. سپس سیم‌پیچ‌ها ازطریق میدان مغناطیسی با یکدیگر جفت می‌شوند و نیرو از یکی به دیگری انتقال پیدا می‌کند.

شارژ بی سیم خودرو

شاژ بی‌سیم میدان نزدیک القایی

شارژ بی‌سیم میدان نزدیک خازنی روش دیگری برای شارژ خودروها است که در آن فرستنده و گیرنده سیم‌پیچ ندارند و درعوض چندین صفحه میان این دو قرار می‌گیرد و با ایجاد میدان مغناطیسی نیرو را به یکدیگر منتقل می‌کنند.

شارژ بی سیم خودرو

شارژ بی‌سیم خازنی

روش سوم روش تشدید مغناطیسی است. فناوری ویتریسیتی که برپایه‌ی این روش شکل گرفته، به‌دلایل زیر یکی از بهترین فناوری‌ها برای شارژ بی‌سیم خودرو است:

  • این روش به‌اندازه‌ی روش‌های متداول شارژ باتری مؤثر است (۹۰ تا ۹۳ درصد از انرژی دریافتی به باتری منتقل می‌شود).
  • راننده در هر جهتی خودرو خود را پارک کند، شارژر می‌تواند خودرو را شارژ کند.
  • این روش شارژ بی‌سیم به‌اندازه‌ی روش معمولی سریع است.
  • درصورتی‌که شارژر در زمین تعبیه شود، امواج می‌توانند از موادی مثل آسفالت، بتن، یخ، برف و سایر مواد عبور کنند.
  • امکان استفاده شارژر ویتریسیتی برای انواع خودروها با ارتفاع‌های مختلف از سطح زمین وجود دارد و لازم نیست هنگام استفاده از آن برای خودروهای مختلف، قطعات ثابت یا متحرک جدیدی به آن افزوده شود.
  • با استفاده از این فناوری هم می‌توان خودرو را شارژ کرد و هم می‌توان نیروی مازاد بر مصرف خودروها را به شبکه بازگرداند و نیروی موردنیاز خانه‌ها را تأمین کرد.

ساخت تجهیزات پزشکی

به‌تازگی کارشناسان سازمان مشاوران کمبریج فناوری جدید به‌نام Maglense ابداع کرده‌اند که می‌تواند برای ساخت وسایل کاشتنی منعطف بدون باتری در بدن مثل محرک‌های عصبی، ضربان‌ساز ، پروتز شبکیه، محرک نخاع و… برای استفاده در تمام بدن در هر اندازه و شکلی، به‌کار گرفته شود.

وسایل کاشتنی بی سیم در بدن

شارژ بی‌سیم استفاده از وسایل کاشتنی در بدن را بسیار راحت‌تر می‌کند

درصورتی‌که وسایل کاشتنی مختلف در بدن منعطف باشند، جراحی با جراحت کمتری صورت می‌گیرد و اگر این وسایل باتری نداشته باشند، حرارت هم تولید نمی‌کنند. شایان ذکر است حرارت ممکن است به بافت‌های اطراف وسیله آسیب جدی بزند. درضمن Maglense می‌تواند مشکل استفاده از وسایل کاشتنی برای افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند دیابت، صرع، چاقی مفرط و افسردگی را حل کند

ساخت وسایل هوشمند خانگی

خانه هوشمند

فناوری Wi-charge که قبلا درباره‌اش توضیح دادیم، می‌تواند برای شارژ وسایل هوشمند خانگی استفاده شود. در این فناوری یک فرستنده در پریز برق قرار می‌گیرد یا به‌عنوان وسیله‌ای برای نوردهی نصب می‌شود و پس از آن هریک از وسایل را که مجهز به گیرنده‌ی مختص خود هستند، با نور نامرئی بی‌خطری شارژ می‌کند. درضمن با استفاده از این فناوری دیگر به سیم‌کشی برای لامپ‌ها نیازی نیست و نیروی آن‌ها به‌صورت بی‌سیم تأمین می‌شود. همچنین بهره‌گیری از این فناوری در خانه‌های هوشمند، می‌تواند محدودیت استفاده از حسگرها و تجهیزات دیگر از نظر تعداد و مکان نصب آن‌ها را برطرف می‌کند؛ زیرا دیگر احتیاجی به استفاده از باتری و سیم نیست و حذف سیم‌ها جلوه‌ی زیباتری به منازل می‌دهد.

شارژ بی‌سیم می‌تواند برای تأمین نیروی قفل‌های هوشمند نیز به‌کار گرفته شود. معمولا افراد به‌دلیل عمر کم باتری قفل‌های هوشمند، از آن‌ها استقبال نمی‌کنند؛ زیرا ممکن است به‌دلیل اتمام شارژ یا خراب‌شدن باتری این فقل‌ها، پشت در بمانند. درصورت استفاده از شارژ برای این قفل‌ها، هم دیگر نیازی به باتری ندارد و هم می‌توان امکانات جانبی بسیاری خوبی مثل سیستم ذخیره‌‌سازی صدا و فیلم در سرویس‌های ابری یا فناوری‌های امنیتی به‌روزی مانند حسگرهای تشخیص اثر انگشت و تشخیص چهره را نیز به آن‌ها افزود. 

شارژ وسایل اینترنت اشیاء

شارژ بی سیم اینترنت اشیا

فناوری Wi-charge می‌تواند علاوه‌بر وسایل هوشمند خانگی، وسایل اینترنت اشیاء را نیز شارژ کند. درضمن سیستم شارژ Humavox’s NEST نیز با استفاده از امواج رادیویی وسایل اینترنت اشیاء را در هر شکل و اندازه‌ای شارژ می‌کند. این سیستم درحقیقت شیئی به‌شکل کاسه یا جعبه است که وقتی وسیله‌ای درون آن قرار می‌دهید، شارژ می‌شود و می‌تواند چند وسیله را به‌صورت هم‌زمان شارژ کند. درضمن می‌توان شکل ظاهری این شارژر که با قیمت مقرون‌به صرفه‌ای عرضه می‌شود، براساس سفارش مشتری تغییر داد.