لپ‌تاپ‌ها را می‌توان با معیار‌های مختلفی طبقه بندی کرد ولی از نظر قیمتی در بازار جهانی لپ‌تاپ‌هایی با با حداکثر قیمت ۱۰۰۰ دلار را ارزان قیمت، لپ‌تاپ‌هایی با قیمت بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار را میان رده، از ۱۵۰۰ دلار تا ۳۰۰۰ دلار را بالا رده و بیش از آن را حرفه‌ای و پرمیوم می‌دانند. ما در این راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ تلاش کرده‌ایم لپ‌تاپ‌هایی که در سطح میان رده طبقه بندی می‌شوند را معرفی کنیم ولی با توجه به وضعیت بازار ارز که نیازی به توضیح ندارد، گزینه‌هایی را نیز که در بازار جهانی به عنوان لپ‌تاپ‌های گیمینگ ارزان قیمت محسوب می‌شوند معرفی می‌کنیم تا کاربران با دست باز‌تری بتوانند لپ‌تاپ مورد نظر خود را انتخاب کنند.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

نکته مهم دیگر اینکه لپ‌تاپ‌ها در بازار به انواع مختلف شامل اداری، دانشجویی، مالتی مدیا، گیمینگ و… تقسیم بندی می‌شوند که در این بین لپ‌تاپ‌های گیمینگ گرانترین نوع لپ‌تاپ‌ها هستند به گونه‌ای که لپ‌تاپ‌های گیمینگ ارزان قیمت نیز نسبت به دیگر لپ‌تاپ‌ها گران قیمت محسوب می‌شوند.

شرکت‌های سازنده

شرکت‌های بسیاری در جهان به ساخت لپ‌تاپ مشغول هستند ولی محصولات همه آنها در بازار ایران وجود نداشته و اگر هم داشته باشند گارانتی درست و حسابی ندارند. گارانتی برای محصولات الکترونیکی بسیار مهم است چرا که نه تنها نشان دهنده اصالت کالا است بلکه در برخی موارد جزئی می‌توانید لپ‌تاپ خود را تعمیر یا تعویض کنید. (دنبال گارانتی و وارانتی شبیه آنچه در بازار‌های جهانی وجود دارد در ایران نباشید.). چند شرکت مهم هستند که محصولات آنها در بازار ایران حضور دارند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

Asus: کمپانی تایوانی ایسوس از بزرگترین تولید کنندگان لپ‌تاپ در جهان است و لپ‌تاپ‌هایی در بازه‌های قیمتی بسیار متنوعی عرضه می‌کند. آن بخش محصولات ایسوس که بیشتر به ما مربوط می‌شود سری لپ‌تاپ‌های ROG این شرکت هستند. ROG که مخفف Republic Of Gamers است محصولات سطح بالای ایسوس از کارت گرافیک گرفته تا مادربرد و لپ‌تاپ و… را شامل می‌شود. خرید لپ‌تاپ گیمینگ از این سری ارزان تمام نمی‌شود و از جمله گرانترین لپ‌تاپ‌های بازار را تشکیل می‌دهند.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

MSI: شرکت تایوانی MSI تمرکز زیادی بر لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارد و از این رو می‌توانید مطمئن باشید با خرید لپ‌تاپ از MSI بهترین‌ها را خواهید داشت. لپ‌تاپ‌های گیمینگ این شرکت در سری‌های مختلفی عرضه می‌شوند که قوی‌ترین و البته گرانترین آنها سری GT است که این سری از جمله قوی‌ترین لپ‌تاپ‌ها در تمام بازار محسوب می‌شود.

Lenovo: شرکت چینی لنوو از بازیگران نسبتا جدید بازار لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود. این شرکت نیز یک بخش مجزا برای گیمینگ در نظر گرفته است که با نام لیژن (لژیون) شناخته می‌شود و لپ‌تاپ‌های گیمینگ این شرکت نیز معمولا تحت این برند تولید میشوند.

HP: کمپانی آمریکایی HP از بزرگترین تولید کنندگان وسایل الکترونیکی است. بخش گیمینگ HP که با نام OMEN شناخته می‌شود برخی از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ و همینطور برخی از بهترین دسکتاپ‌های گیمینگ بازار را تولید می‌کند. خوشبختانه محصولات این شرکت نیز در ایران یافت می‌شوند.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

Dell: کمپانی آمریکایی دل از معتبر‌ترین سازندگان لپ‌تاپ در جهان محسوب می‌شود و لپ‌تاپ‌های ساخت این شرکت در برخی موارد در زمره بهترین‌های بازار قرار میگیرند. این شرکت بخش مخصوص گیمینگ نیز دارد که با نام ALIENWARE شناخته می‌شود و محصولاتی درجه یک و بسیار قدرتمند و صد البته بسیار گران قیمت تولید می‌کند.

