شارژ ربات‌ها

فناوری WiBotic فناوری جدیدی برای شارژ بی‌سیم ربات‌ها محسوب می‌شود. این فناوری کاملا بی‌خطر و مطمئن است و می‌توان در مقیاس گسترده از آن استفاده کرد. درضمن این فناوری می‌تواند به بهبود عملکرد ربات‌ها هم کمک کند. این فناوری مزایای زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به امکان سفارشی‌سازی آن براساس انواع مختلف ربات و بهبود عمر باتری وسایل مختلف و کاهش هزینه‌های مراقبت از ربات‌ها اشاره کرد. WiBotic می‌تواند برای شارژ انواع ربات‌های سیار، صنعتی، پهپادها و حتی ربات‌های دریایی و زیردریایی استفاده شود.

شارژ بی سیم ربات ها

شارژ پهپادها 

استفاده از فناوری انتقال نیروی ابری (Power Cloud) می‌تواند راه‌حل خوبی برای شارژ بی‌سیم پهپادها باشد. در این فناوری یک سیستم انتقال نیرو که معمولا دایره‌شکل است و حلقه‌ای از سیم در اطراف آن قرار دارد، روی زمین نصب می‌شود. سپس این سیستم با ایجاد میدان مغناطیسی، پهپاد مجهز به یک آنتن مخصوص در‌حال‌پرواز برفراز خود را شارژ می‌کند. درضمن همان‌طورکه قبلا گفتیم، فناوری WiBotic می‌تواند برای شارژ پهپادها نیز استفاده شود.

شارژ بی سیم پهپاد

شارژ بی‌سیم علاوه‌بر موارد مذکور، می‌تواند زمینه‌ی ساخت وسایلی همچون ابرخازن‌ها، نسل جدید ریموت کنترل تلویزیون و ابزارآلات صنعتی برقی مثل دریل، سنگ فرز و…، جاروبرقی بی‌سیم، جامایع‌های دستشویی برقی بی‌سیم و نسل جدید هدفون‌ها را فراهم کند.

 جدیدترین فناوری‌های شارژ بی‌سیم

  • در گوشی هواوی میت ۲۰ پرو فناوری جدیدی به‌نام شارژ بی‌سیم معکوس Reverse Wireless Charging ایجاد شده که کاربران با استفاده از این فناوری می‌توانند با قراردادن گوشی خود در پشت آن، شارژ باتری آن را به‌صورت بی‌سیم به گوشی خود انتقال دهند. می‌توانید از این فناوری برای شارژ گوشی‌های آیفون نیز استفاده کنید. گفتنی است در گلکسی اس ۱۰ پلاس نیز فناوری مشابهی تحت‌عنوان PowerShare ایجاد شده است.
فناوری شارژ معکوس هوآوی
  • شرکت بی‌ام‌و قصد دارد اولین خودروسازی باشد که استفاده از شارژ بی‌سیم برای خودروهای برقی را آغاز می‌کند. خودرو هیبریدی BMW 530e نخستین خودرو این شرکت است که می‌تواند از ژوئیه‌ی۲۰۱۹ به‌صورت بی‌سیم شارژ می‌شود.
شارژ بی سیم خودرو
  • شرکت هوندا نیز به‌تازگی فناوری شارژ بی‌سیم دوطرفه را ارائه کرده که با استفاده از آن علاوه‌بر اینکه سیستم شارژر خودرو را شارژ می‌کند، خودرو نیز می‌تواند نیروی خود را به شارژر منتقل کند. رانندگان خودروهای برقی می‌توانند با بهره‌گیری از این فناوری نیروی برق مازاد بر مصرف خودرو خود را به سیستم‌های شارژ برگردانند و هزینه‌ی سوخت خود را کاهش دهند. این فناوری شرکت هوندا با مشارکت ویتریسیتی ایجاد شده است.
  • اخیرا مبلمان‌های اداری و میزهای رستوران و پیشخوان‌های آشپزخانه با قابلیت شارژ بی‌سیم به بازار عرضه شده است. به‌تازگی شرکتی به‌نام Ikea میزوصندلی و چراغ‌هایی با قابلیت شارژ بی‌سیم گوشی تولید کرده که از ظاهر و طراحی زیبایی هم برخوردار هستند. شرکت‌های سیرا (Sierra) و فرنیکی (FurniQui) و سِلیِ (Selje) نیز محصولات مشابهی را عرضه کرده‌اند.
میز با قابلیت شارژ بی سیم
  • شارژر سه‌کاره‌ی زندور به‌نام Zendure 3-in-1 Super Wireless Charger، شارژر و پاوربانک منحصر‌به‌فرد ۲۸ هزار میلی‌آمپری با خروجی ۱۲۸ وات محسوب می‌شود که مجهز به دو پورت USB-C است و می‌تواند به‌عنوان هاب برای همگام‌سازی فایل‌ها و داده‌ها بین چند دستگاه مختلف نیز عمل کند. یکی از قابلیت‌های بسیار خوب دیگر این شارژر، شارژ بی‌سیم است.
  • اپل نیز قصد داشت شارژ بی‌سیم خود به‌نام ایرپاور AirPower را با قابلیت شارژ بی‌سیم چند دستگاه به‌صورت هم‌زمان به بازار عرضه کند که متأسفانه این پروژه لغو شد.
  • به‌تازگی شرکت پاورکست موفق به ساخت برچسب‌های قیمت و بارکد با جوهر الکترونیکی شده که باتری ندارند و به‌صورت بی‌سیم به‌روزرسانی می‌شود.
  • دو شرکت انِرجوس و دیالوگ با مشارکت یکدیگر میز دسکتاپی تا اواخر سال میلادی عرضه می‌کنند که از قابلیت شارژ بی‌سیم برخوردار است و می‌توانید جریان برق را تا فاصله‌‌ای درحدود ۹۰ سانتی‌متر انتقال دهد. درضمن این دو شرکت قصد دارند تا سال ۲۰۲۰ سیستمی طراحی کنند که قادر است امواج را تا فاصله‌ای درحدود ۴.۵ متر ارسال کند که پیشرفت بسیار خوبی محسوب می‌شود.
  • فناوری Elix Wireless که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، قادر است هزار تا ۲۰ هزار وات نیرو را انتقال دهد و امکان استفاده از آن برای شارژ هر تعداد وسیله ازجمله خودرو و وسایل صنعتی قابل‌استفاده است. 
شارژ بی سیم خودرو

