راهنمای خرید تلویزیون

تلویزیون یکی از مهم ترین و پر کاربردترین وسایل برقی در منزل است که باعث می شود در طول شبانه روز اعضای خانواده چند ساعتی دور هم جمع شده و به تماشای فیلم و یا برنامه مورد علاقه شان بپردازند. از آن جا که شما برای خرید تلویزیون هزینه ای میلیونی می کنید، باید اطلاعات کافی راجع به آن و تمامی ویژگی ها و فاکتورهای مهم این دستگاه برقی داشته باشید تا بتوانید خریدی ایده آل و متناسب با نیازهایتان انجام دهید. در این بخش جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون را در اختیار شما قرار می دهیم تا تمامی نکات مبهم ذهنتان راجع به این وسیله برطرف شود. در ادامه لیست مباحثی را که در این بخش راجع به آن صحبت می کنیم را به شکل خلاصه و تیتروار آورده و با کلیک روی هر بخش راحت تر بتوانید جواب سوال مورد نظرتان را در راهنمای خرید تلویزیون بیابید.راهنمای خرید تلویزیون

۱- بهترین و معروف ترین برندهای داخلی و خارجی :

شاید در گام اول در راهنمای خرید تلویزیون این سوال برای شما پیش بیاید که در میان حجم انبوه برندهای داخلی و خارجی کدام برند بهتر بوده و کدام برند قیمت مناسب تری دارد. می خواهید بدانید هر برند چه امکانات جانبی در اختیار شما قرار می دهد و چه ویژگی های اساسی دارد؟ در ادامه لیست جامعی از برندهای معروف و معتبر تلویزیون را با ویژگی های آن ها به شما معرفی خواهیم کرد.

سامسونگ :

اولین برند معروف در راهنمای خرید تلویزیون برند سامسونگ ( Samsung ) با سال ها تجربه کاری موفق است. یکی از مهم ترین ویژگی های این برند از تلویزیون ها داشتن طراحی بسیار زیبا، ظریف و منحصر به فرد است. در واقع می توان گفت سامسونگ همواره پیشتاز طراحی های نو و جدید در ساخت تلویزیون های خود بوده است و توانسته است رضایت مخاطبان خود را تا حد بسیار زیادی به دست آورد.

کیفیت تصاویر در این برند از تلویزیون از ۷۲۰ پیکسل شروع شده و تلویزیون های جدید آن معمولا همگی دارای کیفیت ۴k هستند. البته جالب است بدانید این برند در مدت اخیر اقدام به ساخت و طراحی تلویزیون هایی با کیفیت ۸k نیز کرده است! و شما می توانید با این تلویزیون ها خود را به معنای واقعی در دل تصاویر تصور کنید. جالب است بدانید تکنولوژی QLED در تلویزیون های برند سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته و تا کنون این تکنولوژی با نام هیچ برند دیگری مورد استفاده قرار نگرفته است.

در راهنمای خرید تلویزیون درباره برند سامسونگ باید بدانید که سیستم عامل هوشمند تمامی تلویزیون های آن Tizen بوده که یکی از قوی ترین سیستم های عامل تلویزیون به شمار می رود. تعامل حرکت با تاخیر بسیار کم، حالت خودکار بازی، Free Synnc VRR و دیگر ویژگی های تلویزیون های مطرح و پیشرفته در این برند نیز مورد استفاده قرار گرفته است. البته در کنار نکات مثبت این برند در راهنمای خرید تلویزیون بهتر است بدانید که نداشتن تصویر OLED و پرش در تصویر بعضی از مدل های این برند از معایب آن نیز به شمار می رود.درباره تلویزیون سامسونگ


فروشگاه


سونی :

در معرفی برند بعدی در راهنمای خرید تلویزیون برند سونی (Sony) را به شما معرفی می کنیم. سونی یکی از معروف ترین و با کیفیت ترین برند تولید لوازم دیجیتال در کشور ژاپن بوده که کم تر کسی از خرید دستگاه های آن در زمینه های مختلف اظهار پشیمانی کرده است. کیفیت تصویر بسیار بالا یکی از مهم ترین ویژگی های این برند از تلویزیون است که در موارد بسیاری آن را نسبت به هم قطاران خود متمایز می کند.

در کنار داشتن کیفیت تصویر تا ۴K و OLED تکنیک های بزرگ نمایی هوشمندانه و الگوریتم های مختلف باعث نمایش زنده و طبیعی تصاویر در تلویزیون می شوند. مدیریت حرکت جهت افزایش وضوح و کیفیت تصویر برای اولین بار توسط برند سونی در طراحی و ساخت تلویزیون مورد استفاده قرار گرفت و تحولی شگرف در جهت افزایش کیفیت ایجاد کرد. پلتفورم تلویزیون های هوشمند برند سونی اندروید است.

از آن جا که تقریبا همگی ما بارها و بارها با این سیستم عامل کار کرده ایم، راحت تر از دیگر برندها با عملکرد هوشمند سیستم آشنا شده و با آن کار می کنیم.  در تلویزیون های جدید این برند سیستم عامل تا رتبه اندروید ۸ ارتقا پیدا کرده و کارایی و سرعت آن را به شکل چشمگیری افزایش داده است. به عنوان یک نکته بسیار مهم در جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون اگر به دنبال کیفیت و طول عمر بالا هستید، تلویزیون های برند سونی در مقایسه با دیگر برند ها می توانند خواسته های شما را به شکل کامل برطرف کنند. البته در باب معایب این برند نیز باید گفت مدل LED این برند طراحی بسیار ساده ای داشته و زاویه دید در بسیاری از مدل های آن کم تر از نمونه های مشابه در برندهای دیگر است.

درباره تلویزیون سونی

 

ال جی :

برند سوم در راهنمای خرید تلویزیون برند ال جی (LG) است. بدون شک می توان گفت از لحاظ کیفیت صدا و تکنولوژی های جدید به کار رفته در تلویزیون های مختلف برند ال جی قوی ترین و بهترین برند موجود در بازار است. تکنولوژی ULTRA Surround به کار رفته ، در بیشتر تلویزیون های این برند بیننده در مرکز صداهای پخش شده قرار داده و شما را در دنیای خود غرق می کند.

پهنای باند در ورودی و خروجی سیستم های صوتی این برند بیشترین مقدار ممکن بوده و شما صدای خروجی تلویزیون را در یک طیف بسیار وسیع می توانید بشنوید. برای تکنولوژی های به کار رفته در سیستم صوتی این برند به شکل سه بعدی و در تمام جهات صدا را پخش کرده و صداهای پیشین و پس زمینه را با تصویر روی صفحه به طور کامل تطبیق می دهد. برای ارائه لیست جامعی در راهنمای خرید تلویزیون بهتر است بدانید یکی دیگر از جذابیت ها و ویژگی های منحصر به فرد برند ال جی نسبت به دیگر برندهای موجود داشتن کنترل از راه دورهای متفاوت و بسیار قوی است.

کنترل این تلویزیون ها همانند موس در کامپیوتر به شکل کلیک بوده و شما به راحتی می توانید به وسیله آن از بخش های مختلف دستگاه استفاده کنید. سیستم عامل و پلتفورم در این برند از تلویزیون ها webOs بوده که یکی از سریع ترین و بهترین پلت فورم های موجود به شمار می رود. از دیگر ویژگی های مثبت درباره تلویزیون های برند ال جی می توان به زاویه دید گسترده به خصوص در مدل های LED و OLED اشاره کرد. در راهنمای جامع خرید تلویزیون بهتر است بدانید که کیفیت ساخت متوسط نسبت به دیگر برند ها و کنتراست ضعیف در LED ها از معایب بعضی از مدل های این برند به شمار می رود.

درباره تلویزیون ال جیایکس ویژن :

در معرفی بهترین برندها در لیست جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون بهتر است در کنار معرفی برندهای خارجی در مورد برند ایرانی ایکس ویژن نیز صحبت کنیم. این برند از تلویزیون نیز توانسته است پا به پای برند های معتبر و معروف خارجی ، تلویزون هایی با کیفیت ساخت، تصویر و صدای بالا تولید کند.

تکنولوژی های مختلف از جمله دالبی پلاس، صدای سه بعدی، قدرت صوتی بالا در این برند نیز مانند دیگر برندهای موجود در بازار به شکل کاملا استاندارد رعایت شده است. سیستم عامل و پلتفورم در این برند از تلویزیون ها نیز اندروید بوده و شما همانند دیگر تلویزیون های موجود به وسیله آن می توانید به تلفن همراه خود وصل شده، وارد دنیای اینترنت شده و یا اپلیکشن ها و نرم افزارهای مختلف را روی آن نصب کنید.