Acer: شرکت چینی  ایسر با لپ‌تاپ‌هایی که در عین قدرت بالا قیمت مناسبی دارند گزینه خوبی برای افرادی است که می‌خواهند با بودجه محدود لپ‌تاپ با کیفیتی خریداری کنند. این شرکت یک بخش مخصوص گیمینگ نیز دارد که با نام Predator شناخته می‌شود و محصولاتی سطح بالا و قدرتمند و البته گران قیمت تولید می‌کند.

اپل و مایکروسافت در کجای بازار هستند؟

شاید در هنگام جستجو برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ متوجه شده باشید که مایکروسافت و اپل نیز محصولاتی دارند که از نظر قیمتی مشابه و حتی گرانتر از یک لپ‌تاپ گیمینگ قدرتمند هستند و شاید با پیش زمینه ذهنی که از اعتبار بالای این دو برند وجود دارد گمان کنید مثلا اگر به جای ایسوس از اپل لپ‌تاپ گیمینگ بخرید بهتر است. در اینجا لازم است بگوییم اپل و مایکروسافت هیچ لپ‌تاپ گیمینگی تولید نمی‌کنند و قیمت بالای محصولات آنها دلایل دیگری دارد که در این متن نمی‌گنجد.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

همچنین ممکن است در لپ‌تاپ‌های ساخت این دو شرکت کارت‌های گرافیک خوبی مشاهده کنید مثلا لپ‌تاپ مایکروسافت Surface Book 3 از کارت گرافیک GTX 1660 Ti Max-Q استفاده می‌کند که هر چند در مجموع خرید لپ‌تاپ گیمینگ با گرافیک از نوع Max-Q را پیشنهاد نمی‌کنیم (که البته به ناچار در این لیست وارد شده‌اند) ولی اگر کارت گرافیک این لپ‌تاپ از نوع Max-Q نبود، باز هم Surface Book 3 به دلیل نداشتن سیستم کولینگ مناسب انتخاب مناسبی برای گیمینگ نبود.

در مورد اپل نیز وجود سیستم عامل خاص macOS در محصولات اپل باعث شده عملا بازی خاصی برای آن عرضه نشود. در مجموع لپ‌تاپ‌های اپل و مایکروسافت برای کار‌هایی همچون مالتی مدیا، کاربری روزانه، ادیت فیلم، ادیت عکس، دانشجویی و اداری کاربرد دارند و پیشنهاد می‌کنیم از خرید این لپ‌تاپ‌ها برای گیمینگ خودداری کنید.

صفحه نمایش

از مهمترین معیار‌های خرید لپ‌تاپ گیمینگ، صفحه نمایش آن است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا با صفحه نمایشی با رزولوشن Full HD و یا ۴K عرضه می‌شوند. در خرید لپ‌تاپ گیمینگ نه تنها کیفیت صفحه نمایش اهمیت دارد بلکه رفرش ریت آن نیز بسیار مهم است.

در مورد ریفرش ریت و اینکه چه تاثیری در نرخ فریم دارد در راهنمای خرید کارت گرافیک به صورت مفصل توضیح داده شد ولی در اینجا به همین نکته بسنده می‌کنیم که وقتی لپ‌تاپ شما از سخت افزار قدرتمندی برخوردار است، طبیعتا در بسیاری از بازی‌ها نرخ فریم بالایی ارائه می‌دهد و این نرخ فریم به صفحه نمایشی نیاز دارد تا خود را بروز دهد و اگر فرضا رفرش ریت یک صفحه نمایش ۶۰ هرتز باشد و سیستم شما فریم ریتی در حدود ۱۲۰ فریم بر ثانیه ارائه دهد عملا نیمی ‌از فریم‌ها را مشاهده نکرده و بی جهت به سیستم شما فشار می‌آید.

البته خبر خوب این است که اغلب سازندگان لپ‌تاپ‌ها صفحه نمایش را منطبق بر سخت افزار می‌سازند و از این رو در اغلب موارد نیازی نیست زیاد نگران رفرش ریت صفحه نمایش باشید.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

اما چیزی که بیش از رفرش ریت ممکن است اهمیت داشته باشد کیفیت تصاویر است. دو مورد در اینجا وجود دارد که اولین آنها زاویه دید است. برخی از لپ‌تاپ‌ها زاویه دید مناسبی ندارند که حتی در محصولات شرکت‌های بزرگی همچون ایسوس نیز چنین مسئله‌ای وجود دارد و هر چقدر قیمت و سطح لپ‌تاپ افزایش پیدا کند کیفیت صفحه نمایش از نظر زاویه دید نیز بهبود پیدا کرده و مثلا در صفحه نمایش لپ‌تاپ‌های ROG ایسوس یا GT TITAN شرکت MSI صفحه نمایش‌هایی بسیار با کیفیت با زاویه دید فوق العاده را مشاهده می‌کنیم.