به‌تازگی فرستنده‌ای طراحی شده که می‌تواند هر سطحی را به شارژر بی‌سیم تبدیل کند

  • به‌تازگی یکی از اعضای کنسرسیوم نیروی بی‌سیم، فرستنده‌ا طراحی کرده است که می‌تواند هر سطحی را تبدیل به شارژر بی‌سیم کند و در زیرسطوحی مانند میزها و پیشخوان‌ها و سطوح دیگر نصب شود. این فرستنده از دو سیم‌پیچ تشکیل که یکی از آن‌ها در زیر سطح و دیگری که درحقیقت یک سیم‌پیچ تکرارکننده است، جریان مغناطیسی ایجاد‌شده به‌وسیله‌ی سیم‌پیچ زیرین را هدایت می‌کند. این فرستنده راندمان بسیار بالایی دارد و می‌تواند تا ۱۵ وات نیرو را منتقل کند.
شارژ بی سیم

شارژ بی‌سیم در فضای باز

به‌تازگی فناوری‌هایی برای استفاده از فناوری شارژ بی‌سیم در فضای باز ایجاد نیز شده است. به‌عنوان مثال، مخترعان کشور جمهوری چک با استفاده از فناوری ام ام سیت (MMCite)، نیمکت‌های خورشیدی (نیمکت‌هایی که انرژی را تبدیل به برق می‌کند) را مجهز به شارژرهای بی‌سیم چی کرده‌اند. در استرالیا نیز شرکتی به‌نام اسپیشالایز سُلوشن (Specialised Solutions) موفق به انجام چنین کاری شده است. این شارژها علاوه‌بر نیمکت‌ها، روی سطوح دماسنج‌ها نیز نصب شده‌اند.

نیمکت با قابلیت شارژ بی سیم

شرکت ایتالیایی نِری (Nery) هم نیمکت‌های بتنی منحصر‌به‌فردی ساخته که در آن‌ها یک آنتن وای‌فای و یک شارژر چی تعبیه شده است. شارژر چی در یک پنل در وسط نیمکت تعبیه شده است. شارژرهای مورداستفاده در فضای باز برای شارژ وسایلی مناسب هستند که نیروی کمی دارند و دربرابر آسیب‌های انسانی و آب و اشعه‌های خورشید نیز مقاوم هستند.

جدیدترین پژوهش‌ها درباره‌ی شارژ بی‌سیم

به‌تازگی پژوهشگران موفق به ایجاد سیستمی شدند که با استفاده از آن می‌توانند ورقه‌ای بسازند که از قابلیت شارژ بی‌سیم تلفن‌همراه و وسایل مشابه برخوردار است. این ورقه کاملا انعطاف‌پذیر است و می‌توان آن را بُرید؛ بنابراین، کاربران می‌توانند برای تغییر این ورق آن را بِبُرند یا در قالب قرار دهند یا آن را خم کنند تا به شکل دلخواه یا موردنیاز آن‌ها درآید. طبق گفته‌ی پژوهشگران سیم‌پیچ این ورقه هم منعطف خواهد بود و به‌گونه‌ای طراحی شده که با چیده‌شدن هم آسیب نمی‌بیند.

ورقه شارژ بی‌سیم

اتاق بی‌سیم دیزنی یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها برای استفاده از فناوری شارژ بی‌سیم است

دو سال پیش هم پژوهشگران شرکت دیزنی سعی کردند اتاقی فلزی با آلومینیومی بسازند که امواج الکتریکی در تمام فضای آن پخش شوند و با ایجاد یک میدان مغناطیسی بزرگ، تمام وسایل موجود در اتاق را شارژ کنند. اگر این پژوهش عملی شود، هیچ محدودیتی برای شارژ بی‌سیم گوشی و وسایر وسایل مشابه وجود نخواهد داشت و افراد آزادانه می‌توانند در فضای اتاق بچرخند و در هر گوشه از این اتاق از گوشی در‌حال‌شارژ خود استفاده کنند. در‌حال‌حاضر نمونه‌ی اولیه‌ی این اتاق ساخته شده است؛ ولی ازلحاظ زیبایی هیچ جذابیتی ندارد.

شارژ بی سیم

نیروی لامپی که در تصویر می‌بینید به‌صورت کاملا بی‌سیم تأمین می‌شود

مقاله‌های مرتبط:

نحوه‌ی شارژ وسایل موجود در این اتاق که امکان شارژ هم‌زمان ۱۰ وسیله در آن وجود دارد، به این صورت است که ابتدا جریان برق از منبع تغذیه دریافت و تقویت می‌شود و سپس سیم‌پبچ موجود در اتاق که کنار میله‌ای مسی قرار دارد، جریان را دریافت و به‌سمت خازن‌هان نصب‌شده در میله هدایت می‌کند. در مرحله‌ی بعدی خازن‌ها با ارسال امواج به دیوارها، سقف و کف اتاق و ایجاد میدان مغناطیسی در تمام فضای اتاق، وسایل را شارژ می‌کنند.