گیرنده های دیجیتال مورد استفاده در تلویزیون های این برند مشابه نمونه های خارجی می تواند تعداد زیادی شبکه را برای انتخاب پیش روی شما گذاشته تا از میان آن ها برنامه مورد علاقه خود را انتخاب کنید. اگر معایب این برند را در راهنمای خرید تلویزیون می خواهید بدانید بهتر است بدانید کیفیت ساخت و طول عمر تلویزیون های این برند نسبت به برندهای خارجی پایین تر است.تلویزیون ایکس ویژن

۲- مقایسه برندهای تلویزیون از جهات مختلف :

برندهای مختلف را می توان از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه کرد. به این ترتیب شما می توانید برندهای مختلف را از جهات گوناگون با یکدیگر مقایسه کرده و سپس اقدام به خرید کنید. در ادامه مهم ترین فاکتورها در راهنمای خرید تلویزیون را برای شما معرفی کرده و برندهای خارجی ذکر شده در بالا را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

در صورتی که بخواهید برندهای مختلف را از لحاظ کیفیت ساخت قطعات بیرونی و داخلی مقایسه کنید می توان گفت سونی، سامسونگ و ال جی به ترتیب در این اولویت بندی قرار می گیرند.

اگر در راهنمای خرید تلویزیون بخواهید برندها را از لحاظ طراحی و زیبایی ظاهر مقایسه کنید، این اولویت بندی به صورت سامسونگ، ال جی و سونی خواهد بود.

مقایسه ال جی ، سامسونگ ، سونی

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در راهنمای خرید تلویزیون توجه به قیمت برندهای مختلف است که در این میان ال جی پایین ترین و سونی بالاترین قیمت را دارد.

کیفیت تصویر و صدا از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب تلویزیون و برندهای مربوط به آن ها در راهنمای خرید تلویزیون است. در صورتی که کیفیت تصویر برایتان در اولویت اول قرار دارد بهتر است در ابتدا به دنبال خرید برند سونی، سپس ال جی و سپس سامسونگ باشید. از طرف دیگر کیفیت صدا نیز که مربوط به وضح، قدرت، چند جانبه بودن و دیگر ویژگی های تلویزیون مربوط می شود به ترتیب در برندهای زیر به صورت ال جی، سونی و سامسونگ می باشد.

نکته مهم دیگر در جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون، توجه به امکانات جانبی است که این برندها در اختیار خریداران خود قرار می دهند. این امکانات می تواند شامل دکمه های نت فلیکس و آمازون، ریموت کنترل های جادویی، گیرنده های دیجیتال و ماهواره ای، بازی های دیجیتال، وب گردی و غیره باشد. در صورتی که بخواهید برندهای معتبر را از این نظر با یکدیگر مقایسه کنید پیشنهاد ما به شما خرید طبق اولویت بندی ال جی، سامسونگ و سونی می باشد.


بیشتر بدانید:


مساله مهم دیگر در راهنمای خرید تلویزیون که باید به آن ها توجه کنید، کارایی و راحتی در استفاده است. تلویزیون یکی از پر کاربردترین لوازم مورد نیاز در منزل است که کوچک ترین عضو خانواده تا بزرگ ترین آن ها از آن استفاده می کنند. بنابراین تلویزیون و امکانات جانبی آن نباید دارای کارایی پیچیده ای باشند. در صورتی که بخواهید این برندها را از لحاظ سهولت در استفاده با یکدیگر مقایسه کنید، بهتر است به ترتیب به دنبال خرید برند سونی، ال جی و سامسونگ باشید.

بهترین برند تلویزیون

۳- هر تلویزیون چه ابعادی دارد؟

نکته بسیار مهمی که بسیاری از افراد هنگام خرید تلویزیون به آن توجه نمی کنند و اصلا اطلاعی راجع به آن ندارند، این است که هر تلویزیون چه ابعادی دارد؟ شما قبل از خرید تلویزیون باید تصمیم بگیرید آن را در چه بخشی از منزل قرار می دهید و ابعاد آن باید با محیط مورد استفاده هماهنگی داشته باشد. بنابراین در این بخش از راهنمای خرید تلویزیون به شما خواهیم گفت که هر تلویزیونی که در بازار موجود بوده و قصد خرید آن را دارید دارای چه ابعاد و اندازه ای است.  در ادامه به شکل یک جدول برای تمامی تلویزیون های موجود در بازار ابعاد ارتفاع و عرض آن را برای شما ارائه داده ایم.

 

ابعاد تلویزیون 24 تا 48 اینچ

ابعاد تلویزیون 49 تا 79 اینچ

ابعاد تلویزیون 85 تا 125 اینچ

۴- پنل های مختلف تلویزیون :

بدون شک تا کنون بارها کلمات مختلفی مانند تلویزوین های مختلف پلاسما، LCD، LED، OLED،   QLED را شنیده اید که اطلاعات چندانی راجع به هر کدام از آن ها، تفاوت هایشان با یکدیگر و مزایا و معایبشان ندارید. این واژه ها به پنل های ساخت تلویزویون مربوط می شود که مهم ترین بخش تلویزویون بوده و تمامی مراحل ایجاد و پخش تصاویر به آن مربوط می شود.

برندها و شرکت های مختلف در طی فعالیت های چند ساله خود همواره به دنبال افزایش و ارتقا کیفیت تصاویر در تلویزیون های خود بوده اند. این مساله باعث شده است که ما طی سال های مختلف شاهد افزایش چشمگیر کیفیت صفحه در پنل های مختلف شویم. اما هر کدام از این پنل ها ویژگی های خاص خود را داشته که در این بخش از جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون شما را با آن ها به شکل تخصصی آشنا می کنیم.مقایسه LED با Plasmaپلاسما :

در جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون بهتر است بدانید که یکی از قدیمی ترین پنل های مورد استفاده در تی وی های تمامی برندها، پلاسما است. در این تکنولوژی ، پنل برای نمایش پیکسل ها از سلول های حاوه گاز یونیزه شده یا همان پلاسما استفاده می شود. به واسطه ویژگی های این گاز میزان روشنایی در تلویزیون های پلاسما بالا بوده و رنگ های سیاه و تیره را به خوبی می توانند نمایش دهند.

یکی از مهم ترین ویژگی ها و مزیت های تلویزیون پلاسما در مقایسه با دیگر پنل های موجود نرخ به روز رسانی بسیار بالای آن است. برای توضیح نرخ به روز رسانی اجازه دهید یک مثال بسیار ساده برایتان بزنم. در دوران کودکی همه ما روی برگه های مختلف دفترهایمان تصاویری با تغییرات کوچک نقاشی می کشیدیم و با تند ورق زدن برگه ها، تصاویر را به شکل متحرک می دیدیم! هرچه سرعت ورق زدنمان بالاتر بود تصویر طبیعی تر حرکت می کرد! برای نرخ به روز رسانی نیز دقیقا مساله همین جا است.


بیشتر بدانید:


در تلویزیون تصاویر در هر ثانیه به تعداد مشخصی عوض می شوند. هرچه این تعداد بیشتر باشد، تصویر سریع تر ایجاد شده و شما تصاویری کاملا شفاف و با کیفیت می بینید. در واقع اگر یک تلویزیون دارای نرخ رفرش ۶۰ هرتز در ثانیه باشد به این معنا است که در هر ثانیه تصویر ۶۰ بار تغییر می کند. این مساله هنگام تماشای مسابقات ورزشی سریع مانند رالی ها بسیار حائز اهمیت است.

در صورتی که نرخ رفرش تلویزیون پایین باشد، تصاویر مات و بدون کیفیت نمایش داده می شوند. در راهنمای جامع خرید تلویزیون باید بدانید این نرخ در بهترین و سریع ترین تلویزیون های LED 120 هرتز است. در حالیکه این مقدار در تلویزوین های پلاسما تا ۶۰۰ افزایش پیدا کرده است! این مساله باعث می شود شما بتوانید سریع ترین تصاویر پخش شده از تلویزیون را با کیفیتی منحصر به فرد و بدون هیچ گونه تاری دید تماشا کنید.

از طرف دیگر پلاسما بهترین گزینه برای ساخت تلویزیون های غول آسا است. با توجه به فناوری های مختلف و ویژگی های پلاسما می توان بدون از دست دادن کیفیت تلویزیون هایی بسیار بزرگ برای استفاده در مراکزی مانند فرودگاه ها، پارک ها، سالن های نمایش و مراکز عمومی طراحی کرده و ساخت.

معایب پلاسما :

برای داشتن توضیحات جامعی در راهنمای خرید تلویزیون بهتر است با معایب پلاسما نیز آشنا شوید. مهم ترین عیبی که در بیشتر تلویزیون های پلاسما ایجاد می شود، اثر سوختگی در صفحه نمایش است. البته این  اثر سوختگی به معنای خراب شدن و از بین رفتن کامل تصاویر در صفحه نمایش نیست. اثر سوختگی در تلویزیون های پلاسما به این صورت است که شما علاوه بر تصویر اصلی یک سایه و شبح از آن را نیز روی صفحه نمایش می بینید.