مورد بعد کیفیت رنگ‌هاست. کیفیت رنگ‌ها بخش مهمی‌از کیفیت تصویر را تشکیل می‌دهد که این موضوع به عواملی همچون عمق رنگ مشکی، نورپردازی و… بستگی دارد. کیفیت رنگ‌ها می‌تواند لذت بازی را دو چندان کند پس در هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ حتما کیفیت رنگ‌های صفحه نمایش را بررسی کنید.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

صفحه نمایش لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا در دو سایز ۱۵٫۶ اینچی و یا ۱۷٫۳ اینچی عرضه می‌شود که هر چند سایز‌های دیگری نیز در بازار هستند ولی این دو سایز پر استفاده‌ترین هستند و ناگفته پیداست که توصیه می‌کنیم سایز ۱۷٫۳ اینچی را خریداری کنید که هر چند باعث می‌شود جابجایی لپ‌تاپ سخت‌تر باشد و وزن آن افزایش یابد ولی وسعت صفحه نمایش ارزش این مشکلات را دارد.

کارت گرافیک

از بین اجزای سخت افزاری یک لپ‌تاپ، کارت گرافیک و پردازنده بیشترین اهمیت را دارند به گونه‌ای که برای اجرای یک بازی بیش از هر چیز مهم است که لپ‌تاپ مورد نظر از کارت گرافیک و پردازنده مناسب برخوردار باشد یا خیر. در اینجا یک نکته بسیار مهم است و آن این است که کارت گرافیک و پردازنده یک لپ‌تاپ با کامپیوتر تفاوت دارد.

لپ‌تاپ فضای بسیار کمی‌دارد و در این فضای بسیار کم باید همه اجزا از هارد دیسک گرفته تا کارت گرافیک، پردازنده، رم و… قرار داده شوند. این فضای کم باعث می‌شود نتوان از سخت افزاری مشابه کامپیوتر استفاده کرد. در اینجاست شرکت‌های سازنده به مینیمایز کردن قطعات روی آورده‌اند و در برخی موارد نیز تنها از چیپ گرافیکی به جای کارت گرافیک استفاده می‌کنند.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

در گذشته به وفور می‌توانستیم پسوند M و Max-Q را در نام کارت‌های گرافیک مشاهده کنیم (که اکنون نیز در مایکروسافت و اپل مشاهده می‌کنیم)، اگر بخواهیم معنی این دو پسوند را خیلی ساده بگوییم یعنی این کارت گرافیک مینیمایز شده است و قدرتش در سطح کارت گرافیک اصلی نیست.

در حال حاضر کمتر به این دو پسوند برخورد می‌کنیم ولی این بدان معنا نیست که کارت گرافیک لپ‌تاپ و کامپیوتر مشابه شده اند. در واقع سازندگان قطعات تلاش بسیاری کرده اند تا کارایی قطعات لپ‌تاپ را به قطعات کامپیوتر نزدیک کنند و از این رو دیگر کمتر از این پسوند‌ها استفاده می‌شود ولی هنوز هم قطعات کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها تفاوت دارند.

برای درک بهتر این تفاوت سری به ایسوس بزنیم. لپ‌تاپ ROG Zephyrus Duo 15 که از جمله قدرتمند‌ترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار محسوب می‌شود از کارت گرافیک RTX 2080 SUPER بهره می‌برد. از طرفی خود ایسوس که از بزرگترین تولید کنندگان کارت گرافیک کاستوم است نیز کارت گرافیک RTX 2080 SUPER را در سری‌های مختلفی برای کامپیوتر عرضه می‌کند.

بنا به گفته خود ایسوس کارت گرافیک به کار رفته در لپ‌تاپ ROG Zephyrus Duo 15 دارای حداکثر کلاک ۱۳۳۰ مگاهرتزی است ولی باز بنا به گفته خود ایسوس این کارت گرافیک در نسخه‌ای که برای کامپیوتر ساخته می‌شود (سری ROG) دارای حداکثر کلاک ۱۸۴۵ مگاهرتز است.

اما کلاک چه تاثیری بر بازی دارد؟ کلاک کارت گرافیک یکی از عواملی است که بر روی نرخ فریم ارائه شده تاثیر دارد. برای مثال در یک تست مشخص شد نسخه لپ‌تاپ کارت گرافیک RTX 2060 در حدود ۲۰ فریم کمتر نسبت به نسخه دسکتاپ همین کارت گرافیک ارائه می‌کند.

البته اینکه چه میزان نرخ فریم متفاوت باشد در هر بازی و هر لپ‌تاپ با توجه به ‌آیتم‌های دیگر متفاوت خواهد بود ولی این موضوع که کارت‌های گرافیک در نسخه لپ‌تاپ فریم ریت پایین‌تری نسبت به همتایان خود در دسکتاپ ارائه می‌دهند صحت دارد. با این حال کارت گرافیک لپ‌تاپ و دسکتاپ از نظر معماری و فناوری ساخت مشابه هستند.

آیا می‌توان کارت گرافیک لپ‌تاپ را تعویض کرد؟

کارت گرافیک تاثیر مهمی‌در قیمت لپ‌تاپ دارد از این رو هستند گیمر‌هایی که به این موضوع فکر می‌کنند که یک لپ‌تاپ ارزان قیمت و معمولی خریداری کنند و سپس وقتی بودجه داشتند کارت گرافیک قوی‌تری روی آن نصب کنند.

تعویض گرافیک لپ‌تاپ یک کار محال نیست ولی به سادگی تعویض کارت گرافیک دسکتاپ هم نیست. گرافیک لپ‌تاپ‌ها به دو صورت است. یکی به صورت کارت گرافیک و دیگری به صورت چیپ گرافیکی (که البته کارت گرافیک لپ‌تاپ نیز شبیه دسکتاپ نیست).

در گذشته لپ‌تاپ‌های فراوانی با کارت گرافیک عرضه می‌شدند و امروزه نیز بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرتمند از کارت گرافیک استفاده می‌کنند. اما وجود کارت گرافیک در فضای محدود و کوچک لپ‌تاپ مشکلات خودش را دارد و از این رو امروزه لپ‌تاپ‌های فراوانی با چیپ گرافیکی عرضه می‌شوند به گونه‌ای که یک چیپ روی مادربرد لحیم شده است.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی
کارت گرافیک یک لپ‌تاپ

اگر لپ‌تاپ شما کارت گرافیک داشته باشد به راحتی می‌توانید آن را تعویض کنید و اغلب مراکز تعمیرات کامپیوتر و لپ‌تاپ نیز این کار را انجام می‌دهند. اما تعویض گرافیک لپ‌تاپ‌هایی که چیپ گرافیکی دارند اصلا ساده نیست. چیپ به صورت کارخانه‌ای روی مادربرد لحیم شده است و نه تنها باز کردنش سخت است بلکه جدا کردن این چیپ بدون اینکه به بقیه بخش‌های مادربرد آسیبی برسد نیز کار دشواری است.

برای این کار دستگاه‌هایی وجود دارد که کمتر مرکز تعمیر کامپیوتر و لپ‌تاپی در ایران از آن برخوردار است و آن دستگاه نیز ماشین Ball grid array یا همان BGA است که کارش باز کردن و تعویض قطعاتی هست که پکیجینگ آنها به صورت BGA است.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی
دستگاه BGA

این دستگاه‌ها معمولا کارایی مناسبی دارند و از این رو اگر خواستید به مرکز کامپیوتری مراجعه کنید حتما بپرسید از چه روشی برای تعویض گرافیک استفاده می‌کنند چرا که استفاده از روش‌های غیر حرفه‌ای ممکن است باعث آسیب به سایر قطعات لپ‌تاپ نیز شود. اما تعویض گرافیک همه چیز نیست.

سازندگان لپ‌تاپ‌ها معمولا پردازنده و گرافیکی را انتخاب می‌کنند که بیشترین هماهنگی را داشته باشند و از این رو در لپ‌تاپ‌ها به ندرت (یا شاید اصلا) با Bottleneck روبرو می‌شویم (در واقع به همین خاطر هست که شاید حتی بسیاری ندانند لپ‌تاپ هم ممکن است Bottleneck شود).

اما اگر همه چیز عالی پیش رفت و شما گرافیک لپ‌تاپ را تعویض کردید این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که باید گرافیکی را استفاده کنید که با پردازنده هماهنگ باشد و از طرفی فشار زیادی به مادربرد وارد نکند و از آن مهمتر آنقدر قوی نباشد که سیستم کولینگ لپ‌تاپ از پس خنک کردن آن بر نیاید و در نتیجه همه لپ‌تاپ را به باد فنا بدهد.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی
چیپ گرافیک