این مساله زمانی بیشتر به چشم می آید که برای چند دقیقه یک تصویر ثابت روی تلویزیون در حال پخش باشد و سپس با تصویر دیگری جابجا شود. در صورت اثر سوختگی تلویزیون در کنار داشتن تصویر جدید شما یک سایه از تصویر قبلی نیز مشاهده می کنید که کیفیت تصویر را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. از معایب دیگر این تلویزیون ها می توان به عدم پشتیبانی آن ها از رزولوشن های بالا تر از ۱۰۸۰ پیکسلی اشاره کرد.plasma

با توجه به قدیمی بودن این نوع از پنل ها، پلاسما در کنار داشتن روشنایی و کنتراست بالا نمی تواند رزولوشن های بالا را ساپورت کند. نکته مهم دیگر که در راهنمای خرید تلویزوین باید به آن اشاره کرد، مصرف انرژی دستگاه است. به مرور زمان طراحان و برندهای سازنده تمامی دستگاه های برقی و دیجیتال به دنبال راهی برای کاهش مصرف انرژی بوده اند و این مهم به تدریج در مدل های ارتقا یافته تلویزیون ها نیز مشاهده می شود.

پلاسما به عنوان یکی از قدیمی ترین پنل های تلویزیون مصرف انرژی بسیار بیشتر از پنل های دیگر داشته و هزینه های برق شما را افزایش می دهد. از طرف دیگر با توجه به ظرافت هرچه بیشتر نسل جدید تلویزیون ها پلاسما دارای وزن و ضخامت بیشتری نسبت به مدل های دیگر بوده و شاید چندان طراحی آن به مذاق سخت پسندان قرار نگیرد.

LCD :

در راهنمای خرید تلویزوین و معرفی پنل ها به پنل ارتقا یافته LCD برمی خوریم که تا مدت ها به تلویزیون دیواری پلاسما شهرت داشته و بسیار مورد استقبال و استفاده قرار گرفتند. جالب است بدانید این نوع از صفحه نمایش در میان تمامی پنل ها و صفحه نمایش های موجود در زمان ساخت ، بیشترین میزان استقبال و خرید را داشته و حجم کثیری از مردم آن را برای منازل و محیط های کاری خود خریداری کردند.

در این مدل از پنل برای نمایش تصاویر در پیکسل ها از کریستال های مایع استفاده می شود. این کریستال ها ویژگی های جامدات و مایعات را به طور همزمان داشته و در تلویزیون بین دو بازتابنده و یک واحد نور چیده می شوند. نور تابیده شده از واحد نوری با درجه های مختلف تابیده شده و واحد های بازتاب دهنده و کریستال ها باعث ایجاد تصاویری بسیار با کیفیت و شفاف روی صفحه نمایش می شوند.


بیشتر بدانید:


بهتر است در راهنمای خرید تلویزیون اساس کار این کریستال های مایع را نیز بدانید! در واقع کریستال های فعال شده توسط الکتریسیته طبق الگوریتم خاصی می چرخند. این نوع چرخش باعث می شود با عبور نور در زاویه های مشخص رنگ های متنوعی روی پیسکل های تلویزیون تشکیل شود. در تلویزیون های LCD از لامپ فلوئورسنت کاتد سرد (CCFL) برای روشن کردن پنل استفاده می شود.

این لامپ های فلوئورسنت قیمت بسیار پایینی نسبت به لامپ های دیگر داشته اما طول عمر پایین تری نیز دارند. تلویزیون های  LCD به سرعت توانست جای پلاسما موجود در بازار را گرفته و با داشتن ویژگی هایی مانند افزایش زاویه دید و سرعت پاسخگویی در دستگاه های مختلفی از جمله مانیتورها، لپ تاپ ها و تلویزیون ها مورد استفاده قرار گرفت. از مزیت های این پنل در راهنمای خرید تلویزیون ها  می توان به قیمت مناسب و کاهش ضخامت نسبت به مدل قبلی خود یعنی پلاسما اشاره کرد.

ال سی دی

معایب LCD :

در جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون در کنار معرفی مزایای LCD ها بهتر است معایب آن ها را نیز بدانید. همانطور که گفته شد LCD ها نسبت به مدل قبلی خود زاویه دید را تا حد زیادی افزایش داد اما باز هم این زاویه دید ایده آل نبوده و هنگامی که از گوشه به آن نگاه می کنید تصاویر را مات و با کیفیتی پایین تر مشاهده خواهید کرد. از دیگر معایب این مدل از پنل های تلویزیون باید به عدم نمایش با کیفیت رنگ سیاه اشاره کرد. برای تشکیل و نمایش رنگ سیاه در LCD کریستال ها در زاویه ای قرار می گیرند که عبور نور از داخل خود را به حداکثر برسانند، اما حتی در بهترین حالت نیز نور پس زمینه از کریستال ها عبور داده شده و رنگ سیاه به خوبی نمایش داده نمی شود.

تلویزیون

LED :

پنل ارتقا یافته سوم در راهنمای خرید تلویزیون LED است که توانست تا حد زیادی ایرادهای LCD ها را برطرف کرده و جایگزین آن شود. در این پنل ارتقا یافته از لامپ های LED برای روشن شدن پیسکل ها استفاده می شود. لامپ های LED به کار رفته در این نوع از تلویزیون ها طول عمر بالاتری داشته و می توانند صفحه نمایش را به صورت مداوم روشن نگه دارند. در جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون بهتر است بدانید تلویزیون های LED در دو نوع روشنایی از کنار Edge-Lit LED و روشنایی از پشت Back-lit LED تقسیم بندی می شوند.

در مدل روشنایی از کنار دیودهای ساطع کننده روشنایی در اطراف صفحه نمایش قرار گرفته اند. این چیدمان باعث می شود که صفحه نمایش تا حد ممکن باریک شود. این مدل در ابتدا با معایب زیادی روبه رو شد از جمله عدم توازن نور در صفحه نمایش و تکه تکه شدن تصاویر. اما به مرور این مشکلات در این نوع تلویزیون برطرف شده و تصاویر بسیار با کیفیت شد.

تلویزیون LED

جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون به شما توضیح می دهد که مدل روشنایی از پشت لامپ های LED و دیود های ساطع کننده نور به طور کامل پشت صفحه نمایش را پوشانده اند. ضخامت این مدل ها از مدل روشنایی از کنار بیشتر بوده اما کیفیت و وضوح بالاتری نیز دارند. تلویزیون های LED ها به خوبی توانستند معایب مدل های قدیمی LCD را برطرف کرده و هم کیفتت تصویر را ارتقا داده و هم زاویه دید را افزایش دهند.

 

OLED :

در معرفی یکی دیگر از پنل های مورد استفاده در راهنمای خرید تلویزیون به تلویزیون های OLED برمی خوریم. این نوع از پنل ها برای تولید تصاویر از روش عبور جریان الکتریسیته از موادی که رنگ های آبی، قرمز و سبز را تولید می کنند استفاده می کند. جالب است بدانید در تمامی صفحه های نمایش برای تشکیل تصاویر همین سه رنگ کافی است. در واقع هیچ کدام از پنل های دیگر به شکل مستقیم تصاویر را تشکیل نداده اند. می توان گفت یکی از مهم ترین مزیت های این نوع از پنل ها به پنل های دیگر آن است که در این مدل هر پیکسل به صورت مستقیم نور را از خود ساطع می کند در حالی که در دیگر پنل ها نور پس زمینه به وسیله لامپ ها ساطع می شود.

مزیت مهم دیگر در این مدل از تلویزیون ها داشتن رنگ مطلق نسبی در مقایسه با دیگر انواع پنل ها است. در این نوع از تی وی ها برای تشکیل رنگ مشکی هر پیکسل خاموش شده و در نتیجه رنگ مطلق مشکی ایجاد می شود، در حالیکه در دیگر پنل ها تک تک پیسکل ها به صورت جداگانه قابل کنترل نبوده و دستگاه مجموعه ای از پیکسل ها را با هم کنترل می کند. در نتیجه رنگ مشکی مطلق در صفحه نمایش ایجاد نمی شود. در راهنمای خرید تلویزیون بهتر است بدانید از آن جا که در این فناوری نیازی به نور پس زمینه نخواهد بود، ضخامت پنل به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند. در واقع تی وی های این نوع از پنل در حدود ۴ تا ۷ میلی متر ضخامت داشته و بسیار باریک و سبک هستند.