نتیجه آنکه تعویض کارت گرافیک لپ‌تاپ مگر در مواقعی که هیچ راه دیگری وجود ندارد اصلا توصیه نمی‌شود. این کار به خصوص در لپ‌تاپ‌هایی که از چیپ گرافیکی استفاده می‌کنند هزینه بر و پر ریسک است. پس بهتر است در هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ به خوبی نیاز‌های خود را بسنجید و سپس خرید کنید یا اگر می‌بینید لپ‌تاپ شما جوابگوی نیاز‌های شما نیست، بهتر است آن را بفروشید و یک مبلغی روی آن بگذارید تا یک لپ‌تاپ قوی‌تر بخرید تا اینکه دست به تعویض گرافیک بزنید. نکته پایانی اینکه تعویض و ارتقاء قطعاتی همچون رم، حافظه، کارت Wi-Fi و… آسان‌تر بوده و کار سختی نیست. پردازنده لپ‌تاپ‌ نیز اگر به صورت چیپ باشد تعویض آن سختی‌های چیپ گرافیکی را دارد.

پردازنده

انتخاب لپ‌تاپی با پردازنده مناسب بازی در هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ اهمیت ویژه‌ای دارد. هر دو شرکت اینتل و AMD هم برای دسکتاپ و هم برای لپ‌تاپ‌ها پردازنده تولید می‌کنند. اما پردازنده‌های لپ‌تاپ نیز همچون کارت گرافیک با نسخه‌های دسکتاپ متفاوت هستند.

وقتی به کیس‌های گیمینگ نگاه می‌کنیم تعداد زیادی فن با قطر‌های نسبتا زیاد مشاهده می‌کنیم و برخی تاور‌ها نیز از سیستم کولینگ Open Loop استفاده می‌کنند اما یکی از مهمترین اجزای سیستم کولینگ همان کولری است که بر روی پردازنده نصب می‌شود که معمولا به واسطه هیت سینک بزرگ حجم زیادی دارد.

ولی همانطور که می‌دانیم لپ‌تاپ‌ها از نظر سیستم کولینگ در جهان دیگری قرار دارند و بسیاری از لپ‌تاپ‌ها نهایتا دو فن و تعداد اندکی لوله حرارتی دارند که باید تمام اجزای لپ‌تاپ را خنک نگهدارد. لپ‌تاپ‌های گیمینگ حرفه‌ای همچون MSI GT76 TITAN دارای چهار فن هستند و این لپ‌تاپ ۱۱ لوله حرارتی نیز دارد. با اینکه بخش بسیار کوچکی از لپ‌تاپ چنین سیستم کولینگی دارند ولی حتی این ابر لپ‌تاپ گیمینگ نیز نمی‌تواند از نظر کولینگ با یک تاور رقابت کند.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

همانطور که در راهنمای خرید پردازنده گفته بودم سیستم کولینگ و همینطور دمای پردازنده تاثیر مهمی ‌بر فرکانس پردازنده دارد پس با این شرایط چه باید کرد؟ جواب در تنظیم ولتاژ پردازنده است. از مهمترین تفاوت‌های یک پردازنده لپ‌تاپ با نسخه دسکتاپ در ولتاژ آن است که در نسخه‌های لپ‌تاپ ولتاژ کمتر است و در نتیجه دمای پردازنده خیلی زیاد نمی‌شود. پایین بودن ولتاژ کاری باعث خنک‌تر ماندن پردازنده می‌شود ولی عیب خود را نیز دارد و آن نیز پایین‌ آمدن فرکانس پایه پردازنده است.

برای روشن‌تر شدن موضوع سری به اینتل بزنیم. پردازنده‌های لپ‌تاپ این شرکت در مدل‌های مختلف دارای فرکانس پایه‌ای بین ۱٫۱ تا ۲٫۷ گیگاهرتز هستند، در حالی که پردازنده‌های دسکتاپ اینتل معمولا فرکانسی بالاتر داشته و حتی فرکانس پایه برخی از آنها به ۴٫۱۰ گیگاهرتز نیز می‌رسد. اینکه برخی پردازنده‌ها نوید فرکانس بسیار بالایی تا بیش از ۵ گیگاهرتز را می‌دهند نیاز به سیستم کولینگ بسیار قدرتمندی دارد که در همه لپ‌تاپ‌ها چنین سیستمی ‌وجود ندارد.

سیستم کولینگ

سیستم کولینگ یک لپ‌تاپ تاثیر مستقیمی  ‌بر کارایی و طول عمر آن دارد پس در هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ باید توجه ویژه‌ای به سیستم کولینگ کرد. در واقع یکی از مهمترین اجزا و همینطور یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت یک لپ‌تاپ گیمینگ، قدرت سیستم خنک کنندگی آن است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ولی معمولا در مشخصات لپ‌تاپ کمتر به آن اشاره می‌شود.