تلویزیون OLED

مزایا و معایب تلویزیون های OLED :

مصرف انرژی متغیر:

جالب است بدانید در راهنمای خرید تلویزیون که یکی از ویژگی های این نوع از پنل ها داشتن توان مصرفی کم و البته متغیر است. اما چگونه؟ میزان مصرف انرژی در دیگر پنل ها همواره ثابت است در حالی که در این نوع از پنل ها این میزان مصرف با توجه به محتوای نمایش داده شده از تلویزیون تغییر می کند. به این شکل که اگر محتوای در حال نمایش از تلویزیون رنگی تیره داشته باشد، مصرف انرژی کم تر بوده و در هنگام نمایش تصاویر روشن این مصرف تا حدی افزایش پیدا می کند. البته در راهنمای خرید تلویزیون بدانید که حتی در روشن ترین تصاویر نیز مصرف انرژی در تی وی بسیار پایین است.

کیفیت تصاویر فوق حرفه ای :

در راهنمای خرید تلویزیون مزیت دیگر این نوع از پنل ها را می توان کیفیت بالای تصاویر در حالت UHD و یا ۴K و حتی ۸K اشاره کرد. البته همانطور که می دانید این کیفیت تصاویر تنها در این نوع از پنل ها وجود ندارد برای مثال در LCD های سطح بالا نیز موجود است، اما تمامی تلویزیون های این پنل کیفیت تصاویر را در سطح عالی ذکر شده به شما نمایش می دهند.

تنوع در رنگ های قابل نمایش :

در تمامی تلویزیون ها و پنل های OLED ، از فناوری HDR و +HDR استفاده شده است. این تکنولوژی میزان کنتراست را افزایش داده و طیف رنگ های قابل نمایش را نیز به شکل چشم گیری افزایش داده است. در واقع شما می توانید در این نوع از تی وی ها زنده ترین، عمیق ترین و با کیفیت ترین تصاویر را دیده و خود را در فضای آن تجسم کنید.

برای روشن تر شدن این ویژگی می توان دو عکس مختلف با رزولوشن و ویژگی های یکسان را با یکدیگر مقایسه کرد. در تصویر دوم قابلیت و فناوری HDR به کار رفته باعث ایجاد عمق در تصویر شده و در نتیجه شما تصویر را با کیفیت و وضوح بسیار بالاتری مشاهده می کنید. برای راهنمای خرید تلویزیون بدانید که عمق تصاویر و قابلیت تشخیص رنگ بین ۱ تا ۴ میلیارد در تلویزیون هایی با قابلیت HDR می تواند شما را به دنیای مجازی برده و غرق در تصاویر شوید.

تی وی 1
عکس شماره یک
تی وی دو
عکس شماره دو

روشنایی و کنتراست :

روشنایی در نمایشگر ها با واحد nit به معنای شمع بر متر مربع سنجیده می شود. برای داشتن جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون  نیز بهتر است بدانید، کنتراست نیز به صورت نسبت کم ترین روشنایی به بیشترین روشنایی که تی وی می تواند تولید کند تعریف می شود. با توجه به خاموس شدن پیکسل ها در تلویزیون های OLED این نوع از پنل ها در تاریک ترین حالت خود روشنایی صفر نیت ایجاد کرده که منجر به کنتراست بی نهایت می شود. در حالی که این میزان کنتراست در هیچ کدام از تلویزیون های دیگر ایجاد نمی شود.

تاری ناشی از حرکت :

اگر بخواهیم در راهنمای خرید تلویزیون OLED ها را از تمامی جوانب بررسی کنیم، به تاری تصویر ناشی از حرکت برمی خوریم. همانطور که در قسمت های بالا نیز توضیح داده شد تاری در تصاویر متحرک و پر سرعت به نرخ به روزرسانی تصاویر مربوط می شود.

کریستال های مورد استفاده در تلویزیون های LCD توانایی تغییر جهت با سرعت بالا را نداشته و لذا این تلویزیون ها یکی از ضعیف ترین پنل ها در این ویژگی محسوب می شوند. جالب است بدانید نرخ پاسخ دهی در بالا رده ترین تلویزیون های LCD شاید در حدود ۲ میلی ثانیه بوده در حالیکه این مقدار در پنل های OLED در حدود دهم میلی ثانیه می باشد. در واقع شما در راهنمای خرید تلویزیون با خرید هر کدام از برند ها و مدل های OLED می توانید سریع ترین تصاویر قابل پخش از تی وی را با کیفیت بسیار بالا و بدون تاری دید تماشا کنید.تاری در تلویزیون OLED

زاویه دید :

زاویه دید یکی از فاکتور های مهم در انتخاب تی وی ها در راهنمای خرید تلویزیون است که برای بررسی آن به سه فاکتور تغییر رنگ، کاهش روشنایی و کاهش عمق رنگ سیاه با تغییر زوایا توجه می شود. تغییر رنگ در این نوع از تی وی ها با تغییر زاویه کاهش بسیار ناچیزی پیدا می کند، به طوری که در زاویه ۶۰ درجه رنگ ها تنها تا ۹ درصد تغییر پیدا می کنند. کاهش روشنایی نیز در این نوع از پنل ها گوی رقابت را از دیگر تلویزیون ها دزدیده است و با تغییر زاویه برای مثال رنگ مشکی به هیچ عنوان تغییری نخواهد کرد.

معایب OLED :

برای داشتن یک توضیح عادلانه در راهنمای خرید تلویزیون بهتر است در کنار مزایای این نوع از پنل ها معایب آن را نیز برای شما بازگو کنیم. یکی از معایب این نوع از پنل ها کالیبره نبودن رنگ های آن است. این مساله به گونه ای است که اگر شما دو تلویزیون در یک مدل یکسان در یک برند یکسان پیدا کنید، کیفیت رنگ در آن ها مشابه و یکسان نیست.

از آن جا که کالیبره کردن تک تک تلویزیون ها به دلیل ماهیت OLED ها بسیار سخت و زمان بر است، سازندگان این نوع از پنل ها از این ویژگی در تی وی صرف نظر کرده اند. میزان روشنایی پایین در پنل های OLED در مقایسه با دیگر پنل ها کم تر بوده و در این راهنمای خرید تلویزیون باید به آن توجه داشته باشید. از آن جا که در این تی وی ها خبری از نور پس زمینه نیست و پیکسل ها انفرادی عمل می کنند، روشنایی تصویر به خصوص هنگام پخش تصاویر روشن بسیار کم تر از تلویزوین های دیگر است.


بیشتر بدانید:


این نوع از تی وی ها در بهترین حالت خود می توانند روشنایی تا ۸۰۰ نیت ایجاد کنند در حالیکه که در دیگر تلویزیون ها برای مثال QLED ها به ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ نیت نیز می رسد. این مساله زمانی زیاد جلب توجه کرده و شما را حین تماشای تلویزیون اذیت می کند که بخواهید آن را در محیط های روشن که نور زیادی به صفحه نمایش می خورد قرار دهید.

در چنین مواردی جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون به شما پیشنهاد می کند که تی وی های دیگر را جایگزین این مدل کنید زیرا دید تصویر تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و نه تنها چشمان شما هنگام تماشا اذیت خواهد شد بلکه تصاویر را نیز با کیفیت پایین تری نسبت به مقدار واقعی آن می بینید.

کیفیت تصویر تلویزیون های OLED

مساله مهم دیگر در خرید تی وی های OLED توجه به این مساله است که این تلویزیون ها در سایز های پایین ۵۵ اینچ تولید نمی شوند. به احتمال زیاد علت این مساله هزینه زیادی است که برای ساخت این نوع تی وی در سایزهای کوچک مورد نیاز خواهد بود. در واقع راهنمای خرید تلویزیون به شما می گوید که برای سالن های ۳۰ متری و یا بزرگ تر می توانید از تی وی های ۵۵ اینچ استفاده کنید و اگر دنبال خرید تی وی هایی با اندازه کوچکتر برای آپارتمان های کوچک خود هستید، بهتر است دور این پنل را خط بکشید!

برندهای تولید کننده OLED :

اگر بعد از خواندن مطالب بالا تصمیم به خرید این پنل برای تی وی های خود گرفتید، بهتر است بدانید چه برندهایی این نوع از تی وی ها را تولید می کنند. در حال حاضر برندهای سامسونگ و ال جی تولید این نوع از پنل ها را در برنامه های خود قرار داده و آن ها را با کیفیت ساخت بسیار بالا به بازار عرضه کرده اند.

 

تلویزیون های QLED :

در جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون و معرفی پنل های موجود به تلویزیون های QLED می رسیم. این پنل ها در سال ۲۰۱۷ توسط برند سامسونگ طراحی و به بازار ارائه شد. این فناوری به ادعای سامسونگ یک تحولی شگرف در دنیای دیجیتال ایجاد کرده و دارای ویژگی های مثبت و منحصر به فرد بسیاری می باشد. به شکل ساده می توان گفت این نوع از پنل ها همان تلویزیون های LED اما با فناوری کوانتوم دات هستند.

کوانتوم را می توان یکی از کوچک ترین اجزای سازنده در دستگاه های دیجیتال معرفی کرد که دقت و کیفیت را تا حد بسیار زیادی افزایش داده است. در راهنمای خرید تلویزیون برای اینکه بدانید این فناوری در تی وی چگونه عمل می کند، بهتر است بدانید که QLED ها یک فیلم یا لایه نازک از نقطه های کوانتومی روی نور پس زمینه لامپ های ال ای دی قرار می گیرد. این لایه از تعداد بسیار زیادی ذرات کوانتومی با ابعاد بین ۲ تا ۱۰ نانومتر تشکیل شده است.

هر کدام از این ذرات به صورت جداگانه همانند پیسکل ها در OLED نور را از خود ساطع می کنند. می توان گفت ابعاد مختلف این ذرات باعث می شود امواج با طول موج های مختلف از آن ها منتشر شده و در نتیجه نور با رنگ های مختلف در تی وی ایجاد شود. ادعا شده است در این نوع از پنل ها نقاط کوانتومی می توانند تا بیش از یک میلیارد رنگ را در تصاویر خود پخش کنند. ذرات ریز مورد استفاده در فیلم کوانتومی دارای هسته هایی از جنس آلیاژ فلزی و بدنه فلزی بوده و این مساله روشنایی تصاویر ایجاد شده را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد. در واقع می توان گفت یکی از مزیت ها و ویژگی های منحصر به فرد این نوع از تی وی ها توانایی تولید رنگ های بی نهایت با دقت و البته روشنایی بسیار بالا است.

QLED TV

برای توضیح کامل عملکرد این پنل ها در راهنمای خرید تلویزیون باید بدانید که در این دستگاه ها لامپ های ال ای دی در حاشیه دور پنل قرار گرفته اند و در واقع در پشت پنل هیچ لامپی وجود ندارد. در QLED ها صفحه نمایش را به مناطق مختلف تقسیم کرده که هر قسمت به صورت جداگانه نوردهی می شوند. بدون شک هرچه تعداد این بلوک ها و نواحی بیشتر باشد، کیفیت تصویر ایجاد شده بالاتر خواهد بود.

 

مزایای پنل QLED :

همانطور که در بالا نیز اشاره شد یکی از مهم ترین مزایای این نوع از تی وی ها در راهنمای خرید تلویزیون باید بدانید داشتن کیفیت، روشنایی و عمق بالای تصاویر است. جدیدترین تی وی های تولید شده در این فناوری می توانند روشنایی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نیت را ایجاد کرده که هنگام نمایش تصاویر روشن می تواند یک تصویر بسیار عالی، زنده و با عمق بسیار بالا را برای شما به نمایش بگذارد.

با توجه به قرار گفتن LED ها در اطراف پنل در این نوع از تی وی ها زاویه دید در آن ها بسیار گسترده تر از دیگر تلویزیون های موجود است. در واقع با تغییر زاویه تماشا نسبت به تلویزیون تغییرات در رنگ و شدت آن بسیار نامحسوس و کم است. از طرف دیگر با توجه به وجود لایه کوانتومی روی لامپ ها بازتاب نور برای این پنل ها بسیار کم است. بنابراین اگر قصد خرید یک تی وی برای مکان های روشن با نور زیاد دارید، راهنمای خرید تلویزیون به شما پیشنهاد خرید کیو ال ای دی را می دهد.مزایای پنل QLED

یکی دیگر از مزایای این نوع از پنل ها تنوع در سایز و ابعاد آن ها به خصوص در ابعاد بزرگ است. در واقع بسیاری از این نوع از پنل ها در ابعاد بالای ۱۰۰ اینچ طراحی و ساخته شده اند و شما می توانید آن ها را برای سالن های بزرگ در مراکز مختلف استفاده کنید. طیف رنگی بالا در این تلویزیون ها از دیگر ویژگی های مثبت آن به شمار می رود که موفق به اخذ تائیدیه ۱۰۰ درصد حجم رنگی شده است. در واقع ذرات ریز کوانتومی قرار گرفته در دستگاه می توانند تمامی رنگ های موجود را شناسایی کرده و آن را برای شما به نمایش بگذارند. در واقع در راهنمای خرید تلویزیون در صورتی که به دنبال کیفیت تصاویر بی نظیر هستید، این پنل می تواند یک انتخاب بسیار مناسب برای شما باشد.

 

تاخیر بسیار کم :

تاخیر در ورودی بسیار پایین از دیگر ویژگی ها و قابلیت های کیو ال ای دی در راهنمای خرید تلویزیون است. تاخیر در ورودی زمانی که شما یک دستگاه جانبی را به تی وی وصل می کنید سنجیده می شود. در واقع زمانی که شما کنسول های بازی، دوربین های دیجیتال و گوشی های موبایل را به تی وی وصل می کنید، دستگاه به زمان مشخصی نیاز دارد تا بتواند اطلاعات موجود را خوانده و آن ها روی صفحه نمایش بیاورد. هماهنگی صوت و تصویر هنگام اتصال دستگاه های جانبی نیز در همین ویژگی بررسی می شود. معمولا در تی وی های جدید مانند QLED این زمان در حد میلی ثانیه است. شما می توانید دستگاه های جانبی را به تی وی وصل کرده و با سرعت بسیار بالا به انتقال اطلاعات بپردازید.

 

سوختگی تصویر کم و طول عمر بالا :

در معرفی مزیت دیگر QLED ها در جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون به طول عمر بالای آن ها می رسیم. همانطور که در قسمت تی وی های OLED اشاره شد، در این پنل پیکسل ها به صورت جداگانه خاموش و روشن می شوند. این مساله می تواند در مواردی باعث آسیب پیسکل و سوختگی تصاویر شود.

در واقع اگر برای مدت زیادی در یک تصویر پیسکل ها مجبور باشند برای مدت طولانی روشن بمانند این پیکسل ها می توانند دچار سوختگی شده و در صفحه نمایش خود تکه های سیاه رنگ ببینید. در واقع راهنمای خرید تلویزیون به شما اطلاع می دهد که استفاده از OLED ها برای انجام مداوم بازی های کامپوتری چندان ایده آل نبوده و بعد از مدتی استفاده تی وی دچار مشکل خواهد شد. از طرف دیگر طول عمر در پنل های کیو ال ای دی بسیار بیشتر بوده و شما می توانید تا سال ها با کیفیت بسیار بالا از آن استفاده کنید.

قیمت :

اگر در راهنمای خرید تلویزیون به دنبال پیدا کردن تی وی هایی با ویژگی ها و امکانات عالی و قیمت مناسب هستید، QLED ها می توانند گزینه های انتخابی بهتر و مناسب تری برای شما باشند. از آن جا که تکنولوژی ساخت OLED ها بسیار پر هزینه تر از دیگر تی وی های موجود در بازار است، این تلویزیون ها قیمت بسیار بالاتری نسبت به دیگر مدل های موجود در بازار دارند.

 

معایب QLED :

در جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون در کنار معرفی مزایای تی وی های کیو ال ای دی بهتر است معایب آن ها را نیز با شما به اشتراک بگذاریم. همانطور که در بخش ال ای دی توضیح داده شد، در این تی وی ها پیکسل ها با توجه به تصویر در زمان هایی روشن و در زمان های دیگر خاموش می شوند. این مساله باعث می شود که مصرف انرژی در این تی وی ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. اما در کیو ال ای دی پیکسل ها همواره روشن هستند و روشن بودن دائم آن ها مصرف انرژی را نسبت به OLED ها افزایش داده است. در راهنمای خرید تلویزیون همچنین با توجه به روشن بودن دائمی این پیکسل ها کیفیت رنگ مشکی حتی در بهترین حالت خود مطلق نبوده و رنگ مشکی با میزانی روشنایی به نمایش گذاشته می شود.

معایب تلویزیون QLED

۵- قبل از خرید تلویزیون به چه نکاتی توجه کنیم؟

در جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون در این بخش قصد داریم نکات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار دهیم تا هنگام خرید بدانید چه فاکتورهایی برای شما مهم بوده و باید به آن ها توجه کنید. فاکتورهای مهمی از قبیل امکانات جانبی، ورودی ها و خروجی های تلویزیون، سیستم صوتی و غیره که در این بخش بیشتر با آن ها آشنا می شویم.

 

پورت های ارتباطی :

یکی از مهم ترین نکات در راهنمای خرید تلویزیون توجه به تعداد و تنوع راه های ارتباطی در تی وی است. زندگی دیجیتال امروز باعث می شود شما بخواهید علاوه بر تماشای برنامه های تلویزیونی دستگاه های جانبی دیجیتال را به تی وی وصل کرده و به تبادل اطلاعات بپردازید. بخواهید کنسول های بازی مختلف را به دستگاه وصل کرده و با سرعت بالا به انجام بازی های مورد علاقه خود بپردازید.