در مورد اینکه پردازنده چقدر به دما حساس است و باید دمای مناسبی وجود داشته باشد تا فرکانس پایه را ارائه کند زیاد گفته‌ایم اما بقیه اجزای لپ‌تاپ نیز به دما حساس هستند. اجزایی همچون کارت گرافیک، رم و حافظه باید دمای مناسبی داشته باشند تا کارایی مورد نظر را ارائه دهند و در غیر این صورت کارایی آنها کاهش پیدا می‌کند و در طولانی مدت عمر آنها نیز کوتاه‌تر خواهد شد.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی
درون لپ‌تاپ G731 ایسوس. همانطور که مشاهده می‌کنید دو فن و چند لوله حرارتی سیستم کولینگ این لپ‌تاپ را تشکیل می‌دهند

همچنین اگر سیستم کولینگ بسیار نامناسب باشد (که البته در لپ‌تاپ‌های گیمینگ به ندرت چنین چیزی پیش می‌آید) ممکن است به اجزای لپ‌تاپ آسیب وارد شود. پس یک توصیه بسیار مهم برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ این است که همان اندازه که به کارت گرافیک، پردازنده، حافظه و رم اهمیت می‌دهید، در همان سطح نیز به سیستم خنک کنندگی اهمیت بدهید چرا که عملکرد مناسب سخت افزار در گرو دمای مناسب آنهاست.

لپ‌تاپ‌ها معمولا فن و یا‌ترکیب فن و لوله‌های حرارتی برای خنک کنندگی استفاده می‌کنند ولی شما می‌توانید برای بدست آوردن نتیجه‌ای بهتر، از کول پد نیز استفاده کنید. در حال حاضر کول پد‌هایی با توانایی‌ها و سطوح قیمتی مختلفی در بازار هستند که باید با توجه به بودجه و کارایی و قدرت لپ‌تاپ خود یکی را خریداری کنید. از جمله سازندگان کول پد می‌توان به برند‌هایی همچون: دیپ کول، کولر مستر، کول کلد و… اشاره کرد.

نکته مهم!

نامگذاری لپ‌تاپ‌ها مقداری پیچیده است و حتی یک پسوند نیز بسیار مهم است. برای مثال لپ‌تاپ ایسوس G531 دارای مدل‌های متنوعی است به گونه‌ای که وقتی نام آن به صورت G531GT باشد یعنی کارت گرافیک GTX 1650 دارد ولی وقتی پسوند آن تغییر کند و به صورت G531GW درآید یعنی کارت گرافیک RTX 2070 داره که از نظر کارایی و قیمت تفاوت بارزی با نسخه پایه دارد.

همچنین اگر عدد وسط آن تغییر کند و به G731 تبدیل شود یعنی صفحه نمایش آن ۱۷٫۳ اینچی است در حالی که صفحه نمایش مدلی که نام G531 دارد ۱۵٫۶ اینچی است. بنابراین در هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ به دقت اعداد و حروف پسوند و پیشوند را بررسی کنید چرا که یک پسوند دو حرفی می‌تواند قیمت یک لپ‌تاپ را تا ده‌ها میلیون تومان کم و زیاد کند. 

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

مورد بعد که قیمت یک لپ‌تاپ را تعیین می‌کند کیفیت ساخت و سیستم‌هایی است که بعضا در مشخصات دیده نمی‌شوند. برای مثال ممکن است دو لپ‌تاپ از پردازنده و کارت گرافیک و حتی حافظه داخلی و رم کاملا مشابه بهره ببرند ولی اگر یکی از آنها سیستم خنک کنندگی بهتری داشته باشد قیمت آن بیشتر خواهد شد.

مواردی همچون کیفیت متریالی که در ساخت لپ‌تاپ مورد استفاده قرار گرفته، سیستم صوتی، حجم باتری، کیفیت صفحه نمایش و… همه و همه باعث می‌شوند قیمت دو لپ‌تاپ که در ظاهر سخت افزار مشابهی دارند متفاوت باشد.


بیشتر بدانیم: ۱۰ اشتباه رایج در مورد باتری موبایل


 

پیشنهاد‌ها

در ادامه چند مورد از بهترین گزینه‌های موجود در بازار ایران برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ را پیشنهاد می‌کنیم. مانند همیشه دوباره این تذکر را می‌دهیم که ممکن است لپ‌تاپ‌هایی با ارزش بالاتر در بازار جهانی وجود داشته باشند یا به صورت تک و توک در بازار ایران نیز یافت شوند ولی هدف ما پیشنهاد لپ‌تاپ‌هایی است که نه تنها در بازار ایران موجود باشند بلکه به کمیاب نیز نباشند.