همچنین می توانید فیلم ها و عکس های گوشی موبایل، تبلت و یا دوربین دیجیتال خود را به تی وی وصل کرده و فایل های آن ها را در قابی بزرگتر و زیباتر ببینید. برای انجام این کارها تی وی باید رابط های متنوع و مختلفی داشته باشد تا بتواند از دستگاه های جانبی پشتیبانی کند. در این متن به عنوان جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون تمامی پورت های ورودی و خروجی در تی وی را به شما معرفی می کنیم.

پورت های ارتباطی در انواع تلویزیون

پورت USB :

بدون شک یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین پورت ها در تی وی ها و تمامی دستگاه های دیجیتال در راهنمای خرید تلویزیون پورت USB است. این پورت قابلیت پشتیبانی و خواندن اطلاعات انواع فلش مموری، هارد اکسترنال و دوربین های دیجیتال را داشته و شما می توانید به وسیله آن ها فایل ها و اسناد مورد نظرتان انتقال دهید. هنگام خرید تی وی حتما در مورد تعداد پورت های USB دستگاه سوال بپرسید. پورت های یو اس بی در انواع USB.1، USB.2 و USB.3 در دستگاه های دیجیتال وجود دارند. این نکته را بدانید که هر چه عدد جلوی USB بیشتر باشد سرعت انتقال اطلاعات نیز بالاتر خواهد بود.

پیشنهاد میکنیم حتما بخوانید : تلویزیون ال ای دی هوشمند سامسونگ مدل ۴۳NU7900 تحولی شگرف در دنیای دیجیتال

پورت HDMI :

پورت مهم بعدی در راهنمای خرید تلویزیون پورت HDMI است که شما برای اتصال دستگاه های پخش بلوری، کنسول های بازی و غیره از آن ها استفاده می کنید. بسیاری از تی وی های قدیمی دارای یک یا دو پورت اچ دی ام آی هستند در حالی که نسل جدید تلویزیون ها بیش از ۳ پورت دارند. نوع خاصی از پورت های HDMI به نام ARC وجود دارد که مخفف عبارت کانال برگشت صدا می باشد.

این نوع از پورت به شما کمک می کند بتوانید صدای پخش شده از بازی را برگردانده و به وسیله یک ساندبار پخش کنید. این ویژگی در بسیاری از تی وی های پیشرفته به شما این امکان را می دهد که هنگام انجام بازی مورد علاقه تان خودتان را در فضای آن احساس کرده و از انجام بازی نهایت لذت را ببرید. راهنمای خرید تلویزیون به شما پیشنهاد می کند که در صورتی که قصد خرید تی وی اولترا اچ دی دارید، حتما تی وی را انتخاب کنید که یک یا دو پورت HDMI.2 داشته باشد. زیرا این نوع از پورت ها می تواند از ویدئو های ۴K از نوع HDR را نیز ساپورت کند.پورت hdmi

پورت های کامپوزیت و کامپوننت :

در معرفی پورت های تی وی در راهنمای خرید تلویزیون به پورت های کامپوننت و کامپوزیت می رسیم. بدون شک همه شما بارها نام این پورت ها را شنیده اید اما آیا همه شما از کارایی آن ها اطلاعی دارید؟ پورت کامپوننت برای اتصال دستگاه هایی که خروجی HDMI  ندارند مورد استفاده قرار گرفته و تقریبا در تمامی تی وی ها وجود دارد.

این نوع از پورت ها علاوه بر تی وی ها در دستگاه های دیگری مانند ویدئو پروژکتورها و پخش کننده های DVD نیز وجود داشته و کیفیت بسیار بالایی دارند. اگر می خواهید این پورت ها در پشت تی وی پیدا کنید به رنگ های آبی، سبز و قرمز و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. پورت کامپوزیت از دیگر پورت های پر کاربرد در تی وی و دیگر دستگاه های دیجیتال است که وظیفه دریافت سیگنال تصویر استاندارد SD و سیگنال های صوتی استریو را برعهده دارد.

 

ورودی صدا RCL :

همانطور که از نام این ورودی نیز پیدا است، این پورت به خروجی صدای استریو در تی وی مربوط می شود. راهنمای جامع خرید تلویزیون نشان می دهد که برخی از تی وی ها دارای جک صوتی و یا بلوتوث بوده و شما می توانید با استفاده از هدفون به تنهایی و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران به صدای برنامه در حال پخش گوش دهید.ورودی صدا RCL


مشاهده انواع کابل های صوتی و تصویری


پورت اترنت یا LAN :

پورت دیگر معرفی شده در راهنمای خرید تلویزیون پورت LAN و یا پورت اتصال به اینترنت است. در صورتی که تی وی قابلیت اتصال غیر مستقیم و اتصال به وای فای را نداشته باشد، می توانید از این پورت برای اتصال به اینترنت استفاده کنید.

 

خروجی صوتی دیجیتال Optical Audio/ Digital Audio :

پورت های دیگری که در این بخش از راهنمای خرید تلویزیون به شما معرفی خواهیم کرد، پورت های خروجی صدای دیجیتال هستند. از این پورت ها زمانی استفاده می کنید که بخواهید به دریافت کننده های صوتی و تصویری، ساندبار و یا سینمای خانگی وصل کرده و قابلیت استفاده از HDMI را نداشته باشید. این پورت ها می توانند با کیفیت ترین صدای ممکن را در اختیار شما قرار دهند زیرا هیچ گونه نوسان و نویز بیرونی روی آن ها تاثیر نگذاشته و صدای اضافی موقع پخش تولید نخواهند کرد.خروجی صوتی دیجیتال Optical Audio/ Digital Audio

ورودی آنتن و یا RF :

این پورت یکی دیگر از پورت های تی وی در راهنمای خرید تلویزیون است که شاید در حال حاضر به اندازه دیگر پورت های تی وی مورد استفاده قرار نگیرد. از این پورت برای اتصال ورودی آنتن استفاده می شود هر چند با وجود گیرنده های دیجیتال و ستاپ باکس ها ممکن است شما هیچ وقت از این پورت استفاده نکنید.

 

پورت AGA و DVI :

پورت های دیگر معرفی شده در راهنمای خرید تلویزیون پورت های ADI و AGA است. از این دو پورت در تی وی زمانی می توانید استفاده کنید که قصد داشته باشید لپ تاپ و یا کامپیوتر خود را به دستگاه وصل کرده و از آن به عنوان یک نمایشگر بزرگ استفاده کنید. تفاوت این دو پورت به این شکل است که پورت AGA اطلاعات را به صورت آنالوگ و پورت ADI به صورت دیجیتال انتقال می دهد. لذا کیفیت اطلاعات منتقل شده به وسیله پورت دوم بیشتر است.پورت صدا و تصویر

سیستم صوتی تلویزیون :

مساله بسیار مهم دیگر در راهنمای خرید تلویزیون که حتما باید به آن توجه کنید، سیستم صوتی ویژگی ها و قدرت صدا می باشد. توان صوتی خروجی در تی وی ها بر اساس وات سنجیده شده و به طور میانگین در حالت استاندارد این توان صوتی باید حداقل معادل ۲۰ وات باشد. البته برای تی وی ها بزرگتر که در محیط های بزرگ به کار می روند بدون شک این مقدار باید بیشتر و متناسب با کاربردی دستگاه باشد.

تی وی ها علاوه بر خروجی های قدرتمند صوتی باید توانایی اتصال با دستگاه های پخش جانبی مانند ساندبار و پخش خانگی را داشته باشند تا در صورت نیاز بتوانید موسیقی مورد علاقه خود را در مهمانی ها و جشن تولدهایتان با صدای بلند گوش دهید. ویژگی دالبی پلاس در راهنمای خرید تلویزیون نیز در بیشتر تی وی های جدید و پیشرفته به کار رفته است به گونه ای که صدا در چند جهت مختلف پخش شده و شما آن را به صورت کاملا زنده و سه بعدی خواهید شنید.


مشاهده انواع سینمای خانگی و ساندبار


سیستم صوتی تلویزیون

طراحی و ظاهر :

مساله دیگری که در جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون به آن می پردازیم، مساله طراحی و ظاهر تی وی های موجود در بازار است. همه ما می دانیم در حال حاضر تی وی های موجود در بازار تا حد ممکن از ضخامت خود کاسته و طراحی بسیار باریک و زیبا دارند. بر خلاف تی وی های قدیمی که بدنه ضخیم و بزرگ آن ها هم حمل و نقل آن ها را بسیار سخت می کرد و هم نیاز به فضای بزرگی برای قرار دادن داشت.

دستگاه های جدید ظاهری بسیار باریک داشته و شما می توانید به راحتی آن ها را در مکان های مختلفی از منزل خود قرار دهید. طراحی مدل ها و برند های مختلف تی وی به دو شکل صفحه تخت و خمیده انجام شده است. شما می توانید مدل های مختلفی از تی وی را ببینید که دارای صفحه نمایش خمیده با زاویه مناسب بوده و یا تی وی را انتخاب کنید که صفحه نمایش تخت دارد. هر کدام از این تی وی ها مزایا و ویژگی های خاص خود را دارند.

برای مثال زاویه دید در دستگاه هایی با صفحه نمایش خمیده بسیار ایده آل و استاندارد بوده و شما می توانید در هر نقطه از منزلتان برنامه در حال پخش را به خوبی و با وضوح کامل ببینید. از طرف دیگر مدل صفحه نمایش خمیده دارای طراحی بسیار فانتزی و زیبا است و در صورتی که دکوراسیون منزل شما به صورت خاص و متفاوتی چیده شده است، این طراحی از تی وی می تواند یک انتخاب بسیار مناسب برای شما باشد. مساله دیگر که در راهنمای خرید تلویزیون باید به آن اشاره کرد قابلیت نصب روی دیوار است.

تی وی ها در مدل های مختلف به شما این امکان را می دهند که پایه های دستگاه را از بدنه جدا کرده و با استفاده از تجهیزات خاصی تی وی را روی دیوار نصب کنید. در این صورت نصب تی وی هایی با صفحه نمایش تخت آسان تر بوده و البته زیبایی بیشتری خواهد داشت.طراحی و ظاهر

نکته دیگر توجه به این مساله است که قاب اطراف صفحه نمایش بسیار باریک بوده و تمامی صفحه تی وی به نمایش اختصاص داده شود. البته این مساله تقریبا در تمامی دستگاه های دیجیتال جدید رعایت شده است. در صورتی که قصد دارید تی وی را روی میز قرار دهید حتما به فرم پایه های دستگاه توجه کنید. تی وی های مختلف دارای پایه های مختلفی به شکل های وی شکل و یک پارچه و یا پایه های دو تکه در دو سمت دستگاه هستند. حتما قبل از خرید با در نظر گرفتن راهنمای خرید تلویزوین به شکل ظاهری آن ها توجه کرده تا بتوانید دستگاهی متناسب با سلیقه و نیاز خود خریداری کنید.

 

کیفیت تصویر و یا رزولوشن :

مساله بسیار مهم دیگر در راهنمای خرید تلویزیون که شاید افراد زیادی به عنوان اولین فاکتور به آن توجه می کنند، رزولوشن و کیفیت تصویر صفحه نمایش است. همانطور که می دانیم کیفیت تصویر را بر اساس تعداد پیکسل ها که کوچک ترین واحد های تشکیل دهنده تصویر هستند، می سنجند. بدون شک هرچه تعداد پیسکل های تشکیل دهنده صفحه نمایش بیشتر باشد، کیفیت تصویر نمایش داده شده نیز بیشتر خواهد شد.

تی وی های مختلف موجود در بازار طی سال ها توانسته اند سیر تکاملی خود را در زمینه کیفیت تصویر نیز به نحو عالی پیموده و از کیفیت های HD، FULL HD، UHD، ۴K و ۸K در تی وی ها استفاده شود. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، کیفیت تصاویر بر اساس تعداد پیسکل ها سنجیده می شود برای مثال تی وی با کیفیت HD دارای ۱۰۸۰ پیکسل عمودی و ۱۹۲۰ پیکسل افقی هستند.

جمع تعداد پیسکل های عمودی و افقی در این نوع از تی وی ها نشان می دهد که حدود ۲ میلیون پیسکل در این دستگاه های پخش وظیفه نمایش تصاویر را بر عهده دارند. این نوع از تی وی ها می توانند جزئیات تصاویر را به شکل کامل و استاندارد برای شما به نمایش گذاشته و البته نسبت به دیگر کیفیت های بالا تر قیمت مناسب تری نیز دارند. راهنمای خرید تلویزیون به شما پیشنهاد می کند که در صورتی که قصد خرید این میزان از رزولوشن را دارید، بهتر است دستگاه هایی با صفحه نمایش کم تر از ۶۵ اینچ را انتخاب کنید. زیرا با بزرگ تر شدن صفحه نمایش ممکن است کیفیت اچ دی توانایی نمایش تمامی جزئیات با کیفیت بالا را نداشته باشد.

تلویزیون های UHD و یا ۴K تعداد پیسکل های مورد استفاده خود را تا ۴ میلیون و ۴ برابر مدل فول اچ دی افزایش داده اند. چیدمان پیکسل ها در این نوع از صفحه نمایش به صورت ۳۸۴۰*۲۱۶۰ بوده و می تواند ریزترین جزئیات تصویر را نیز با کیفیت غیر قابل باور به نمایش گذارد. این نوع از رزولوشن و کیفیت برای طراحی و ساخت تی وی هایی با سایز بیش از ۶۵ اینچ نیز بسیار مناسب بوده و همچنین اگر در فاصله نزدیک و یکسان تصاویری یکسان از دو تلویزیون فول اچ دی و ۴K ببینید به طور کامل خود متوجه اختلاف در میزان کیفیت و وضوح تصاویر خواهید شد.کیفیت تصویر و یا رزولوشن

این نوع از تی وی ها در راهنمای خرید تلویزیون طیف رنگ های قابل نمایش را نیز افزایش داده و جزئیات در آن ها به صورت واضح دیده می شود. برای مثال ممکن است در تی وی های فول اچ دی لبه های اجسام به خصوص اجسام ریز به صورت دندانه دندانه دیده شود اما همین لبه ها در تی وی های ۴K کاملا ظاهری صاف و مشخص دارند.

البته به این مساله نیز باید توجه کنید که برای بهره مندی از کیفیت بسیار بالای ۴K در این تی وی ها برنامه های پخش شده نیز باید دارای این میزان از کیفیت بوده تا همخوانی آن با کیفیت صفحه نمایش بتواند تصویری زنده و با کیفیت بسیار بالا را برای شما به نمایش بگذارد. راهنمای خرید تلویزیون جدیدترین و با کیفیت ترین رزولوشن ممکن یعنی ۸K را نیز به شما برای تی وی های بزرگ پیشنهاد می دهد.

این تی وی ها دارای آرایش پیکسل به صورت ۷۶۸۰*۲۱۶۰ بوده و شما می توانید حیرت انگیز ترین تصاویر را در صفحه نمایش بزرگ خود ببینید. در حال حاضر سایت هایی مانند نت فلیکس و آمازون اقدام به ساخت و ارائه برنامه هایی با کیفیت ۴K و گاها ۸K کرده اند و در صورتی که تی وی شما قابلیت نمایش آن ها را داشته باشد می توانید تجربه ای متفاوت از تماشای تلویزیون داشته باشید.رزولوشن در تلویزیون

امکانات جانبی :

یکی دیگر از مهم ترین موارد در راهنمای خرید تلویزیون که حتما باید به آن ها توجه کنید، امکانات جانبی است که دستگاه های مختلف در اختیار شما قرار می دهند. برای مثال یکی از مهم ترین امکانات جانبی در راهنمای خرید تلویزیون قابلیت اتصال به اینترنت به صورت وای فای و یا با استفاده از کابل LAN است.

شما با استفاده از این ویژگی می توانید به راحتی به صفحات مجازی مختلف وارد شده و برنامه های مورد علاقه تان را بر روی صفحه نمایشی بزرگ ببینید. همچنین می توانید وارد صفحات خود در شبکه های مجازی شده و فیلم ها و عکس های مورد نظرتان را آپلود کنید.

امکانات دیگر در راهنمای خرید تلویزیون داشتن قابلیت اسمارت و یا هوشمند دستگاه است. تی وی هایی با داشتن این ویژگی به شما این امکان را می دهند که به وسیله تلفن همراه خود و به شکل غیر مستقیم به تی وی وصل شده و به جای ریموت کنترل از گوشی تان استفاده کنید! همچنین بعد از اتصال تلفن همراه به تی وی می توانید برنامه های های در حال پخش از تی وی را روی صفحه نمایش گوشی خود در اتاقی دیگر ببینید و یا در حالت برعکس برنامه های پخش شده از گوشی همراهتان را روی صفحه نمایش تلویزیون ببینید.

همه چیز راجع به خرید تلویزیون

از دیگر امکانات در راهنمای خرید تلویزیون می توان به گیرنده های دیجیتال، ماهواره و تلتکست اشاره شد. تی وی های قدیمی هیچ کدام توانایی دریافت سیگنال های دیجیتال را نداشته و برای دریافت آن ها مجبور بودید دستگاه دیجتال را جداگانه خریداری کنید. اما بسیاری از تی وی ها در راهنمای خرید تلویزیون خود دارای گیرنده دیجیتال داخلی بوده و شما می توانید تمامی شبکه های داخلی و استانی را با کیفیت بسیار بالا تماشا کنید.

در واقع در این شرایط گزینه های انتخابی شما بسیار متنوع بوده و در هر زمان می توانید به تماشای برنامه مورد علاقه تان بپردازید. همانطور که در بالا نیز اشاره شد تلتکست از دیگر امکانات جانبی تی وی ها در راهنمای خرید تلویزیون می باشد. شما با استفاده از تلتکست می توانید بدون استفاده از اینترنت وارد دنیای مجازی شده و اطلاعات به روز دنیا در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصاد، ورزشی و غیره را بخوانید.