لپ‌تاپ گیمینگ Acer Nitro 5 AN515 43

قیمت: ۳۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۳۴٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان

این لپ‌تاپ خوش قیمت ساخت  ایسر به پردازنده AMD Ryzen 7 3750H مجهز شده است. این پردازنده دارای ۴ هسته و ۸ ترد بوده و از گرافیک مجتمع Radeon RX Vega 10 Graphics استفاده می‌کند ولی این لپ‌تاپ خود دارای کارت گرافیک مجزا از نوع GTX 1650 است. پردازنده این لپ‌تاپ دارای فرکانس پایه ۲٫۳ گیگاهرتز بوده که تا ۴٫۰ گیگاهرتز نیز قابل افزایش است.

صفحه نمایش این لپ‌تاپ سایز ۱۵٫۶ اینچی داشته و از نوع IPS است که کیفیت رنگ مطلوبی دارد و با وجود روکش مات صفحه نمایش تا اندازه‌ای از بازتاب نور در آن جلوگیری می‌شود. لپ‌تاپ ایسر Nitro 5 AN515 43 به ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD و در کنار آن یک‌ترابایت هارد دیسک مجهز شده است. این لپ‌تاپ گیمینگ حافظه رم ۱۶ گیگابایتی داشته که تا ۳۲ گیگابایت نیز قابل ارتقاء است.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

لپ‌تاپ گیمینگ ASUS ROG Strix G531GT

قیمت: ۳۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۳۸٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

لپ‌تاپ گیمینگ ASUS ROG Strix G531GT از جمله با ارزش‌ترین مدل‌های موجود در بازار ایران است. این لپ‌تاپ که ساخت ایسوس و از سری ROG است دارای پردازنده Intel Core i7-9750H است. این پردازنده دارای ۶ هسته و ۱۲ ترد بوده و فرکانس پایه آن به ۲٫۶ گیگاهرتز می‌رسد که در حالت بوست تا ۴٫۵۰ گیگاهرتز نیز بالا می‌رود. کارت گرافیک این لپ‌تاپ از نوع GTX 1650 بوده و از این رو می‌توانید بازی‌های نه چندان سنگینی را با تنظیمات متوسط تا بالا بر روی آن اجرا کنید.

این لپ‌تاپ دارای صفحه نمایشی ۱۵٫۶ اینچی از نوع IPS است که رزولوشن Full HD داشته و از رفرش ریت ۶۰ هرتزی بهره می‌برد. این لپ‌تاپ دارای ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی از نوع SSD است که البته هر دو قابلیت سفارش حجم‌های بالاتر را دارند.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

لپ‌تاپ گیمینگ HP Pavilion Gaming 15 dk1019na

قیمت: ۴۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۴۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

لپ‌تاپ گیمینگ HP Pavilion Gaming 15 dk1019na با اینکه از زیرمجموعه گیمینگ این شرکت یعنی OMEN نیست ولی قدرت کافی برای اجرای بسیاری از بازی‌های روز دنیا را دارد. این لپ‌تاپ به پردازنده قدرتمند Intel Core i7-10750H مجهز شده است که شش هسته‌ای بوده و فرکانس پایه ۲٫۶ گیگاهرتز دارد از ۱۲ مگابایت کش برخوردار است.

این لپ‌تاپ دارای ۸ گیگابایت رم (دو کاناله) است و از کارت گرافیک GeForce GTX 1660 Ti with Max-Q بهره می‌برد که می‌تواند بسیاری از بازی‌های روز دنیا را با تنظیمات گرافیکی متوسط تا بالا و رزولوشن Full HD اجرا کند. این لپ‌تاپ به ۵۱۲ گیگابایت حافظه PCIe NVMe M.2 SSD مجهز شده است که سرعت فوق العاده‌ای به آن می‌بخشد. وجود صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی با رفرش ریت ۱۴۴ هرتزی نیز مکمل این سخت افزار است. (این لپ‌تاپ در نسخه C که در بازار ایران فراوان‌تر است با حافظه یک‌ترابایتی HDD و ۲۵۶ گیگابایت SSD به همراه صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی ۶۰ هرتزی عرضه می‌شود).

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

لپ‌تاپ گیمینگ Lenovo Legion Y540

قیمت: ۴۳٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۵۳٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

لپ‌تاپ Legion Y540 از با ارزش‌ترین گزینه‌ها برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ محسوب می‌شود. این لپ‌تاپ در سه مدل در بازار ایران حضور دارد که نسخه‌ای که هم اکنون معرفی می‌کنیم دارای پردازنده Core i7-9750H است که ۶ هسته و ۱۲ ترد داشته و فرکانس پایه و بوست آن به ترتیب ۲٫۶ و ۴٫۵ گیگاهرتز است. این لپ‌تاپ از کارت گرافیک GTX 1660 Ti بهره می‌برد که از بهترین نمونه‌های میان رده محسوب می‌شود.