از دیگر امکانات معرفی شده در راهنمای خرید تلویزیون قابلیت نصب و به روز رسانی برنامه ها و بازی های مختلف در دستگاه است. برنامه های پیش فرض بسیاری در تلویزیون ها نصب شده اند که شما می توانید با اتصال به اینترنت و ورود به سایت برندهای سازنده آن ها را به روز رسانی کنید. همچنین می توانید در صورت پشتیبانی برنامه های مختلف و بازی های جدید را از اینترنت دانلود کرده و روی تی وی نصب کنید.

یکی دیگر از امکانات جالب و جدید در راهنمای خرید تلویزیون که در بسیاری از دستگاه ها مورد استفاده قرار گرفته است، کنترل عملکرد به وسیله حرکات دست است! حرکات دست از قبل برای تی وی معرفی شده است و شما می توانید با یک حرکت تی وی را روشن و خاموش کرده و یا صدای آن را کم و زیاد کنید. البته برای راهنمای خرید تلویزیون باید بدانید این قابلیت در تی وی ها محدود بوده و شما تنها چند دستور ساده و محدود را می توانید با حرکات دست خود به تی وی بدهید.tv

۶- معرفی بعضی از واژه ها و ویژگی ها در تی وی :

بدون شک هنگام خرید تی وی ها با واژه های مختلفی از جمله گستره رنگ، HDR، کنتراست و غیره مواجه می شوید که هر کدام وظایف خاصی را در تی وی بر عهده دارند. در این بخش از راهنمای خرید تلویزیون قصد داریم شما را با این اصطلاحات آشنا کنیم تا بتوانید خریدی ایده آل و مناسب داشته باشید.

HDR :

یکی از ویژگی های بسیار مهم در راهنمای خرید تلویزیون توجه به فاکتور HDR است که در بسیاری از تی وی های جدید به کار رفته است. این ویژگی می تواند تاثیرات بسیاری بر بهبود رنگ، کیفیت تصویر و روشنایی آن ها بگذارد. ویژگی HDR یک طیف بسیار گسترده نور و رنگ در تلویزیون است که هر چه گسترده تر باشد می تواند تصاویری زنده و طبیعی را برای شما به نمایش بگذارد.

در راهنمای خرید تلویزیون بهتر است بدانید که فاکتورهایی مانند بازتاب نور و یا اشعه های خورشید تنها در صورت بهره مندی از این قابلیت مشاهده خواهد شد. این ویژگی به تی وی ها کمک می کند که بتوانید تمامی رنگ های قابل نمایش و شناسایی را در تلویزیون دیده و از دیدن تصاویری زنده لذت ببرید. بر اساس راهنمای خرید تلویزیون این ویژگی در تی وی ها انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا می شویم.قابلیت hdr در تلویزیون

Advanced HDR :

یکی از انواع HDR در راهنمای خرید تلویزیون نوع پیشرفته آن است. این قابلیت در حال حاضر چندان در میان تی وی های موجود متداول نبوده و تنها می توانید آن را در اروپا و برخی تی وی های الترا فول اچ دی ببینید. همانطور که از نام این قابلیت نیز پیدا است تنوع رنگ و گستره تشخیص آن در یک بازه نامحدود و استثنایی بوده و شما می توانید هر آنچه در دنیای واقعی می بینید، به شکل کاملا واضح و طبیعی روی صفحه نمایش تی وی خود نیز مشاهده کنید.

 

HDR10 :

یکی دیگر از انواع HDR در راهنمای خرید تلویزیون HDR10  است که به صورت رایگان در بسیاری از تی وی ها مورد استفاده قرار گرفته است. تمامی دستگاه های پخش بلوری که تصاویر الترا اچ دی را نمایش داده و تمامی تی وی های ۴K از این نوع از HDR پشتیبانی کرده و کیفیت تصویر بی نظیر را در اختیار شما قرار می دهند.

 

دالبی ویژن :

نوع دیگر HDR مورد استفاده در دستگاه های مختلف که در راهنمای خرید تلویزیون به آن می پردازیم، ویژگی دالبی ویژن است. این نسخه در واقع نسخه توسعه یافته HDR10  است و بسیاری از معایب آن را کاهش داده است. برای مثال می توان به پشتیبانی از متا دیتای پویا و فرا داده ها اشاره کرد.

برای آنکه در راهنمای خرید تلویزیون تفاوت متا دیتای پویا را بهتر بدانید باید به شما گفت که در صورتی که تی وی از HDR10 استفاده کند روشنایی و عمق تصویر در تمامی طول پخش یک برنامه یکسان است اما در حالت دالبی ویژن این ویژگی کاملا برعکس است و شما می توانید در هر لحظه از پخش از تنظیمات و سطح روشنایی خاص آن صحنه استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که استفاده از این نوع اچ دی آر نیازمند به صرف هزینه بوده و رایگان نمی باشد.دالبی ویژن

HDR10+ :

در این بخش از راهنمای خرید تلویزیون و معرفی انواع اچ دی آر به HDR10+  می رسیم. این نوع از HDR نیز همانند دالبی ویژن توانایی پخش متا دیتای پویا را داشته و شما می توانید در هر لحظه از کیفیت بی نظیر و واقعی تصاویر لذت ببرید. به عنوان یک نکته در راهنمای خرید تلویزیون بهتر است بدانید این نوع از اچ دی آر تنها در برند سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته است و تا کنون در دیگر برندها خبری از این فناوری نیست.

اگر برای شما در راهنمای خرید تلویزیون این سوال پیش آمده است که کدام یک از انواع HDR از مدل های دیگر بهتر است. در حالت کلی باید عنوان کرد که نمی توان به شکل مشخص نام یکی از انواع اچ دی آر را بیان کرد و کیفیت HDR تا حد زیادی به برند سازنده مربوط می شود. برای مثال ممکن است دالبی پلاس در یک تلویزیون از یک برند بهتر از HDR10 در یک برند دیگر باشد اما در برندهای دیگر این ویژگی کاملا متفاوت و برعکس باشد.

 

کنتراست تصویر:

بدون شک یکی دیگر از واژه هایی که درباره تی وی شنیده اید و در این بخش از راهنمای خرید تلویزیون قصد معرفی آن را داریم، کنتراست تصویر است. کنتراست یک مولفه بسیار مهم در راهنمای خرید تلویزیون است که به صورت نسبی به صورت روشن ترین و یا درخشان ترین و تاریک ترین رنگی که تی وی می تواند تولید کند تعریف می شود. برای مثال همانطور که در بخش OLED راهنمای خرید تلویزیون اشاره شد، OLED به دلیل توانایی تشکیل رنگ مطلق مشکی دارای کنتراست بی نهایت هستند. بدون شک هر چه میزان کنتراست در تی وی ها بیشتر باشد کیفیت تصاویر نمایش داده شده نیز بهتر خواهد بود.کنتراست تصویر

کنتراست را برای تی وی ها در یک لابراتوار کاملا تاریک اندازه گیری می کنند. به عنوان یک نکته بسیار کلیدی درباره کنتراست در راهنمای خرید تلویزیون بهتر است بدانید که این ویژگی بیشتر در محیط های کم نور مورد نیاز بوده و در صورتی که محیط قرار دادن تی وی شما روشن است پایین بودن کنتراست ممکن است چندان تاثیر چشمگیری بر تصاویر در حال پخش نگذارد. در کنار کنتراست بی نهایت OLED ها می توان در راهنمای خرید تلویزیون به این نکته توجه کنید که میزان کنتراست برای تی وی های ال سی دی و ال ای دی باید بیش از ۱۵۰۰ و برای پلاسما بیش از ۴۰۰ باشد.

جمع بندی

همانطور که در طی تمامی بخش های این راهنمای خرید تلویزیون اشاره شده شما قبل از خرید تی وی مورد نظرتان باید ویژگی ها و انواع مختلف آن ها را با یکدیگر بررسی کنید. در گام اول بهتر است میزان پولی که قصد دارید برای خرید دستگاه هزینه کنید را مشخص کرده تا بتوانید در همان بازه مورد نظرتان مدل مناسب را انتخاب و خریداری کنید. بهتر است به طور کامل تفاوت های پنل های مختلف و ویژگی های هر کدام را بدانید، در نظر بگیرید که برای محیط مورد استفاده تان چه تلویزیونی با چه ابعادی مناسب بوده و با توجه به سلیقه خود مدل و طرح مورد نظرتان را انتخاب کنید. همچنین بهتر است تمامی اصطلاحات مطرح شده در راهنمای خرید تلویزیون را بدانید تا راحت تر بتوانید متناسب با نیاز خود خرید کنید.