صفحه نمایش این لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی و از نوع IPS و با رزولوشن Full HD است. این صفحه نمایش رفرش ریت ۱۴۴ هرتزی دارد که بسیار عالیست ولی نسخه‌هایی با رفرش ریت ۶۰ هرتزی نیز در بازار هستند. حافظه داخلی این لپ‌تاپ یک‌ترابایتی بوده و به ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD نیز مجهز شده است. حافظه RAM این لپ‌تاپ به صورت دو کاناله و ۱۶ گیگابایت است. این لپ‌تاپ برای اجرای بسیاری از بازی‌های روز دنیا با تنظیمات گرافیکی متوسط تا بسیار بالا و با رزولوشن Full HD مناسب است.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

لپ‌تاپ گیمینگ Acer Nitro7 AN715-51

قیمت: ۵۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

لپ‌تاپ ایسر Acer Nitro7 AN715-51 یکی دیگر از لپ‌تاپ‌های با ارزش بازار است. این لپ‌تاپ دارای صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی و با رزولوشن Full HD است که از نوع IPS بوده و رفرش ریت ۱۴۴ هرتزی دارد. لپ‌تاپ Nitro7 AN715 از پردازنده محبوب Core i7-9750H استفاده می‌کند که در بالا مشخصات آن گفته شده است. این لپ‌تاپ دارای کارت گرافیک GTX 1660 Ti است که ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی داشته و برای اجرای بسیاری از بازی‌های روز دنیا با تنظیمات گرافیکی بالا یا حتی اولترا مناسب است.

این لپ‌تاپ را می‌توان با حافظه رم بین ۸ تا ۳۲ گیگابایت سفارش داد که نسخه موجود از ۳۲ گیگابایت رم برخوردار است. این لپ‌تاپ دارای یک‌ترابایت حافظه داخلی از نوع SSD است. این لپ‌تاپ در نسخه‌ای ارزان‌تر که دارای کارت گرافیک GTX 1650 است و قیمتی در حدود ۴۶ میلیون تومان دارد نیز عرضه می‌شود.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

لپ‌تاپ گیمینگ ASUS ROG Strix G731GU

قیمت: ۵۸٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

لپ‌تاپ گیمینگ ASUS ROG Strix G731GU دارای صفحه نمایش ۱۷٫۳ اینچی Full HD با رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی است. این لپ‌تاپ از کارت گرافیک GTX 1660 Ti بهره می‌برد و از این رو می‌تواند بخش بزرگی از بازی‌های روز را تنظیمات حداکثری و با فریم ریت مناسب اجرا کنید. این لپ‌تاپ نیز همچون بسیاری دیگر از لپ‌تاپ‌های این لیست از پردازنده محبوب شش هسته‌ای Intel Core i7-9750H بهره می‌برد. لپ‌تاپ G731GU دارای یک‌ترابایت حافظه SSD است و از این رو سرعت بسیار بالایی در لود بازی‌ها تجربه خواهید کرد.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی

لپ‌تاپ گیمینگ ASUS ROG Strix G731GV

قیمت: ۵۸٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰

تومان کسانی که به فکر خرید لپ‌تاپ گیمینگ میان رده با استاندارد جهانی هستند می‌توانند لپ‌تاپ گیمینگ ASUS ROG Strix G731GV را انتخاب کنند. این لپ‌تاپ صفحه نمایش ۱۷٫۳ اینچی ۱۴۴ هرتزی دارد. استفاده از کارت گرافیک قدرتمند RTX 2060 باعث شده این لپ‌تاپ بتواند تمامی‌بازی‌های روز دنیا را با رزولوشن Full HD و با فریم ریت عالی اجرا کند.

این لپ‌تاپ دارای پردازنده قدرتمند Intel Core i7-9750H است که دارای ۶ هسته و ۱۲ ترد بوده و فرکانس پایه آن به ۲٫۶ گیگاهرتز است که در حالت بوست تا ۴٫۵۰ گیگاهرتز نیز می‌رسد. لپ‌تاپ G731GV در بازار ایران معمولا با‌ترکیب حافظه یک‌ترابایت HDD بعلاوه ۲۵۶ گیگابایت SSD عرضه می‌شود ولی می‌توانید نسخه‌هایی که از تنها از حافظه یک‌ترابایتی SSD بهره می‌برند را نیز پیدا کنید. وجود ۱۶ گیگابایت رم DDR4 نیز خیال شما از به زیر کشیدن هر بازی راحت می‌کند.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی
لپ‌تاپ G731GV گزینه‌ای ایده‌آل برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ میان رده است

اگر شما نیز لپ‌تاپ گیمینگ خریده‌اید تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.